Wrocławska firma BISAF, która zajmuje się produkcją maseczek, kilka tygodni temu zaprosiła prof. Krzysztofa Simona do udziału w spocie reklamowym – specjalista jest ordynatorem I Oddziału Zakaźnego Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala im. Gromkowskiego we Wrocławiu i dolnośląskim konsultantem w dziedzinie chorób, a także został powołany do Rady Medycznej utworzonej przez premiera Mateusza Morawieckiego.
Prof. Simon w czasie pandemii stał się znacznie bardziej rozpoznawalny (publicznie wypowiadał się jako ekspert w sprawie obostrzeń i objawów zarażenia wirusem SARS-CoV-2), dlatego dla wielu był autorytetem. Właśnie to poszanowanie zostało wykorzystane do zbudowania wizerunku marki – lekarz w reklamie podkreśla zalety produktu i zachęca do korzystania z konkretnych maseczek. W środowisku medycznym pojawiły się wątpliwości, czy lekarz może promować w ten sposób produkty.
Zobacz również
Według kodeksu etyki lekarskiej, prof. Krzysztofa Simona jak medyk nie mógł wystąpić w komercyjnej reklamie. Zdaniem rzecznika Naczelnej Izby Lekarskiej, Rafała Hołubickiego, zasady wykorzystania wizerunku do celów komercyjnych przez lekarzy są zawarte w art. 63 ust. 2 kodeksu etyki lekarskiej uchwalonego przez Krajowy Zjazd Lekarzy. – „Zgodnie z tym przepisem, lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.” – mówi Hołubiski w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.
Ostatecznie sprawą zajął się okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej w dolnośląskim oddziale Izby – po dokonanej przez niego dokładnej analizie materiału dowodowego zostanie wydane postanowienie, z którego dowiemy się, czy medyk naruszył etykę lekarską i czy będzie wobec niego wszczęte postępowanie o odpowiedzialności zawodowej.
Lekarz do dziś broni swojej decyzji – w rozmowie z Wirtualną Polską stwierdził, że przepisów nie złamał, bo „reklamował polskie maseczki, nie chińskie”. Dodatkowo lekarz twierdzi, że ma prawo promować prozdrowotne zachowania i wyroby.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing