Rzetelne przekazywanie klientom informacji o produktach to obowiązek branży handlowej, a postęp digitalizacji gospodarki otwiera nowe możliwości komunikacji. Sieć Lidl Polska zdecydowała się na kolejny, innowacyjny krok w tym zakresie i od kilku miesięcy testuje nowe rozwiązanie.
Pozornie wyglądają jak tradycyjne cenówki, natomiast przyglądając się z bliska okazuje się, że są niewielkimi ekranami wyświetlającymi cenę, kraj pochodzenia oraz informacje o produkcie – elektroniczne cenówki, Electronic Shelf Label (ESL) docelowo mają zastąpić papierowe cenówki. Lidl podjął pierwsze kroki w celu stopniowego wprowadzenia rozwiązania – aktualnie elektroniczne cenówki funkcjonują już w jednym sklepie sieci w Poznaniu. W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy Lidl planuje wyposażyć w elektroniczne cenówki kilkaset swoich sklepów, a docelowo wszystkie. Sieć nieustannie testuje nowe rozwiązania mające na celu optymalizację procesów. Zgodnie z filozofią firmy każda innowacyjna zmiana finalnie przekłada się również na zadowolenie klienta.
Zobacz również
Lidl Polska planuje rozpocząć wyposażanie sklepów w elektroniczne cenówki od asortymentu świeżych produktów, w tym m.in. owoców i warzyw, nabiału, pieczywa. Warto podkreślić, że obszar owoców i warzyw jest szczególnie istotny, ponieważ charakteryzuje się częstymi zmianami asortymentu oraz dynamicznymi cenami. Ważne jest, aby informacje znajdujące się na cenówkach, takie jak kraj pochodzenia, cena, gramatura lub dodatkowe walory produktu były zawsze rzetelne i precyzyjne.
Jak to działa?
Elektroniczne cenówki, czyli system ESL jest bezpośrednio połączony z systemem zarządzania towarami, dlatego wszystkie zmiany cen oraz informacji o produkcie są automatycznie przenoszone na e-cenówki, niemal w czasie rzeczywistym. Dzięki tej automatyzacji zmniejsza się wysiłek związany z drukowaniem i zmianą cen, co sprawia, że procesy są bardziej wydajne i kosztują mniej. Znaczna oszczędność papieru to także mniejsze obciążenie dla środowiska. Co więcej pracownicy nie muszą wymieniać cenówek i mogą dzięki temu poświęcać więcej czasu na inne czynności w sklepie.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Rozwiązanie jest bardzo przydatne zwłaszcza w przypadku części grup asortymentowych, które charakteryzują się dużą dynamiką zmian poziomu cen, m.in. owoce i warzywa lub oferta akcyjna. Dzięki ESL w przyszłości będzie można dostosować cenówki jeszcze łatwiej i szybciej oraz wyeliminować potencjalne ryzyko błędnej lub nieaktualnej informacji o produkcie, związanej m.in. z krajem pochodzenia, ceną lub innymi walorami produktu. Dane na elektronicznych cenówkach zawsze powinny być zgodne z wewnętrznymi systemami. To kolejny, innowacyjny krok Lidla naprzód.
Słuchaj podcastu NowyMarketing