Samoregulacje są od lat skutecznym narzędziem stosowanym przez branżę reklamy online, między innymi dlatego, że to właśnie eksperci i praktycy biznesowi jako pierwsi dostrzegają pojawiające się przed rynkiem wyzwania. Równolegle są oni najskuteczniejsi w szukaniu rozwiązań, wspólnie wypracowując kodeksy, dobre praktyki i standardy. IAB Polska aktywnie włącza się w te inicjatywy i angażuje w ich koordynację. Nie inaczej jest w przypadku branży influencer marketingu, którą Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął ostatnio pod lupę.
Zgodnie z medialnymi doniesieniami UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, którego celem jest zbadanie działań influencerów w mediach społecznościowych, a także opracowanie wytycznych dla osób, które podejmują komercyjne współprace z markami. W Polsce odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy oraz nieuczciwej konkurencji.
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska od kilkunastu lat prowadzi różnorodne działania o charakterze edukacyjnym, ale także aktywnie pracuje z firmami członkowskimi nad tworzeniem samoregulacji, między innymi: kodeksów dobrych praktyk, przewodników czy też publikacji będących zbiorem wskazówek i wytycznych dla branży. Działania te realizowane są w ramach 20 Grup Roboczych skupiających firmy będące członkami IAB Polska.
Zobacz również
Jednym z wielu przykładów powyższych działań są wypracowane standardy w obszarze influencer marketingu, m.in. przewodnik przygotowany przez Grupę Roboczą Social Media IAB Polska. Materiał zawiera podsumowanie regulacji przyjętych przez ustawodawcę w stosunku do branż regulowanych oraz zasady obowiązujące w poszczególnych mediach społecznościowych w Polsce. Publikacja została wzbogacona o wypowiedzi ekspertów zajmujących się markami z branż objętych ograniczeniami w reklamowaniu, a także komentarze prawników. Wskazuje obszary, na które należy zwrócić szczególną uwagę, planując działania w mediach społecznościowych dla marek z branż regulowanych. Dzięki temu możemy zestawić teorię z praktyką oraz opiniami marketerów. Materiał skierowany jest do osób zajmujących się działaniami w kanałach digital, a w szczególności mediami społecznościowymi. Publikacja zawiera szczegółowe informacje dla regulacji w różnych kanałach social media dla 9 branż.
Dodatkowo, Grupa Robocza Content Marketing i Reklama Natywna IAB Polska finalizuje właśnie prace nad dokumentem standaryzującym zasady oznaczania treści sponsorowanych i wyraźne ich odróżnianie od treści redakcyjnych w mediach cyfrowych.
Poza powyższymi, w ubiegłym roku IAB Polska powołało Grupę Roboczą Influencer Marketing, której głównym zadaniem jest edukacja, zbudowanie i wypracowanie odpowiednich standardów oraz regulacji – zarówno wśród agencji, influencerów, ale także przedstawicieli marek. Grupa ta obecnie pracuje nad szeroką publikacją obejmującą m.in. słownik pojęć, zbiór dobrych praktyk, sposób oznaczania treści, pomiar efektywności działań oraz prawne aspekty współpracy z influencerami.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku IAB Polska zdecydowało się po raz pierwszy w historii w ramach cyklu IAB HowTo zorganizować konferencję poświęconą tylko i wyłącznie tematyce influencer marketingu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podczas wydarzenia najlepsi branżowi eksperci podzielą się swoim know-how, przemyśleniami i rekomendacjami, a także podpowiedzą, jak podejść do tematu influencer marketingu w sposób przynoszący zamierzone efekty. Wydarzenie odbędzie się 28 października 2021 r. w formie online.
„IAB HowTo: Influencer vs. Marketing” skierowane jest zarówno do osób stawiających pierwsze kroki w influencer marketingu, jak i do tych, które mając już doświadczenie, chcą się rozwijać i sprawiać, by ich kampanie przynosiły lepsze efekty. Z wydarzenia skorzystają w szczególności: specjaliści działający po stronie agencji i domów mediowych, marketingowcy in-house, freelancerzy.
Gwarancją wysokiego poziomu merytorycznego wydarzenia jest starannie dobrane grono prelegentów. Wśród występujących podczas konferencji ekspertów znajdują się: Łukasz Kępiński, Tears of Joy; Marek Myślicki, GetHero; Aleksandra Żółkowska, Henkel; Joanna Rozbicka, OMD; Agnieszka Karcz i dr Piotr Wasilewski, TRAPLE; Kamil Bolek, LTTM; Kamil Górecki, Fantasyexpo; Klaudia Jamróz i Aleksandra Miernik, Labcon; Natalia Krzyśków, Grupa Streetcom; Leszek Trela, WP; Szymon Kubiak, inSTREAMLY, Robert Sosnowski, Reach a Blogger; Olga Gralińska, Play.
Konferencja jest objęta akredytacją DIMAQ. Oznacza to, że uczestnicząc w IAB HowTo, posiadacze certyfikatu otrzymują 20 punktów recertyfikacyjnych oraz mogą uzyskać rabat na udział w wydarzeniu.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie howto.iab.org.pl/influencer/