Po dwóch pierwszych kodeksach uzupełniających RODO przygotowanych dla branży medycznej, które zostały już pozytywnie zaopiniowane przez Urząd Ochrony Danych Osobowych, nadchodzi czas konsultacji kolejnego – tym razem przeznaczonego dla branży marketingu posługującego się danymi. Kodeks ten został opracowany przez Radę ds. Prawa, Legislacji i Compliance w drodze wielu spotkań i rozmów z przedstawicielami UODO oraz aktywnych uczestników rynku.
– Kodeks postępowania i dobrych praktyk w zakresie ochrony danych osobowych w działaniach marketingu bezpośredniego (KODO) jest wynikiem wielu dyskusji z przedstawicielami regulatora. Na przestrzeni lat 2018-2021 odbyliśmy kilkanaście spotkań i rozmów z UODO, dążąc do jak najkorzystniejszych dla branży rozwiązań będących jednocześnie zapisami akceptowanymi przez regulatora, który precyzyjnie określał swoje oczekiwania odnośnie konkretnych, proponowanych przez nas postanowień – mówi Magdalena Brzeska, prezes PSM SMB.
Zobacz również
– Zależało nam na uzyskaniu zapisów precyzujących dozwolone praktyki i ułatwiających funkcjonowanie biznesu posługującego się w marketingu danymi osobowymi. To niełatwa materia, ale dzięki współpracy z naszą kancelarią członkowską CORE Law staraliśmy się ją maksymalnie uprościć i sprawić, by zapisy kodeksu były czytelne i łatwe do posługiwania się w codziennej pracy. Dołożyliśmy także starań, aby kodeks uwzględniał maksymalne spektrum interesów biznesu przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej ochrony interesów konsumentów – dodaje prezes PSM SMB.
Celem kodeksu jest stworzenie przestrzeni, w której biznes będzie mógł efektywnie wdrażać regulacje dot. ochrony danych osobowych i na bieżąco, w bezpiecznym środowisku analizować, czy spełnia wymagania. Służyć temu będzie audytowanie firm przystępujących do kodeksu przez podmiot odpowiedzialny za monitorowanie jego przestrzegania.
– Taki audyt pozwoli ustalić, w jaki sposób konkretna firma chroni dane osobowe. Może wspomóc w ewentualnym usprawnieniu jej procesów oraz uzupełnieniu procedur w zakresie ochrony danych osobowych. Wszystko odbywać się ma z założeniem partnerskiej współpracy, w ramach której firma przystępująca do kodeksu będzie miała czas na ewentualne zmiany bez zagrożenia nałożeniem kary – powiedział Bartosz Pilc, radca prawny i partner w kancelarii CORE Law, która wspiera Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB w przygotowaniu kodeksu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Kodeks może być pewnym „buforem” między firmą a regulatorem. Przepisy RODO jasno przewidują, iż przystąpienie do takiego kodeksu to dowód gwarancji, że firma spełnia wymagania przepisów o ochronie danych osobowych. Będzie to ważny argument również dla klientów korzystających z usług firm z branży marketingu posługującego się danymi – dodaje Bartosz Pilc.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podmiot monitorujący przestrzeganie kodeksu nie będzie miał uprawnień do nakładania kar finansowych. Będzie akredytowany przez UODO, a jego celem będzie aktywny udział w samoregulacji rynku, edukacja i wsparcie w doskonaleniu procesów związanych z ochroną danych osobowych w marketingu. Taki model działania i współpracy między wszystkimi zainteresowanymi stronami jest zgodny z najlepszymi praktykami znanymi z innych, rozwiniętych rynków.
– Po pierwszym etapie konsultacji społecznych, który miał miejsce pod koniec 2019 roku, zaczynamy kolejny, w którym wypracowany wspólnie z UODO dokument chcemy jeszcze raz przedyskutować z rynkiem – podkreśla Urszula Zarańska-Skarżyńska, dyrektor generalna PSM SMB i dodaje: – Serdecznie zapraszamy wszystkich przedsiębiorców posługujących się danymi osobowymi w działaniach marketingowych oraz osoby indywidulane do zapoznania się z kodeksem i przesłanie uwag na adres [email protected].
Konsultacje potrwają do 31 października 2021 roku. Projekt kodeksu można znaleźć na stronie kodo.smb.pl.