Naturalną koleją ewolucji każdego biznesu jest optymalizacja – bez niej nie będziesz w stanie rozwinąć swojej firmy, osiągać lepszych rezultatów i zwyczajnie czerpać przychodów ze swojej działalności. Przez optymalizację rozumiem tu działania mające sprawić, że otrzymujesz maksimum zysków z każdej inwestycji, bez względu na to, czy chodzi o pieniądze, czas, technologie, kompetencje Twojego zespołu czy inne zasoby. Jest wiele sposobów, aby poprawić efektywność biznesu, zależy to od branży, zakładanych celów i możliwości. Dziś skupię się na jednym z najgorętszych tematów w branży, czyli automatyzacji marketingu.
Czym jest automatyzacja marketingu?
Automatyzacja marketingu (marketing automation) to proces wykorzystywania technologii, takich jak dedykowane oprogramowanie, do usprawnienia działań marketingowych i zwiększenia ich skuteczności. Najczęściej stosuje się ją w przypadku prostych, pracochłonnych, powtarzalnych zadań – dzięki temu zespół może angażować się w bardziej złożone i kreatywne działania.
Zobacz również
Wdrożenie marketing automation na początku będzie wymagało od Ciebie kilku kroków – trzeba będzie przeanalizować działania podejmowane przez Twoją firmę, zdecydować, które z nich da się zautomatyzować, wybrać narzędzie, które pomoże Ci z tym zadaniem i zaimplementować scenariusze automatyzacji dla wybranych akcji. Kiedy jednak cała machina ruszy bardzo szybko, możesz spodziewać się efektów… no właśnie, ale jakich?
Jakie korzyści da Ci automatyzacja marketingu?
1. Więcej czasu na bardziej zaawansowane zadania
Chyba każdy, kto miał styczność z pracą w jakiejkolwiek firmie dobrze to zna – nudne, powtarzalne, czasochłonne zadania, które zabierają motywację, inspirację i wprowadzają w stan ostatecznego zblazowania, bez nadziei na to, że jeszcze kiedykolwiek cokolwiek wzbudzi nasz entuzjazm. Oczywiście, trochę dramatyzuję, ale z pewnością wiesz, o co chodzi. Zadania takie jak wysyłanie masowych wiadomości do klientów, informujących ich o nowych promocjach, uzupełnianie baz mediów, dzielenie setek klientów na kategorie pod względem zwyczajów zakupowych, tego, czy wzięli udział w promocji czy nie, w jakim języku mówią, jakie produkty przeglądali. Uff, czy wyobrażasz sobie, że ktoś musiałby robić to wszystko ręcznie? Może kiedy Twoja firma ma 10 klientów nie byłoby to problemem, ale zakładam, że to nie jest pułap do którego dążysz.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Marketing automation wykona takie powtarzalne czynności, oszczędzając czas Twojego zespołu. Dzięki temu pracownicy będą mogli skupić się na ciekawszych, bardziej kreatywnych zadaniach i interweniować tam, gdzie jest to potrzebne. Dzięki temu ich potencjał i kompetencje będą wykorzystane i rozwijane dużo lepiej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Zbieranie danych
Dane to potęga – w cyfrowym świecie są dla Ciebie najważniejszą informacją na temat firmy i tego, co myślą o niej klienci. Nie musisz się zastanawiać, czy jakiś produkt dobrze się sprzedaje, czy nowa oferta jest skuteczna, czy odbiorcy wyświetlają Twój newsletter, ponieważ zautomatyzowane działania dają Ci klarowne dane na temat wyników poszczególnych kampanii i scenariuszy. A kiedy masz dane otwiera się przed Tobą cały szereg możliwości. Jakiś produkt nie sprzedaje się, a Twoim zdaniem powinien? Możesz przyjrzeć mu się uważniej i sprawdzić, co trzeba zmienić. Jakiś produkt jest bestsellerem? Sprawdź, co jest w nim wyjątkowego i spróbuj poszerzyć swój asortyment o podobne. Użytkownicy wyszukują hasło, ale nie znajdują wyników? Dopracuj tagowanie lub wprowadź towary, o które Twoi klienci sami proszą.
3. Poprawa customer experience
Automatyzacja kojarzy się z czymś bezdusznym i schematycznym, a przecież wszyscy mówią, jak ważne jest indywidualne podejście do klienta. Tylko czy aby na pewno to skojarzenie jest trafne? Paradoksalnie, automatyzacja daje Ci możliwość większej personalizacji treści, które trafiają do Twoich klientów, przede wszystkim dlatego, że jesteś w stanie wykorzystywać dane o nich w efektywny sposób i dopasowywać przekaz precyzyjnie do nich. Marketing automation sprawi, że możesz wysyłać im produkty komplementarne do tego, co już kupili, dedykowane oferty w oparciu o to, jakie są ich zwyczaje zakupowe, na przykład swoim najlepszym klientom możesz wysłać specjalną zniżkę, aby pokazać, że doceniasz ich obecność, z kolei tym, którzy od dawna nic nie kupili wiadomość przypominającą o tym, co może im się spodobać lub rabat zachęcający do powrotu. Z marketing automation możesz też wysyłać maile urodzinowe ze specjalnie przygotowaną propozycją, tytułować wiadomości imiennie, wysyłać wiadomości w ojczystym języku Twoich klientów i oferować im to, co naprawdę docenią.
Poza tym, komunikacja za pomocą automatyzacji wcale nie musi być nudna. Możesz stworzyć kreatywne opowieści o podróży paczki, opowiadać, co się z nią teraz dzieje i na jakim etapie dostawy się znajduje. Możesz też przedstawić trochę swoją firmę, powiedzieć, że właściciele założyli ją, żeby zagłuszyć kryzys wieku średniego i nie wiadomo kiedy firma rozwinęła się i zaczęła zatrudniać 200 osób. Możesz dodać interesujący i zabawny opis każdego produktu, aby opowiedzieć klientowi, że pomysł na figurkę, którą zamówił powstał, bo jej autor sam chciał taką mieć, ale nigdzie nie mógł znaleźć i postanowił zrobić ją sam. Albo że butelka perfum, które zamówił, ma się kojarzyć z kształtem muszli, ale w sumie wygląda bardziej jak zmęczone życiem awokado. Automatyzacja marketingu może być sztywna i formalna lub przeciwnie – zabawna i swobodna. Wybór należy do Ciebie, dlatego wykorzystaj ją, aby pozostawić u klienta jak najlepsze wrażenia i pomóc mu nawiązać prawdziwą relację z Twoją marką.
4. Większe zyski
Automatyzacja marketingu jest fajna, ciekawa i w ogóle, ale jej fenomen nie byłby tak duży, gdyby nie przynosiła realnych zysków. A przynosi. Według badania Invesp aż 80% ankietowanych, którzy korzystają z marketing automation przyznaje, że przyczyniła się ona do zwiększenia liczby generowanych leadów, a 77% potwierdza, że przełożyła się na wzrost konwersji. Według tego samego raportu, efektywność sprzedaży wzrasta o 14,5% dzięki wykorzystaniu automatyzacji. Skuteczne docieranie do klientów, wysyłanie im spersonalizowanych ofert odpowiadających na ich potrzeby, efektywniejsze wykorzystanie zasobów ludzkich, to wszystko sprawia, że marketing automation to inwestycja, która zwraca się z nawiązką.
5. Szybszy wzrost Twojego biznesu
Technologie i innowacje pozwalają Twojemu biznesowi szybciej się rozwijać i marketing automation jest tego doskonałym przykładem. Gdy za Twoją firmą stoi potężne narzędzie optymalizujące pracę, możesz robić więcej operacji w krótszym czasie i docierać do szerszego grona klientów, a co najważniejsze – możesz skupić się na wymyślaniu kolejnych sposobów, jak rozwinąć Twój biznes i jaki kierunek obrać, ponieważ wszystkimi „przyziemnymi”, codziennymi sprawami zajmie się dedykowany system. Wystarczy ustawić, wcisnąć przycisk i patrzeć jak Twój eCommerce zmienia się w sprzedażową maszynę.
Artykuł powstał we współpracy z edrone.