Co kupujemy przez internet? Jak zmieniły się tendencje zakupowe w czasie pandemii? [badanie]

Na początku pandemii polscy konsumenci urządzali sobie ogrody i zaopatrywali się w środki czystości. Teraz z kolei kupują sprzęt kuchenny i do wyboru biur – tak wynika z danych IdoSell, platformy do prowadzenia sklepów internetowych.
O autorze
2 min czytania 2021-05-12

Wraz z nadejściem pandemii koronawirusa nastąpił ogromny wzrost zainteresowania handlem internetowym. Jak wskazuje raport Gemius „E-commerce w Polsce 2020”, aż 73 proc. internautów robi już zakupy online. Ta tendencja stale eskaluje. Potwierdzają to wyniki sprzedawców IdoSell, których GMV (suma wartości transakcji zawartych na platformie) w ciągu roku wzrosło o ponad 58 proc. (dane od marca 2020 do marca 2021).

– Biorąc pod uwagę fakt, że podczas pandemii e-commerce zaczęło znacząco przyspieszać ze swoim rozwojem, postanowiliśmy sprawdzić, jak od roku 2020 zmieniły się zachowania zakupowe klientów końcowych. Jesteśmy największą w Polsce platformą, która dostarcza sprzedawcom profesjonalne rozwiązania do prowadzenia sklepów internetowych, dlatego też posiadamy miarodajne dane. Wyniki naszego badania są bardzo interesujące i świetnie odzwierciedlają zmiany społeczne – mówi Sara Dzierżawska, brand manager IdoSell.

Pierwszy lockdown

Wybuch pandemii zaskoczył cały świat. W ciągu kilku tygodni z półek sklepów stacjonarnych znikły praktycznie całkowicie środki higieniczne, maseczki i rękawiczki jednorazowe. Jedyną możliwością zdobycia tych towarów, było zamówienie ich przez internet. To potwierdzają dane IdoSell. Od lutego do marca 2020 r. sprzedaż środków sanitarnych i do czyszczenia powierzchni wzrosła o 166 proc., a kosmetyków i papieru toaletowego o 131 proc. Zakaz przemieszczania się sprawił, że Polacy więcej czasu spędzali w przydomowych ogrodach i na rodzinnych ogródkach działkowych. Zaczęli więc kupować w internecie sekatory, grabie i inne narzędzia (wzrost sprzedaży o 174 proc.), meble ogrodowe (wzrost o 114 proc.), sprzęty do rozrywki na świeżym powietrzu (wzrost o 108 proc.), rośliny (sprzedaż zwiększyła się o 82 proc.) oraz nasiona (wzrost o 82 proc.).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na początku pandemii (w lutym i marcu 2020 r.) część właścicieli e-sklepów zanotowała straty. Głównie ci, którzy zajmowali się sprzedażą akcesoriów i gadżetów na imprezy (spadek o 59 proc.). Problemy ze spadkiem zainteresowania odnotowały też firmy, które zajmują się dostawą jedzenia (spadek o 47 proc.), kostiumów (spadek o 46 proc.), walizek (spadek o 36 proc.), prezentów dla dzieci (spadek sprzedaży o 29 proc.) i akcesoriów religijnych (degresja o 26 proc.).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Po roku pandemii

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Marzec 2021 jest już zdecydowanie inny od zeszłego roku. Jak pokazują dane IdoSell, konsumenci znacznie więcej czasu spędzają w domu. Przede wszystkim zaczęli gotować – sprzedaż sprzętów kuchennych wzrosła aż o 263 proc. Polacy kupują również nową pościel (wzrost sprzedaży o 163 proc.), meble (120 proc.), szafki i stojaki pod kino domowe (98 proc.). Oprócz tego urządzają domowe biura. W ciągu roku sprzedaż sprzętu biurowego typu drukarka, skan czy fax wzrosła o 200 proc. Duży wzrost zanotowali też sprzedawcy akcesoriów biurowych (77 proc.).

W 2021 roku obniżkę sprzedaży możemy ponownie zaobserwować u dostawców żywności (spadek o 76 proc.). Zaskoczeniem jest także fakt, że dużo mniejszym zainteresowaniem cieszą się środki sanitarne (spadek sprzedaży o 51 proc.). Mniejszą sprzedaż mają także sklepy, które reprezentują kategorie: plecaki (spadek o 36 proc.), inteligentny dom (spadek o 27 proc.), akcesoria do sprzętu AGD (spadek o 26 proc.), narzędzia (sadek o 25 proc.), zasilanie elektryczne (spadek o 21 proc.), fryzjerstwo i kosmetologia (spadek o 18 proc.), gadżety erotyczne (spadek o 7 proc.).

Podsumowanie

Jak pokazuje powyższe zestawienie, na początku pandemii konsumenci zdecydowanie bardziej interesowali się środkami higienicznymi i spędzali więcej czasu na świeżym powietrzu. Zrezygnowali z imprez, podróży i kupowaniu jedzenia w restauracjach (choćby na dowóz). Rok zmian, lockdownów i czasowego znoszenia obostrzeń sprawił, że klienci końcowi zaczęli więcej czasu spędzać w domu, więcej gotować, urządzać nie tylko domowe biura, ale też centra rozrywki czy też sypialnie. Zrezygnowali z kupowania maseczek i rękawiczek, a także narzędzi czy gadżetów erotycznych.