Platforma Taobao to lider w live commerce, zwanym także social commerce bądź shoppable entertainment, czyli sprzedaży na żywo, która swoje korzenie ma na azjatyckim rynku i właśnie tam spotyka się z największym zainteresowaniem konsumentów. Taobao , należące do Alibaba Group, od 2016 roku umożliwia chińskim sprzedawcom, najczęściej influencerom, jednoczesne prowadzenie transmisji wideo online i sprzedawanie produktów.
Platforma Taobao zorganizowała 11.11 Shopping Festival, podczas którego szacowany wolumen sprzedaży wyniósł rekordowe 37,71 mld dolarów. Sam chiński influencer Austin Li Jiaqi, znany także jako „King of Lipstick” sprzedał produkty za łączną sumę 10,653 miliardów juanów, czyli około 1,7 miliarda dolarów. W sprzedaży na żywo liczy się charyzma sprzedającego, który ma za zadanie przekonanie kupujących do danego produktu. Udowodnił to Austin Li Jiaqi, nakłaniając widzów do kupna łącznie rodzajów 439 produktów, co przełożyło się na sprzedaż jednego przedmiotu w średnio 57 sekund. W ofercie, którą przedstawił influencer, znalazły się głównie kosmetyki do pielęgnacji i makijażu, a także elektronika – na przykład słuchawki Apple AirPods.
Zobacz również
Transmisje na żywo ze studia serwisu Taobao rozpoczęły się w godzinach popołudniowych, a do godz. 23:00 liczba widzów przekroczyła 200 milionów. Stream jednego z najpopularniejszych chińskich influencerów oglądało łącznie 250 mln internautów. Kilka godzin transmisji wygenerowało zyski przekraczające roczne obroty większości notowanych na giełdzie firm.
Poza rekordzistą, niebotyczną sumę za sprzedaż na żywo podczas festiwalu zdobyła także Viya, znana chińska streamerka i piosenkarka, która trafiła na listę 100 najbardziej wpływowych ludzi 2021 r. według magazynu TIME. Dziewczyna w 4 godziny sprzedała 341 produktów, zyskując kwotę 8,252 mld juanów, czyli około 1,3 mld dolarów.
Połączenie zakupów, rozrywki i interakcji ze sprzedawcami oraz innymi kupującymi sprawia, że live commerce szybko zyskuje wielu nowych zwolenników. Według danych Statista szacowana wartość tego rynku w Chinach w 2020 roku wynosiła 961 miliardów juanów, a liczba użytkowników platform live streamingowych wzrosła do 617 milionów, co daje 62,4% liczby chińskich internautów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
fot. KrASIA
Słuchaj podcastu NowyMarketing