Kłótnie o podział obowiązków domowych są zmorą codzienności. Od momentu wybuchu pandemii to wyzwanie dotyka wiele rodzin ze wzmożoną siłą, ponieważ w domu spędzamy znacznie więcej czasu. Dom stał się sypialnią, biurem, szkołą, restauracją, siłownią i kinem. Aby wszyscy domownicy mogli czuć się w nim dobrze, każdy powinien wziąć na siebie część obowiązków domowych.
Wychodząc naprzeciw problemowi Fundacja Share the Care oraz producent urządzeń AGD Amica zainicjowały kampanię społeczną, której celem jest dostarczenie rozwiązań ułatwiających wszystkim domownikom wykonywanie obowiązków domowych.
Zobacz również
Różne postrzeganie ilości pracy
Badania prowadzone przez CBOS „Kobieta i mężczyzna w domu” w 2013 i 2018 roku pokazują utrzymującą się nierównowagę w podejmowaniu obowiązków domowych. Wg raportu z 2018 r. niewielki odsetek mężczyzn samodzielnie podejmuje się wykonywania obowiązków domowych takich jak pranie (2%), sprzątanie (4%), zmywanie naczyń (13%), czy przygotowywanie posiłków (5%). Autorzy raportu uznali za zaskakujące, że pomimo, że polskie rodziny deklarują realizowanie partnerskiego modelu rodziny, okazuje się, że opiera się on głównie na pracy zawodowej obojga małżonków, bez większego wpływu na współdzielenie obowiązków w domu. Zadania „typowo kobiece” pozostają takimi mimo upływu czasu, a zadania „typowo męskie” coraz częściej są wykonywane wspólnie lub zamiennie.
– Świat się zmienia. Warto kwestionować stereotypy płciowe, aby dążyć do prawdziwego partnerstwa w rodzinach. Marki funkcjonujące w przestrzeni społecznej mają w tym procesie do odegrania niebagatelną rolę. Dlatego w naszych kampaniach pokazujemy wszystkich domowników zaangażowanych w obowiązki domowe – panowie odkrywają, że umieją gotować oraz że pranie nie jest takie trudne, a dzieci pomagając w gotowaniu, pieczeniu, zmywaniu i sprzątaniu uczą się odpowiedzialności za wspólny dom. Ważny jest też aspekt psychologiczny – udział wszystkich domowników w pracach domowych dobrze wpływa na relacje między nimi i buduje zdrową równowagę w oparciu o to, że każdy jest ważny – mówi Joanna Lewandowska, strategiczny menadżer do spraw komunikacji marki Amica.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
A co z dziećmi?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kampania „Wspólny dom – wspólne obowiązki” zakłada również zaangażowanie dzieci w obowiązki domowe. Warto zdać sobie sprawę, że dzieci uczą się na podstawie naszych zachowań, a nie naszych rad. Jeśli my, jako rodzice pokazujemy, że każde z nas robi coś dla domu i traktujemy to jako normalny element naszego życia, wtedy dzieci też traktują to jako coś normalnego. Sylwia Ziemacka z Fundacji Share the Care, wydawca portalu #TeamRodzina, potwierdza, że warto zmienić nastawienie do obowiązków domowych. „Kiedy przykre obowiązki przedefiniujemy na zadania do zrobienia, a każdy z domowników, w tym dzieci, będzie wiedział co i kiedy ma zrobić, wtedy problemy znikną. Co prawda, potrzeba trochę cierpliwości i czasu, aby nowe nawyki weszły nam w krew, ale to się naprawdę wszystkim opłaci”.
Fundacja Share the Care razem z firmą Amica stawiają na profilaktykę i pracę zespołową całej rodziny, stąd też pomysł na kampanię „Wspólny dom – wspólne obowiązki”. Kampania ma charakter edukacyjno-społeczny. Obejmuje reklamę społeczną w mediach społecznościowych z hasłem przewodnim „Zrób swoje i ciesz się wspólnym czasem z rodziną”, a także analizy psychologów, socjologów i kulturoznawców na temat zysków i strat każdego z domowników w odniesieniu do podziału obowiązków oraz publikacje opisujące historie rodzin, które doszły do tego, że wspólny dom oznacza wspólne obowiązki, ale również więcej czasu na przyjemności. Materiały będą dostępne na platformie teamrodzina.pl oraz publikowane na Instagramie, Facebooku i LinkedIn.
Przedstawicielka marki Amica Joanna Lewandowska, powołując się na badania etnograficzne marki zauważa, że zmiana, być może powoli, ale jednak następuje.
– Podczas obserwacji w domach użytkowników z roku na rok widzimy coraz większe zaangażowanie mężczyzn i dzieci. Najczęściej jest to zmywanie lub obsługiwanie zmywarki albo gotowanie – choć raczej sporadycznie i wybrane specjalności, niż codzienne obiady. To niestety wciąż pozostaje odpowiedzialnością kobiet. W czasie testów piekarników w gospodarstwach domowych zauważyliśmy, że sposobem na to, aby angażować mężczyzn w prace domowe jest zaawansowana technologia. Bardziej angażują się w gotowanie, pranie czy inne czynności domowe, kiedy mogą wykonywać je z wykorzystaniem innowacyjnych funkcjonalności – jak sterowanie gestem w okapach, otwierane dotykiem piekarnika czy sterowanie urządzeniem poprzez aplikacje – wyjaśnia Joanna Lewandowska.
Podsumowując zmiana w podziale obowiązków domowych, zaczyna się od zmiany nastawienia do tych czynności. Podstawą jest rozmowa wszystkich domowników i opracowanie planu, który nikogo nie pozostawi z poczuciem niesprawiedliwości.