Standardowe wskaźniki, jakie można otrzymać w takim badaniu to Open Rate oraz Click Through Rate. Znając różnicę między tymi dwoma parametrami możemy wnioskować o tym, jak skuteczna była treść maila w zachęceniu odbiorcy do kliknięcia. Nowoczesne metody badań, takie jak eyetracking, umożliwiają jednak również analizę zachowań odbiorców na etapie percepcji mailingu – do którego nie można dotrzeć poprzez standardowe testy A/B.
Z wykorzystaniem tej metody przebadano, gdzie padał wzrok 54 osób podczas oglądania 36 mailingów i newsletterów z różnych branż. Sprawdziliśmy, jak drobne manipulacje wielkością i układem elementów mailingu mogą zmienić sposób, w jaki są one postrzegane.
Zobacz również
Śledzenie ruchów oczu umożliwia obserwację wielu zjawisk, które mają wpływ na percepcję mailingów i newsletterów. Wiele obserwacji okazuje się być spójnych z badaniami prowadzonymi przez inne zespoły badawcze. Oto niektóre z nich:
- nawyki, których nabywamy podczas nauki czytania wpływają nie tylko na percepcję tekstu
- formatowaniu tekstu może zarówno sprawić, że przez większość użytkowników zostanie on pominięty, lub znacząco ułatwić jego szybkie przeskanowanie i zapamiętanie
- użycie pustej przestrzeni – w niektórych wypadkach, wbrew pozorom, to najskuteczniejsza technika przyciągania uwagi do wybranych elementów.
Jak wpływa na uwagę odbiorcy kierunek spojrzenia osoby na ilustracji? Albo jak rozkłada się uwaga czytelników w zależności od tego, czy produkty na liście zostały rozmieszczone w 2 czy w 3 kolumnach? Odpowiedź można znaleźć w pełnej wersji raportu.
Pełny raport można pobrać na stronie www.edisonda.pl/wiedza/mailingi
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Rys. Ścieżka wzroku jednego z uczestników badania. Koła symbolizują momenty, kiedy jego wzrok pozostawał nieruchomy – fiksacje wzroku, podczas których pobierana jest informacja wizualna. Łączące je linie symbolizują ruchy gałek ocznych – sakkady. Duże zagęszczenie fiksacji w rejonie twarzy wskazuje na fakt, że to właśnie ten element ściągnął na siebie najwięcej uwagi odbiorcy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło ilustracji: mailing do użytkowników OnetPoczty, Bank Zachodni BZWBK, 05.03.2012 [email protected]