Prawie co trzeci uczeń doświadcza w szkole nękania ze strony rówieśników – tak wynika z raportu UNESCO „Co kryje się za liczbami: położyć kres przemocy i zastraszaniu w szkole”*. Niezależnie od tego, czy uczniowie stają się ofiarami przemocy, wielu z nich spotyka się z nią, stojąc też po drugiej stronie – najczęściej jako jej bierni obserwatorzy. Problemem jest również cyberprzemoc, która z roku na rok narasta. Z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Przemocy i Nękaniu, w tym Cybernękaniu w szkole, który został proklamowany na 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 2019 roku i przypada na 4 listopada, IKEA rusza z akcją społeczną „Pokój Nastolatka”.
Zobacz również
– Uważamy, że każde dziecko ma prawo do tego, aby być szczęśliwe, rozumiane, a także czuć się bezpieczne. Jednocześnie mamy świadomość, że nastolatki to jedna z najbardziej narażonych grup na wykluczenie. Właśnie dlatego regularnie podejmujemy działania, mające na celu wsparcie dzieci i młodzieży. Od kilku lat robimy to wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, wspierając między innymi funkcjonowanie 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. „Pokój Nastolatka” jest naturalną kontynuacją tych aktywności i przykładem systemowych działań, które mają mieć długofalowy, prewencyjny efekt – mówi Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail w Polsce.
W ramach kampanii w całej Polsce we wszystkich sklepach IKEA powstaną specjalne ekspozycje, w których klienci będą mogli dowiedzieć się więcej na temat problemów związanych z nękaniem wśród młodzieży oraz tego gdzie mogą szukać porad. W miejscach oznaczonych specjalnymi naklejkami oraz plakatami będzie można posłuchać historii nastolatków, obrazujące przykładowe problemy, z którymi mierzą się dzieci, dzwoniące do 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Tylko w 2020 roku takich telefonów odebrano ponad 61 tys.**.
– Niemal każda rozmowa z dzieckiem w telefonie zaufania 116 111 to unikalna, bardzo poruszająca historia, niosąca ogromną ilość bólu, emocji i trudności, z którymi młody człowiek sam nie jest w stanie sobie poradzić. W słuchawkach najczęściej słyszymy o problemach związanych ze zdrowiem psychicznym, samotnością i brakiem akceptacji ze strony rówieśników – mówi Paula Włodarczyk z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Dla nastolatków akceptacja rówieśnicza i poczucie przynależności są pierwszorzędnymi potrzebami emocjonalnymi tego okresu. Ich brak jest często dla młodych ludzi przeszkodą nie do pokonania, dlatego warto być blisko swojego dziecka, rozmawiać z nim i być gotowym pomóc. A jeśli czujemy, że mamy z tym trudność, pokierujmy dziecko do miejsca, gdzie taką pomoc uzyska, np. do prowadzonego przez naszą Fundację 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży – dodaje Włodarczyk.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
IKEA chce pomagać także dorosłym rozmawiać z dziećmi na temat przemocy. Na Spotify, YouTube oraz stronie marki można posłuchać serii podcastów.
– W IKEA stale staramy się działać zgodnie z naszą misją tworzenia lepszego codziennego życia, dla wielu ludzi. Dom, jako bezpieczna przestrzeń, w której powinniśmy się czuć dobrze jest naszą pasją. Bazując na wiedzy ekspertów z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz wykorzystując kanały komunikacji IKEA, łącznie z ekspozycją wnętrz w naszych sklepach, chcemy nagłośnić problem nękania oraz związanego z nim wykluczenia wśród nastolatek i nastolatków. We współpracy z Fundacją stworzyliśmy także serię podcastów, które mają przybliżyć problem nękania i wykluczenia oraz wskazać jak sobie z nimi radzić – mówi Karolina Szabłowska, kierowniczka ds. marketingu w IKEA Retail w Polsce.
Poruszane w podcastach tematy to:
- Cybernękanie – z czym dzieciaki mierzą się poza światem realnym, w tzw. cyberprzestrzeni.
- Niepełnosprawność – wykluczanie osób z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową. Jak wdrożyć integrację w codzienne życie?
- Wchodzenie w dorosłość – jak rozmawiać z dziećmi o oczekiwaniach, które stawia przed nimi rzeczywistość, w której żyjemy?
- Co jest rasistowskie? Jakie zaczepki i słowa, które są uważane za zwyczajne, mogą być krzywdzące dla osób innych narodowości/o innym kolorze skóry?
- Wykluczenie osób LGBTQ+ w szkołach. Jak uczeń i rodzic mogą wspierać swoich kolegów? Jak Twoje dziecko
- LGBTQ+ może na Ciebie liczyć? Co robić, jeśli widzisz w klasie nierówności albo gdy Twoje dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy?
- Zaburzenia odżywiania wśród młodzieży. Jak rozmawiać z nastolatkami o standardach wyglądu proponowanych przez media społecznościowe? Jak mówić o wyglądzie tak, żeby nie krzywdzić? Jak wspierać osoby z zaburzeniami odżywiania?
W 2020 roku IKEA Retail przekazała dwukrotnie cały dochód ze sprzedaży toreb STORSTOMMA na wsparcie funkcjonowania 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, a we współpracy z Ingka Centers – produkty na wsparcie placówek Fundacji. W 2021 roku marka wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę realizowała pierwszą edycję programu „Razem w Trosce o Dom”, którego celem jest m.in. tworzenie bezpiecznego domu dla dzieci i młodzieży, dzięki pomocy psychologicznej i terapeutycznej dla nich oraz ich rodzin, w tym także telefonowi zaufania.
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży dostępny jest bezpłatnie, całodobowo oraz z każdego miejsca w Polsce dla wszystkich młodych ludzi, którzy potrzebują pomocy i wsparcia.
Więcej informacji znajduje się na IKEA.pl. Wszystkie podcasty dostępne są na platformach Spotify oraz YouTube, a także na stronie IKEA.pl/pokojnastolatka.
* unesco.pl/edukacja/neste/1/article/26/miedzynarodowy-dzien-przeciwko-przemocy-i-nekaniu-w-szkole-1/, dostęp: 28.10.2021
** Raport z działań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w 2020 roku