Media społecznościowe, strona internetowa i media tradycyjne to zdaniem marketerów najbardziej angażujące kanały dotarcia do klienta. Nieco inna jest perspektywa konsumentów, którzy preferują spoty kinowe, materiały direct mail i reklamę POS. Takie wnioski płyną z badania „Zestawienie opinii marketerów z preferencjami konsumentów” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia dla Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB.
Po raz drugi zestawiliśmy opinie marketerów z preferencjami konsumentów, i po raz drugi zaobserwowaliśmy rozdźwięk między tym, co proponują ci pierwsi, a tym co najbardziej przekonuje do zakupu tych drugich. To pokazuje, że marketerzy powinni zastanowić się, czy wybierane przez nich kanały dotarcia rzeczywiście są skuteczne – komentuje wyniki badania Eliza Bajer menedżer ds. rynku DM Polskim Stowarzyszeniu Marketingu SMB.
Zobacz również
Poglądy badanych pracowników marketingu na temat najskuteczniejszych i najlepiej sprawdzających się środków komunikacji marketingowej nie zmieniły się znacząco – wciąż jest to internet (komunikaty na stronach www oraz w mediach społecznościowych, emailingi) oraz media tradycyjne (telewizja, prasa i radio). Te formy komunikacji należą też do najczęściej wykorzystywanych. Marketerzy nadal nieufnie podchodzą do direct mail. Tendencje nie uległy zatem znaczącym zmianom w porównaniu do poprzedniej edycji badania.
Z drugiej strony klienci nadal najwięcej uwagi poświęcają reklamie w kinie (36% wskazań), adresowanym listom z zawartością reklamową (35% wskazań) oraz ulotkom, gazetkom reklamowym i katalogom wrzucanym bezpośrednio do skrzynki (28% wskazań). Badani deklarują też, że za najbardziej wiarygodny przekaz reklamowy uznają materiały direct mail (ulotki, gazetki reklamowe i katalogi wrzucane bezpośrednio do skrzynki, a także adresowane listy reklamowe) – taką opinię wyraził 1 na 3 badanych.
Direct mail to też preferowany kanał jeśli chodzi o przyswajanie zaprezentowanych treści: pozwala zastanowić się nad informacją (23%) i robi najlepsze wrażenie (19%). Z kolei narzędzie preferowane w tym kontekście przez marketerów, czyli reklama w mediach społecznościowych, w ocenie konsumentów ma kilkukrotnie gorsze wyniki, bo 5% i 6% odpowiednio.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak widać, marketingowcy obserwacje dotyczące powszechności wykorzystywania konkretnych kanałów komunikacji marketingowej przenoszą na domniemane oczekiwania konsumentów.
To taki paradoks „społecznego dowodu słuszności”, z którego mogłoby wynikać, że to kanały najczęściej wykorzystywane są najbardziej wiarygodne – bo przecież inni też je stosują, (w domyśle – większość nie może być przecież w błędzie). Co nie oznacza, że faktycznie są one najbardziej lubiane oraz najłatwiejsze do przyswojenia przez konsumentów – komentuje Urszula Zarańska-Skarżyńska.
Badania jasno pokazują, że marketerzy preferują kanały online. Na rynku słychać wiele komentarzy, które wskazują na to, że powodem może być ich stosunkowo proste stosowanie (np. nie trzeba niczego drukować i dystrybuować, planować z dużym wyprzedzeniem) i łatwość pomiaru wyników dzięki zaawansowanym narzędziom analitycznym. Badania jasno wskazują, że mimo tego warto podjąć próbę dołączenia do marketing mixu narzędzi direct marketing, aby przekonać się, jak wspierają biznes i spróbować wyróżnić się na tle konkurencji – konkluduje Urszula Zarańska-Skarżyńska dyrektor generalna w Polskim Stowarzyszeniu Marketingu SMB.
Badanie „Zestawienie opinii marketerów z preferencjami konsumentów” zostało przeprowadzone w następujący sposób:
1) marketerzy: badanie zostało wykonane metodą CATI (wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo) na próbie N=200 osób pracujących w działach marketingu firm zatrudniających co najmniej 10 pracowników.
2) konsumenci: badanie zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1046 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Respondentów rekrutowano z panelu badawczego ARC Rynek i Opinia epanel.pl.
Link do badania: smb.pl/news/nowe-badanie-dm-zestawienie-opinii-marketerow-z-preferencjami-konsumentow.