Ranking The Social League powstał z użyciem autorskiego narzędzia badawczego Socialtools. To unikalna, stworzona przez Performics (specjalizujący się w digitalu dział ZenithOptimedia) platforma służąca zwiększaniu skuteczności komunikacji prowadzonej w social media, która pozwala na żywo monitorować aktywności marek i fanów na głównych platformach społecznościowych: Facebooku, Twitterze i YouTube. Socialtools generuje 120 zestawień dotyczących trendów, norm i benchmarków dla działań marki w social media oraz jej konkurencji w 104 kategoriach. Obecnie Socialtools monitoruje 20 237 fanpage’y marek na Facebooku, 3143 konta na Twitterze i 2822 kanały na YouTube w 110 krajach świata.
Według rankingu The Social League największe sportowe marki w social media to drużyny piłki nożnej i koszykówki. Top 10 tworzą kluby piłkarskie z Europy, team Formuły 1 i dwie drużyny z NBA. Europejskie kluby piłkarskie dominują w czołówce rankingu dzięki ogromnej liczbie fanów na całym świecie. Aż 31% fanów pięciu najpopularniejszych klubów na Facebooku: FC Barcelona, Real Madryt, Manchester United, Chelsea i AC Milan, pochodzi z Brazylii, Indii, Indonezji, Meksyku i USA, podczas gdy tylko 7% fanów mieszka Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Włoszech, czyli w krajach, z których wywodzą się te kluby.
Zobacz również
FC Barcelona ma więcej facebookowych fanów w Indonezji (4,1 mln), Meksyku (3 mln), w USA i Brazylii (po 1,9 mln) niż we własnym kraju (1,7 mln jej fanów to Hiszpanie). Jest tak przede wszystkim z uwagi na wielkość rynków – użytkownicy Facebooka w Meksyku, USA i Brazylii stanowią 27,8% całej facebookowej populacji i 16,1% fanów FC Barcelony. Natomiast użytkownicy Facebooka z Indonezji stanowią 9,3% fanów FC Barcelona i 4,9% populacji użytkowników Facebooka, co daje niezwykle wysoką wartość indeksu – 191*. Warto podkreślić, że klub zauważył i docenił fanów z Indonezji, tworząc wersję swojego oficjalnego serwisu internetowego w ich języku. Pierwsza pozycja w rankingu The Social League to efekt dużej aktywności klubu w social media i oferowania fanom unikalnych treści. Posty na facebooku pojawiają się średnio 7 razy dziennie, klub na bieżąco relacjonuje fanom aktualne wydarzenia, mecze, dostarcza informacji o piłkarzach i wynikach spotkań, oferuje też fanom unikalny kontent, np. aplikacje czy zdjęcia piłkarzy z autografami.
W pierwszej dziesiątce pod względem liczby fanów na Facebooku znalazło się także Ferrari, które połączyło niedawno pod jedną marką kilka samochodowych fanpage’y, w tym fanpage Formuły 1, by wzmocnić zainteresowanie i zaangażowanie fanów z całego świata. Wkłada przy tym wiele wysiłku w to, by fani czuli się częścią teamu Formuły 1 – dzięki Ferrari Virtual Academy fani mogą konfigurować bolidy według swoich upodobań, uczestniczyć w wirtualnych wyścigach, i porównywać swoje wyniki z innymi użytkownikami. Nowe posty pojawiają się na facebooku średnio 6 razy dziennie, a nowe tweety – przynajmniej 20 razy na dzień.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Pięć najpopularniejszych na Facebooku amerykańskich drużyn to giganci z koszykarskiej ligi NBA: LA Lakers, Chicago Bulls, Boston Celtics i Miami Heat oraz drużyna baseballowa New York Yankees. 46% ich fanów stanowią Amerykanie. Druga co do wielkości grupa sympatyków amerykańskich drużyn pochodzi z Filipin i jest już znacznie mniejsza – Filipińczycy stanowią 13% ich fanów. Pod względem liczby fanów na Facebooku kluby sportowe z USA biją kluby z innych krajów na głowę – łącznie mają 166 mln fanów, czyli 37% fanów drużyn ujętych w rankingu The Social League. Po części wynika to z faktu, że w USA mieszka najwięcej, bo aż 16% użytkowników Facebooka. Na drugim miejscu pod względem liczby fanów z danego kraju w The Social League plasuje się Wielka Brytania (94 mln fanów; 21%), trzecie miejsce zajmuje Hiszpania (86 mln fanów; 19%). To efekt międzynarodowej sławy brytyjskich i hiszpańskich klubów, bo Brytyjczycy stanowią zaledwie 3% wszystkich użytkowników Facebooka, a Hiszpanie – 2%.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Amerykanie dominują też w The Social League na Twitterze z liczbą 32 mln fanów (42%). Drugą pozycję, z 19 mln fanów, zajmuje Hiszpania, a trzecią – Wielka Brytania, reprezentowana w The Social League przez 12 mln fanów śledzących ulubione drużyny na Twitterze.
* Indeks wskazuje nadreprezentację (wartość indeksu powyżej 100) lub niedostateczną reprezentację (poniżej 100) fanów z danego kraju wśród wszystkich fanów klubu. Wartość indeksu to iloraz odsetka fanów klubu z danego kraju i odsetka populacji fanów Facebooka z danego kraju, pomnożony przez 100.