22. edycja konkursu Effie Awards Poland podsumuje nietypowy rok 2020. Jurorzy będą oceniali działania, które często wymykały się przyjętym standardom i owocowały efektywnością.
– Komunikacja marek od dawna wychodzi daleko poza obszar informowania o atrybutach produktów czy usług. To także angażowanie odbiorców, budowanie relacji, przełamywanie schematów i tworzenie niepowtarzalnych narracji. Coraz częściej rola reklamy i marketingu obejmuje także edukację i odpowiadanie na aktualne wyzwania społeczne i ekologiczne. W Polsce i na całym świecie stanęliśmy twarzą w twarz z fundamentalnymi problemami. Jako marketerzy nie tylko mamy wybór. To przede wszystkim nasz obowiązek by reagować i znajdować właściwe rozwiązania, wykorzystując fakt, że konsumenci ufają markom dużo bardziej, niż na przykład politykom. Nasz wpływ na to w jakim społeczeństwie i otoczeniu żyjemy jest ogromny.
Zaproszenie do grona jury Effie Awards jest nobilitacją, a to, że otrzymałem je w roku 170-tych urodzin naszej firmy ma dla mnie wyjątkowe znaczenie. Czuję się zaszczycony, mogąc przewodniczyć obradom jurorskiego grona, szczególnie że marketing zawsze był w Wedlu kluczową częścią biznesu. Znaczenie komunikacji z otoczeniem rozumieli już założyciele firmy, często wytyczając nowe ścieżki dla działań reklamowych. Kontynuujemy to podejście do dzisiaj
Życzę powodzenia wszystkim uczestnikom! – mówi Maciej Herman, dyrektor zarządzający firmy Wedel.
Zobacz również
– Cieszy nas bardzo fakt, że Maciej Herman zgodził się objąć funkcję Przewodniczącego Jury. Od dawna podkreślamy, że w dzisiejszych czasach rola CMO czy dyrektora marketingu ewoluuje i jest kluczowa dla organizacji. Mają oni dostarczać informacji istotnych z punktu widzenia całego biznesu, a nie tylko działań z zakresu marketingu, sprzedaży, promocji czy relacji z klientami. Historia doświadczenia zawodowego Macieja potwierdza, że tak właśnie jest. Dziś pełni on rolę dyrektora zarządzającego firmy Wedel – podkreśla Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR.
Maciej Herman, oprócz roli przewodniczącego, pokieruje grupą jurorską, która będzie oceniać prace zgłoszone w kategorii Marketing & Business Solutions. Kategoria ta koncentruje się na przełomowych, nowatorskich w formie lub w zastosowaniu nowych technologii czy innych rozwiązań – działaniach marketingowych, w których komunikacja nie była znaczącym elementem marketing mixu.
W jury zasiadają reprezentanci reklamodawców w randze prezesów, dyrektorów marketingu oraz brand managerów, a także przedstawiciele mediów, agencji komunikacyjnych, pracownicy instytutów badawczych i niezależni, branżowi eksperci. Ostatecznego wyboru składu jury, spośród ok. 300 kandydatur, dokonał Komitet Organizacyjny konkursu poprzez głosowanie online (wyłaniając short listę), a następnie w formie dyskusji. Po zatwierdzeniu ponad 170-osobowego składu, jurorzy zostali przydzieleni do poszczególnych grup jurorskich:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- Grupa 1 Napoje Alkoholowe; Napoje Bezalkoholowe; Żywność
Przewodniczący: Krzysztof Białkowski, CMO Red Bull - Grupa 2 Leki i Suplementy Diety; Uroda i Pielęgnacja
Przewodniczący: Andrzej Mytych, CMO Yope - Grupa 3 Kultura i Rozrywka, Young Audience
Przewodnicząca: Anna Putts, Brand & Content Director HBO i HBO GO w regionie Europy Centralnej - Grupa 4 Finanse; Business-to-Business
Przewodnicząca: Natalia Załęcka, Head of Marketing Transformation, Deloitte Digital - Grupa 5 Dobra konsumpcyjne; Motoryzacja; Usługi
Przewodniczący: Tomasz Borchowiec, Marketing & Corporate Communications Director Prudential - Grupa 6 Retail/ Kanały Sprzedaży; Commerce
Przewodnicząca: Joanna Czekaj, Managing Director SaleTube - Grupa 7 Long Term Marketing Excellence, Launch/ relaunch;
Przewodniczący: Filip Fiedorow, CMO Netto Polska - Grupa 8 Positive change: React& Defend, Smart Budget
Przewodnicząca: Elżbieta Twardowska, CSO Ogilvy - Grupa 9 Positive change: Positive Influence; Non – Profit & Public Service; PR-Led i Employer branding
Przewodnicząca: Anna Koszur, Managing Director, Freundschaft - Grupa 10 Brand Experience; Branded Content
Przewodniczący: Paweł Loedl, Chief Strategy Officer VMLY&R
Informacje o pełnym składzie jury dostępne są na stronie awards.effie.pl/jury/
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oficjalna inauguracja Jury 22. edycji Effie Awards 2021 odbyła się w ubiegłą środę, 26 maja. Podczas wspólnego spotkania, jurorzy mieli okazję dyskutować na temat efektywności w świecie bez cookies i tego, czy firmy są przygotowane na przywrócenie konsumentom większej prywatności w świecie wirtualnym?
W panelu uczestniczyli: Katarzyna Dyczek, X-KOM; Rafał Wiewiórski, Ringier Axel Springer Polska; Agnieszka Jaworska, Facebook; Kamil Wiszowaty, Group One Media; Natalia Załęcka, Deloitte Digital; Piotr Lobaczewski, Salesforce. Rozmowę z ekspertami poprowadziła Anna Sakowicz, Chief Data & Analytics Officer, Publicis Groupe Poland.
– Od ponad 20 lat pliki cookies są podstawą funkcjonowania reklamy internetowej i choć przez lata narzekaliśmy na jakość technologii cookie, to na nich opierał się właściwie cały digital marketing i większość procesów, stanowiących o codziennej pracy marketerów. Po wprowadzeniu zmian targetowanie kampanii, stworzone segmentacje czy persony oparte o dane inne niż własne (1st party data) będą praktycznie niemożliwe poza ekosystemami tzw. walled Gardens lub innych podmiotów posiadających własne dane, co wpłynie istotnie na aktywacje kampanii digitalowych. Pomiar i wskaźniki, które traktowaliśmy jako oczywiste, będą wkrótce niedostępne. To już ostatni moment, aby odpowiedzieć sobie na pytanie czy posiadana przeze mnie i moją firmę strategia, uwzględnia nadchodzące zmiany oraz czy wdrażam procesy zapewniające mojemu biznesowi dynamiczny, efektywny rozwój w nowej rzeczywistości. Jeśli odpowiedź jest negatywna lub mamy co do niej jakiekolwiek wątpliwości, to ten moment, aby podjąć konkretne działania. Zegar bowiem tyka – skomentowała Anna Sakowicz, chief data & analytics officer, Publicis Groupe Poland.
Przebieg obrad Jury
Koniec czerwca – briefing członków Jury dotyczący procedur, zasad i kryteriów oceny. Jury ocenia prace w 4 obszarach:
- Wyzwanie, kontekst rynkowy i cele (waga oceny 0,23);
- Insight i strategia (waga oceny 0,24),
- Realizacja (waga oceny 0,23),
- Wyniki (waga oceny 0,30).
A w przypadku kategorii M&BS są to:
- Wyzwania biznesowe i przyjęte cele (waga oceny 0,3);
- Koncepcja działania (waga oceny 0,2);
- Egzekucja idei i dobór narzędzi (waga oceny 0,2)
- Efekty (waga oceny 0,3).
Druga połowa sierpnia – przegląd zgłoszonych projektów przez Jury na platformie online.
Wrzesień – to okres obrad Jury: dyskusje, głosowanie online (short lista), zatwierdzanie nominacji i ocena indywidualna. Wszystko odbywa się przy wsparciu firmy prawniczej LSW, która nadzoruje proces oraz na podstawie średniej ważonej ocen, po zastosowaniu algorytmu, uzyskuje listę prac, które danego roku otrzymają Effie Awards.
Po głównym głosowaniu, Przewodniczący grup jurorskich wraz z Przewodniczącym Jury na specjalnym posiedzeniu wybierają laureata Grand Prix spośród kampanii nagrodzonych Złotym Effie (z wyłączeniem kategorii Marketing & Business Solutions oraz Non-Profit & Public Service). Przykładowe kryteria oceny: nowatorski charakter pracy i studium przypadku dla rynku; długotrwały efekt dla marki – sustainability; zmiana zachowań i/ lub percepcji.
Przesyłanie zgłoszeń będzie możliwe w czterech wyznaczonych terminach:
- I termin: 12.05 – 31.05 (do godz. 17:00 włącznie)
- II termin: 31.05 (od godz.17:01) – 21.06 (do godz. 17:00 włącznie)
- III termin: 21.06 (od godz.17:01) – 12.07 (do godz. 17:00 włącznie)
- IV termin: 12.07 (od godz. 17:01) – 23.07 (do godz. 17:00 włącznie)
W tym roku, swoim zaangażowaniem Effie Awards 2021 wspierają:
- Sponsorzy Strategiczni: TVN, Onet, Salesforce, Radio Zet
- Sponsorzy Wspierający: Facebook, AMS, YouTube
- Partnerzy Merytoryczni: Premium TV, Media&Leads Polska
- Doradca prawny: Firma prawnicza LSW
- Patroni medialni: NowyMarketing, Forbes, Business Insider, PRoto, Marketer+, E-Commerce w Praktyce