Zarówno polityczna opozycja, jak i zwykli odbiorcy programów telewizyjnych, coraz częściej zarzucają Telewizji Publicznej to, że zbyt agresywnie propaguje myśli partii rządzącej. Zarzuty dotyczą przede wszystkim programów informacyjnych, które zdaniem wielu osób pokazują nieprawdziwą sytuację w kraju i podkreślają tylko te wartości, które są bliskie politykom partii rządzącej.
Jednak warto wiedzieć, że nie tylko kanały informacyjne mogą być takim medium wspierającym partię polityczną. Równie silny przekaz (przy tym bardziej zawoalowany) mogą mieć emitowane w stacji reklamy. Dlaczego? Nie jest tajemnicą, że spółki skarbu państwa zazwyczaj popierają aktualną władzę – jeśli będzie się je pokazywać częściej i intensywniej w różnego rodzaju spotach, można dzięki temu narzędziu budować historię związaną ze stabilną gospodarką i silnym państwem.
Zobacz również
Widzowie nie powinni się dziwić, że w TVP można oglądać takie reklamy – jak podaje portal Wirtualnemedia.pl, analizowane przez nich spółki (łącznie 20, w tym m.in. Tauron, Enea, Orlen, Grupa Lotos) w okresie od stycznia do września tego roku wydały na reklamę w Telewizji Polskiej (TVP1, TVP2 i kanałach tematycznych TVP) łącznie 180,27 mln zł.
Dziennikarze portalu prześledzili jednak, że nie był to największy wydatek państwowych firm, jeśli chodzi o reklamę w telewizji. Spoty w Polsacie i kanałach tematycznych z tej grupy wyniosły w trzech kwartałach bieżącego roku aż 196,31 mln zł (ok. 3% mniej niż rok wcześniej). Co ciekawe na reklamę w TVN spółki skarbu państwa nie wydały nic – jedynie w tematycznych kanałach Grupy TVN w tym roku przeznaczono na promocję 252,3 tys. zł.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Natomiast w samym TVP reklamy państwowych firm kosztowały 116,86 mln zł, co oznacza znaczny wzrost w skali roku (wcześniej 94,56 mln). Zdaniem eksperta wypowiadającego się na łamach Wirtualnych Mediów, w 2020 roku udział TVP w wydatkach firm wyniósł aż 48%.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dokładną analizę wydatków firm państwowych na reklamę w telewizji znajdziecie na stronie Wirtualnemedia.pl.