[Dowiedz się więcej na temat GREEN MARKETINGU: Pobierz e-booka EKOLOGIA W MARKETINGU]
Odpady to ogromny problem dzisiejszego świata, z którym przyszło się zmierzyć pojedynczym mieszkańcom jak i dużym korporacjom. Olbrzymie zakłady produkcyjne jak i główne siedziby firm, w których zatrudniane są setki ludzi, skutkują ogromną produkcją odpadów. Wdrażanie ekologicznych rozwiązań, które pomogą zredukować problemy związane ze śmieciami i związaną z nimi gospodarką to obowiązek jak i zadanie każdego indywidualnie jak i wszystkich kolektywnie.
Zobacz również
Nasza planeta ulega degradacji. Efekty długoletnich działań przemysłowych odbijają się na środowisku naturalnym, doprowadzając do nieodwracalnych zmian w ekosystemach i prowokując kolejne klęski żywiołowe i ekologiczne. Coraz więcej gatunków zwierząt obejmowanych jest ochroną, ze względu na wysokie ryzyko wyginięcia. Rosnący konsumpcjonizm oraz liczba ludzi na świecie nie pomaga. Jednym z celów, światowych liderów jest ochrona ekosystemów i zatrzymanie postępującej degradacji środowiska w którym żyjemy i żyć będą przyszłe pokolenia. Jednym z największych wyzwań w tej nierównej walce jest odpowiednia gospodarka odpadami, która składa się z udoskonalania tworzyw sztucznych, które można używać wtórnie, zmniejszanie wpływu na środowisko poprzez odpowiednią segregację odpadów oraz wdrażania rozwiązań, które mogą w sposób pośredni lub bezpośredni przyczynić do trwałych zmian.
W samej Unii Europejskiej, według oficjalnych danych w 2016 wytworzono ponad 2538 milionów ton śmieci . Duża część z nich, bo aż 12,7 mln ton ląduje w morzach i oceanach zagrażając kolejnym gatunkom i niszcząc podwodnym świat.
W związku z narastającymi problemami, Unia Europejska opracowała cele, według których do 2020 we wszystkich krajach członkowskich wskaźniki segregacji powinny być na poziomie 50% . Niestety w praktyce, wyniki nie wyglądają tak optymistycznie. Według oficjalnych danych, w Polsce obecny poziom szacowany jest na 34.1% , przy czym zależy to od miasta, gminy i liczby mieszkańców. Białystok na przykład może pochwalić się ponad 52% wskaźnikiem segregacji odpadów komunalnych, jednocześnie spełniając normę europejską. Jest wiele negatywnych czynników, które utrudniają wprowadzenie jakichkolwiek zmian: ciągłe zmiany prawne i administracyjne, podwyższone opłaty oraz niewydolność firm oczyszczających.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jest jednak pozytywny akcent. Firmy wdrażają kolejne praktyki ekologiczne, wewnątrz swoich organizacji, motywując pracowników do wdrażania ich wewnątrz organizacji, ale również w życiu prywatnym. Jednocześnie widoczne staje się, utożsamianie zatrudnionych ludzi z działaniami na rzecz ekologii, poprzez zaangażowanie różnorodne kampanie oraz działania wolontaryjne.
Bierzmy przykład!
Wzorce w prowadzeniu odpowiedzialnego biznesu, zmieniają się i dostosowywane są do sytuacji rynkowej każdego z przedsiębiorstw. Inspiracją do zrównoważonych działań, w dalszym ciągu pozostają Skandynawowie, którzy dzięki skoordynowanej i dostosowanej do warunków polityce, mogą pochwalić się idealnymi warunkami do życia i pracy. Finowie, którzy osiągnęli europejską normę dostosowali swoje rozwiązania do potrzeb środowiskowych, ale również społecznych. Odpowiadając na problemy związane z segregacją stworzyli łatwe systemy, których funkcjonalności, trwałość i kompleksowość doprowadziły do satysfakcjonujących rezultatów. Dzięki w pełni przemyślanym innowacjom, osiedla, domy jednorodzinne jak i przestrzenie publiczne, mogą pochwalić się kontenerami pół podziemnymi, które wpasowują się w estetykę skandynawską. Każda realizacja, prze- prowadzona na terenie Finlandii, ale również w 40 innych krajach, pozwoliła na zaoszczędzenie prawie 90% powierzchni użytkowej. Przestrzeń, która wcześniej wykorzystywana była dla altan śmieciowych, dzisiaj to place zabaw lub dodatkowe miejsca parkingowe. Istotnym elementem troski o środowisko dla Skandynawów, stało się zredukowanie emisji CO2, poprzez zmniejszenie ilości potrzebnych wypróżnień pojemników. To nie byłoby możliwe, gdyby nie olbrzymia przepustowość podziemnych rozwiązań: aż 75% miejsca na odpady w porównaniu do kontenerów tradycyjnych. Zredukowanie wywozu do dwóch razy w tygodniu, przełożyło się na wyższy standard życia dzięki mniejszej częstotliwości kursów śmieciarek, a co za tym idzie redukcji hałasu związanych z pracą przedsiębiorstw oczyszczania.
Styl oraz estetyka skandynawskich rozwiązań, zbudowała w mieszkańcach chęć uczestniczenia w dbaniu o zaproponowane rozwiązania i w sposób znaczący spowodowała zwiększenie poziomu segregacji śmieci, dając Finom możliwości realizacji swoich celów zrównoważonego rozwoju firm oraz miast oraz troski o środowisko.
Długoletnie efekty
W myśl starej maksymy „nie od razu Rzym” zbudowano, wszystkie działania na rzecz środowiska, są realizowane długoterminowo. Wprowadzenie ich dzisiaj, będzie miało ogromne znaczenie w najbliższych 10, 15 a nawet 20 latach. Istotne jest by w swoich działaniach na rzecz środowiska być konsekwentnym i odpowiadać na zmieniające się okoliczności. Niektóre z dzisiejszych rozwiązań, mogą nie mieć zastosowania za 5 lat, ale ich użycie dzisiaj, otworzy kolejne drzwi i możliwości do dbania o środowisko. Istotnym wsparciem jest ciągła współpraca wszystkich grup: pracowników, firm – ale również przedstawicieli państwowych oraz stowarzyszeń działających na rzecz środowiska. Bez komplementarnych działań, efekty mogą nie być zadowalające, a w grę wchodzi przyszłość ko- lejnych pokoleń: naszych dzieci, wnuków, a może i nawet prawnuków.
Już dzisiaj, nawet na naszym podwórku widać ogromne zmiany i zmiany w podejściu Polaków do ekologii. Coraz częściej w przestrzeni publicznej mówi się o aspektach ekologicznych i ich znaczeniu dla poprawnego funkcjonowania ludzi jak i biznesu. Korzyści można mnożyć – od ochrony środowiska, przez kształtowanie odpowiedzialności społecznej, do efektywności ekonomicznej. Wprowadzenie rozwiązań ekologicznych, w perspektywie 50-letniej jest w stanie przynieść oszczędności na poziomie co najmniej 50%. Obecnie naszym wspólnym celem w Polsce powinno być, dogonienie innych krajów Europejskich i skorzystanie z ich lekcji w wdrażaniu odpowiednich rozwiązań. Tylko wspólnymi, skoordynowanymi działaniami jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczną przyszłość następnym pokoleniom.
Materiał powstał we współpracy z marką Molok.
Więcej o ekologicznych działaniach marek przeczytasz w naszym e-booku EKOLOGIA W MARKETINGU
Pobierz e-booka ZA DARMO
„