Media społecznościowe, strona internetowa i media tradycyjne to zdaniem marketerów najbardziej angażujące kanały dotarcia do klienta. Nieco inna jest perspektywa konsumentów, którzy preferują spoty kinowe, materiały direct mail i reklamę POS. Takie wnioski płyną z badania „Zestawienie opinii marketerów z preferencjami konsumentów” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia dla Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB.
Po raz drugi zestawiliśmy opinie marketerów z preferencjami konsumentów, i po raz drugi zaobserwowaliśmy rozdźwięk między tym, co proponują ci pierwsi, a tym co najbardziej przekonuje do zakupu tych drugich. To pokazuje, że marketerzy powinni zastanowić się, czy wybierane przez nich kanały dotarcia rzeczywiście są skuteczne – komentuje wyniki badania Eliza Bajer menedżer ds. rynku DM Polskim Stowarzyszeniu Marketingu SMB.
Zobacz również
Poglądy badanych pracowników marketingu na temat najskuteczniejszych i najlepiej sprawdzających się środków komunikacji marketingowej nie zmieniły się znacząco – wciąż jest to internet (komunikaty na stronach www oraz w mediach społecznościowych, emailingi) oraz media tradycyjne (telewizja, prasa i radio). Te formy komunikacji należą też do najczęściej wykorzystywanych. Marketerzy nadal nieufnie podchodzą do direct mail. Tendencje nie uległy zatem znaczącym zmianom w porównaniu do poprzedniej edycji badania.
Z drugiej strony klienci nadal najwięcej uwagi poświęcają reklamie w kinie (36% wskazań), adresowanym listom z zawartością reklamową (35% wskazań) oraz ulotkom, gazetkom reklamowym i katalogom wrzucanym bezpośrednio do skrzynki (28% wskazań). Badani deklarują też, że za najbardziej wiarygodny przekaz reklamowy uznają materiały direct mail (ulotki, gazetki reklamowe i katalogi wrzucane bezpośrednio do skrzynki, a także adresowane listy reklamowe) – taką opinię wyraził 1 na 3 badanych.
Direct mail to też preferowany kanał jeśli chodzi o przyswajanie zaprezentowanych treści: pozwala zastanowić się nad informacją (23%) i robi najlepsze wrażenie (19%). Z kolei narzędzie preferowane w tym kontekście przez marketerów, czyli reklama w mediach społecznościowych, w ocenie konsumentów ma kilkukrotnie gorsze wyniki, bo 5% i 6% odpowiednio.
Poznaj Cropink – szybko i prosto twórz reklamy produktowe. Uwolnij Twoją kreatywność
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak widać, marketingowcy obserwacje dotyczące powszechności wykorzystywania konkretnych kanałów komunikacji marketingowej przenoszą na domniemane oczekiwania konsumentów.
To taki paradoks „społecznego dowodu słuszności”, z którego mogłoby wynikać, że to kanały najczęściej wykorzystywane są najbardziej wiarygodne – bo przecież inni też je stosują, (w domyśle – większość nie może być przecież w błędzie). Co nie oznacza, że faktycznie są one najbardziej lubiane oraz najłatwiejsze do przyswojenia przez konsumentów – komentuje Urszula Zarańska-Skarżyńska.
Badania jasno pokazują, że marketerzy preferują kanały online. Na rynku słychać wiele komentarzy, które wskazują na to, że powodem może być ich stosunkowo proste stosowanie (np. nie trzeba niczego drukować i dystrybuować, planować z dużym wyprzedzeniem) i łatwość pomiaru wyników dzięki zaawansowanym narzędziom analitycznym. Badania jasno wskazują, że mimo tego warto podjąć próbę dołączenia do marketing mixu narzędzi direct marketing, aby przekonać się, jak wspierają biznes i spróbować wyróżnić się na tle konkurencji – konkluduje Urszula Zarańska-Skarżyńska dyrektor generalna w Polskim Stowarzyszeniu Marketingu SMB.
Badanie „Zestawienie opinii marketerów z preferencjami konsumentów” zostało przeprowadzone w następujący sposób:
1) marketerzy: badanie zostało wykonane metodą CATI (wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo) na próbie N=200 osób pracujących w działach marketingu firm zatrudniających co najmniej 10 pracowników.
2) konsumenci: badanie zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1046 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Respondentów rekrutowano z panelu badawczego ARC Rynek i Opinia epanel.pl.
Link do badania: smb.pl/news/nowe-badanie-dm-zestawienie-opinii-marketerow-z-preferencjami-konsumentow.