Reklama internetowa na przełomie 2021/2022 (cz. 1)

Reklama internetowa na przełomie 2021/2022 (cz. 1)
Które kampanie online okazały się najciekawsze w 2021 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2022 roku?
O autorze
26 min czytania 2021-12-23

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

Reklamę internetową na przełomie 2021/2022 podsumowują: Agnieszka Sosnowska, Biuro Podróży Reklamy; Julia Ozyjiwska, KAMIKAZE Altavia Group; Adam Puchalski, Httpool Polska; Michał Czubiński, GoldenSubmarine; Michał Piwowarczyk, Plej; Klaudia Hernik, Cube Group.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Agnieszka Sosnowska
CEO, Biuro Podróży Reklamy

3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2021 roku w Polsce

1. Kampanie Samsung z Sokołem i Maffashion. Stylowe, dowcipne, dobrze zrealizowane.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Kampania McDonald’s z Matą. Wyrazista, głośna, stylowa i dobrze zrealizowana.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. Kampania z Makłowiczem. Bardzo zabawna, oparta na fajnych grach słownych, ciekawa, budząca sympatię.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową

1. Duża dostępność rozwiązań MarTech, które dają branży duże możliwości, ale wymagają też nowych kompetencji od agencji. Platformy typu AdWorldMasters.com czy ReachABlogger.pl zmieniają dostęp do nowych reklamodawców czy podwykonawców – influencerów.

2. Wzrost popularności TikToka. Coraz więcej marek decyduje się na zakładanie kont na TikToku oraz na korzystanie z usług TikTokowych influencerów, jak i na emisję reklam na tej platformie.

3. Wzrost popularności Influencer marketingu, który z drobnego elementu marketing miksu stał się stałym elementem działań reklamowych marek. Dla niektórych z nich jest wręcz wiodącym kanałem reklamowym. Przy czym niezmiennie wzrasta zainteresowanie micro-, medium- i nanoinfluencerami.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2022 roku

1. Wzrost cen za przekierowania użytkownika z Facebooka, Instagrama i Googla na strony e-commerce, czyli wzrost cen trafficu. Warto zauważyć, że w szczególności na Facebooku i Instagramie istnieje problem z szybkością wczytywania witryn. Długie czasy wczytywania witryn powodują, że często użytkownicy rezygnują ze swojej intencji eksploracji produktu, a marki lub agencje ponoszą koszty w ich imieniu. Trzeba zatem korzystać z alternatywnych źródeł ruchu.

2. Użytkownicy Internetu wprawdzie klikają w reklamy mimo, że ich nie kochają, natomiast bardzo ostrożnie dokonują zakupów. Porównują ceny, szukają alternatyw. To powoduje, że duża część e-commerce mierzy się z rosnącym kosztem sprzedaży. Odpowiedzią na to wyzwanie są indywidualne strategie mediowe dobrze dopasowane do poszczególnych marek.

3. Wzrost in-house wśród klientów i idące za tym wzrastające rozdrobnienie budżetów. Agencje muszą dopasowywać się do pracy często w wąskich obszarach. Po stronie klienta wzrosła wiedza oparta o dane sprzedażowe i efektywność kanałów marketingowych, w odniesieniu do ich produktów czy usług. Od agencji oczekuje się często konkretnych wyników. To powoduje większą presję na agencje i konieczność poszukiwania po swojej stronie przewag i atutów, których nie mają klienci w swoich działach digital.

Nowinki technologiczne a reklama internetowa w Polsce w 2022 roku

1. Firmy będą jeszcze w większym stopniu promować się pod kątem zrównoważonego rozwoju, ekologii, będzie więcej akcji CSR.
2. Optymalizacja stron pod mobile stanie się jeszcze ważniejsza, bo cały czas wzrasta odsetek ruchu z małych ekranów.
3. Wobec drożejącej reklamy i spadającej skuteczności reklam, będą wzrastały wysiłki na zdobywanie konsumenta z searchu organicznego. Dedykowane strategie inbound marketingowe są w cenie.
TikTok będzie przyciągał nowe marki, zarówno jeśli chodzi o zakładanie profili firmowych, współpracę z influencerami, jak również jeśli chodzi o reklamę.

Julia Ozyjiwska
media paid lead, KAMIKAZE Altavia Group

Najciekawsze akcje/kampanie online z 2021 roku w Polsce

W 2021 roku IKEA zrezygnowała z wydania swoich papierowych katalogów. Niektórzy traktowali to nawet jako koniec pewnej epoki w historii IKEA. Kultowy 200-stronicowy katalog przestał istnieć. Poza własną stroną internetową IKEA przeniosła wersję drukowaną katalogu na Pinterest. Aby katalog miał dłuższą żywotność, firma stworzyła wersję z możliwością zakupów, która korzystała z kwestionariusza produktu wbudowanego w Pinterest, aby poznać preferencje użytkownika do tworzenia spersonalizowanych tablic użytkowników lub tablic rekomendacji i produktów.

Innowacyjna kampania dla Danone, Mały Głód. Jej kultowy brand hero – dzięki algorytmowi bazującemu na AI – był w stanie zaczepiać streamerów dokładnie w chwili, gdy ich postaciom w grze brakowało energii.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową

Firma Apple ogłosiła wprowadzenie w systemie iOS 14 zmian wpływających na sposób otrzymywania zdarzeń konwersji z narzędzi takich jak piksel Facebooka oraz przetwarzania ich. Miało to wpływ na reklamy aplikacji mobilnych oraz optymalizację kampanii, targetowanych i raportujących zdarzenia konwersji w witrynie przy użyciu któregokolwiek z narzędzi biznesowych FB. 26 kwietnia 2021 zmiany zaczęły obowiązywać i niestety praktycznie od razu stały się zauważalne. Głównie w wynikach konwersji reklam. Facebook co prawda ostrzega w komunikatach, że rezultaty reklam mogą nie uwzględniać konwersji od osób z iOS, jednak zmniejszona liczba konwersji miała i ma ogromny wpływ na optymalizację reklam na Facebooku i proces uczenia systemu.

Raportowanie w czasie rzeczywistym nie jest możliwe. Dane docierają nawet z kilkudniowych opóźnieniem. W przypadku kampanii dotyczących instalacji aplikacji na urządzeniach z systemem iOS 14 czas zgłoszenia konwersji jest określany nie na podstawie rzeczywistego czasu wystąpienia, a na podstawie czasu zgłoszenia Facebookowi przez API SKAdNetwork. Czas zgłoszenia zdarzeń konwersji w witrynie jest uzależniony od czasu wystąpienia konwersji, a nie czasu wyświetlenia powiązanej reklamy. Zmiany też dotyczą czasu atrybucji, który zostaje ustawiony na 7-dniowy i dotyczy kampanii reklamowej, a nie konta reklamowego. Szczególnie mocno z punktu widzenia analityka boli też brak możliwości podejrzenia podziału wyników kampanii (tylko w przypadku kampanii aplikacji mobilnych) według płci, czy wieku.

W 2021 roku odnotowujemy niesamowity rozwój reklam na TikToku. TikTok drugi rok z rzędu zajął pierwsze miejsce w Media Reactions 2021, globalnym rankingu Ad Equity firmy Kantar. Przy czym jeszcze rok temu TikTok nie cieszył się aż tak dużym zaufaniem marketerów, jak bardziej uznane platformy, ale w ciągu tego roku dokonał ogromnego skoku. Z łatwością utrzymał pozycję najbardziej innowacyjnego medium dla reklam, a zaufanie do tej platformy wzrosło dwukrotnie. Bardzo dużo marketerów ma obecnie pozytywne nastawienie do umieszczania reklam na TikToku, a platforma cały czas zmienia się i dostosowuje pod reklamodawców. Dotyczy to nowych formatów, oraz możliwości targetowania reklam. Światowe marki bardzo chętnie wchodzą ze swoimi produktami w kreatywną strefę TikToka, a koszt dotarcia do użytkownika jest bardzo konkurencyjny, porównując z platformami typu Facebook czy Instagram.

W pierwszym kwartale 2021 roku na polski rynek e-commerce wszedł amerykański marketplace Amazon. Mimo, że na początku w witrynie klienci napotykali wiele problemów technicznych i błędów, z biegiem czasu wspomniany marketplace staje się coraz potężniejszym miejscem lokowania reklam. Amazon oferuje zaawansowany ekosystem reklamowy, z którego korzystają zarówno mali sprzedawcy z niewielkimi budżetami, jak i globalne marki, które wydają duże kwoty na swoje kampanie. Popularność platformy na całym świecie daje szansę na pozyskanie klientów nie tylko na rynku europejskim, ale również np. w USA i Kanadzie. Planując kampanię, możemy dostosować jej kształt do naszych potrzeb i możliwości. Amazon dodatkowo daje dostęp do zebranych przez siebie danych o klientach, które umożliwiają jeszcze lepsze targetowanie i bardzo elastyczną optymalizację.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2022 roku

Jednym z najważniejszych wyzwań, a zarazem na razie wielką niewiadomą, będą zmiany na Facebooku, w związku z przekształcaniem się w Metaverse. Już w październiku Facebook zmienił nazwę na Meta. W ten sposób Mark Zuckerberg chciał podkreślić wizję budowanej przez giganta cyfrowej rzeczywistości metaverse, umożliwiającej wchodzenie w interakcje w środowisku 3D, w której ludzie mogą używać różnych urządzeń do poruszania się i komunikowania w świecie wirtualnym. Co prawda nie zostało szczegółowo zakomunikowane, jaki wpływ będzie miała ta zmiana na reklamy, jednak z pewnością możemy stwierdzić, że kierunek, który został wytyczony , wiąże się z bardziej aktywnym wejściem reklamodawców do przestrzeni gier i aplikacji opartych na interfejsie 3D, które rozwijane są w karkołomnym tempie. Nowy świat będzie jednak wiązał się z nowymi regulacjami, a jak dobrze wiemy, jeszcze poprzednie problematyczne kwestie nie zostały odpowiednio uregulowane i chronione (Bezpieczeństwo w internecie, big data, prawa autorskie, NFT, DSA, DMA, etc)

W rozmowie z naszą agencją Facebook zapowiedział zmiany, który zajdą na początku przyszłego roku i są związane z większymi restrykcjami treści skierowanych do najmłodszych osób, oraz możliwości targetowania reklam na osoby poniżej 18 roku życia. Wiąże się to z dużym wyzwaniem dla firm produkujących towary dla dzieci, które dotychczas swoje reklamy targetowały przede wszystkim na platformie Facebook. Dla przypomnienia w Google nie ma możliwości w ogóle targetowania reklam na osoby poniżej 18 roku życia. Więcej informacji na ten temat Facebook obiecał dostarczyć w pierwszych miesiącach 2022 roku.

Google zapowiada w 2022 roku coraz większą automatyzację systemu reklamowego. Dla przykładu już wiemy, że od 30 czerwca 2022 r. stracimy możliwość tworzenia i edytowania rozszerzonych reklam tekstowych. Zostaną one całkowicie zastąpione reklamami elastycznymi. Google gorąco zachęca do przejścia na elastyczne reklamy w wyszukiwarce, które zostały stworzone po to, by jeszcze lepiej dopasowywać treść komunikatu pod potencjalnych klientów, a tworzone one są automatycznie. Dodatkowo Google wprowadza kierowanie zoptymalizowane, które pomoże docierać do odpowiednich odbiorców i osiągać cele związane ze skutecznością. Dzięki tej zmianie reklamodawcy będą mogli korzystać z zalet kampanii inteligentnych w sieci reklamowej w standardowych kampaniach. Od stycznia 2022 r. standardowe kampanie w sieci reklamowej z funkcją rozszerzania zasięgu kierowania zaczną używać kierowania zoptymalizowanego. Dodatkowo, coraz bardziej prace manualne specjalistów od kampanii Google Ads zastępowane są automatyzacją systemu reklamowego. I nie lada wyzwaniem będzie nawigacja oraz efektywna optymalizacja takich kampanii oraz zdarzenie ludzkiej analizy danych z maschine learningiem.

Nowinki technologiczne a reklama internetowa w Polsce w 2022 roku

Zdecydowanie jednym z najbardziej widocznych trendów przyszłego roku będzie wejście marek w świat gier internetowych oraz wirtualnej przestrzeni. Już teraz takie światowe brandy jak Gucci, Vans, Louis Vuitton, Burberry, Coca-Cola, Netflix czy Warner Bros eksperymentują z nową rzeczywistością. Rozwój Metaverse dyktuje nowe reguły, więc definitywnie firmy będą się sukcesywnie dostosowywać.

Niesamowity rozwój TikToka nadal będzie skutkować coraz większą reprezentacją marek na tej platformie oraz nowymi, bardzo kreatywnymi rodzajami reklam.

W związku z niesamowicie szybkim tempem rozwoju nowych oraz istniejących placementów reklamowych możemy też oczekiwać nowych trudności dla reklamodawców związanych ze zbieraniem danych oraz ich ochroną.

Nadal w internecie utrzymywać się będzie trend automatyzacji, machine learningu i user experience.

Adam Puchalski
strategic sales lead, Httpool Polska

3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2021 roku w Polsce

Na pierwszym miejscu wyróżniłbym kampanię „Mata przejmuje Maca”. Choć spotkała się ona z falą krytyki, nie można zaprzeczyć, że wywołała ogromne poruszenie. Dedykowane zestawy w McDonald’s, czy seria ubrań, wyprzedały się jak świeże bułeczki (bądź w tym przypadku cheeseburgery). Jest to bardzo ciekawy przykład endorsementu, kampania była szeroko promowana w internecie.

Na wyróżnienie zasługuje kampania Lego „Adults welcome” Obok ciekawego spotu wideo marka przygotowała także interaktywny prezentownik z wyborem zestawów klocków dla dorosłych.

Kreatywną kampanią z wykorzystaniem VR-u oraz świata gamingu może pochwalić się Zalando Lounge. Bohaterka spotu odkrywa świat mody, jednocześnie wykorzystując VR do uratowania swojego chłopaka z wirtualnego potrzasku.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową

Tematem wracającym jak bumerang, w kontekście reklamy internetowej, jest prywatność użytkowników sieci. Dlatego jednym z największych wydarzeń w tym roku było wprowadzenie zmian w systemie iOS. Dają one użytkownikom możliwość wyboru tego, czy ich aktywność w Internecie ma być śledzona. Apple uczyniło poważny krok, który może zupełnie zmienić oblicze reklamy internetowej, zwłaszcza jeśli konkurencja podąży śladem amerykańskiego giganta.

Dalszy wzrost popularności wideo jako formy przekazu treści. Rosnąca popularność TikToka, wraz z innymi popularnymi platformami wideo wydaje się jednoznacznie wskazywać jakie treści będą dominować w świecie reklamy internetowej. Dotyczy to wielu obszarów e-reklamy i może prowadzić do wzrostu jakości treści i kontentu oraz dalszego umacniania się formatów wideo.

Mijający rok jest kolejnym, w którym wszyscy świat zmaga się z pandemią. Tym samym reklamodawcy nadal wdrażają omni- i multichannelowe strategie reklamowe do swoich obecnych działań. Covid odciska mocne piętno na świecie reklamy, zmuszając część reklamodawców do mocniejszego wykorzystania nowych kanałów reklamy internetowej.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2022 roku

2022 będzie prawdopodobnie pierwszym rokiem bez third-party cookies. Po wyszukiwarkach Safari oraz Firefox, zablokowanie third-party cookies ogłosił Google. Tym samym świat reklamy internetowej czeka mocna zmiana w zakresie śledzenia aktywności użytkowników oraz dostępności danych. Prawdopodobnie do osiągnięcia zbliżonych jak do tej pory celów, potrzebny będzie większy niż do tej pory budżet.

Natura nie lubi próżni, a internet tym bardziej. Brak third-party cookies wygeneruje niszę, którą marketerzy będą próbowali pokryć. Jest to jedno z największych wyzwań, które może spopularyzować kanały do tej pory działające bez cookies i mające wyłącznie realnych, zalogowanych użytkowników.

Ze względu na warunki rynkowe i powyższe zmiany, rok 2022 będzie pełen wyzwań. A to otwiera drogę do innowacji. Ciekawa przyszłość czeka zwłaszcza segment PMP. Kluczowe będzie zbieranie first-party cookies i budowanie godnych zaufania ekosystemów, w których użytkownicy będą czuli się bezpiecznie.

Nowinki technologiczne a reklama internetowa w Polsce w 2022 roku

Coraz więcej marek decyduje się na przecieranie szlaków w obszarze gamingu. Polskie marki bardzo chętnie sięgają po taką współpracę, organizują konkursy dla graczy lub decydują się na sponsoring eventów e-sportowych.

Część globalnych i lokalnych graczy mocno promuje element grywalizacji. Tworzenie własnych dedykowanych gier może być kolejnym sposobem (po aplikacjach) na budowanie więzi z użytkownikiem i wzbogacanie swojej grupy docelowej.

Związane z tym jest również rozwijanie technologii AR i VR i wykorzystywanie jej w reklamie internetowej. Niedługo samo wideo może nie wystarczać, budowanie wartościowych interakcji z użytkownikiem będzie jeszcze ważniejsze w dobie zbierania first-party cookies. Konsument będzie potrzebował wysokiej jakości rozrywki w środowisku, które lubi, i do którego ma zaufanie.

Michał Czubiński
head of automation & analytics, GoldenSubmarine

3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2021 roku w Polsce

Mały Głód x Instant Reactions Ads – w reklamie na Twitchu został wykorzystany innowacyjny format reklamowy stworzony na potrzebę kampanii Danio. W trakcie streamowanej rozgrywki dane na temat energii bohatera pozwalały na emisję reklamy w momencie, w którym ta spadała.

Shoppable TV w HGTV – kolejne innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu programy wnętrzarskie, które cieszą się w kraju dużą popularnością z racji ich charakteru stricte inspiracyjnego stały się formatem inspiracyjno – sprzedażowym. Odbiorcy w trakcie programu mają możliwość zeskanowania kodu QR produktów, które widzą na ekranie, co prowadzi ich bezpośrednio na strony produktowe, gdzie mogą dokonać zakupu. Zabieg taki skraca ścieżkę użytkownika i zapewne pozytywnie wpływa na konwersję.

Mastercard x Carrefour – kiedy do sklepu? W wyniku współpracy marek powstała strona, za pomocą której użytkownicy mogli sprawdzić, jakie jest aktualnie natężenie ruchu w sklepach Carrefour. Dzięki temu mogli uniknąć kolejek i przede wszystkim zachować większe bezpieczeństwo.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową

Pandemia została z nami na dłużej – marki muszą dostosowywać się do nowych zachowań konsumentów wywołanych pandemią, zwłaszcza że duża część tych nawyków pozostanie z nami na dłużej. Marki powinny wykorzystać ten czas na testowanie i wprowadzanie innowacji, zarówno w zakresie oferowania nowych sposobów zaangażowania, jak i wypróbowywania nowych technologii, kanałów i sposobu dotarcia.

App tracking transparency – wraz z pojawieniem się iOS 14.5 użytkownicy urządzeń Apple dostali możliwość kontrolowania, które aplikacje mogą śledzić ich aktywność w aplikacjach i witrynach innych firm dla celów reklamowych.

Koniec kierowania reklam na Facebooku, Instagramie i Messengerze do osób poniżej 18 roku życia – reklamodawcy nie będą mieli dostępu do profili dzieci, do momentu osiągnięcia przez nich pełnoletniości. Można się spodziewać, że to jedna z wielu zmian, jakie nas czekają w najbliższej przyszłości w kontekście ograniczenia danych, które reklamodawcy mogą wykorzystać do targetowania. W styczniu 2022 wchodzą kolejne zmiany, które uniemożliwią wykorzystywanie w targetowaniu danych wrażliwych dotyczących zdrowia, orientacji seksualnej czy wyznania.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2022 roku

Cookieless – Google ogłosiło, że jego przeglądarka Chrome, której udział w rynku szacuje się na prawie 70%, przestanie akceptować ciasteczka firm trzecich w 2023 r.

Brak możliwości wykorzystywania plików cookie firm trzecich i śledzenia oznacza mniejsze możliwości w zakresie personalizacji reklam, brak możliwości ustawienia cappingu reklamy na różnych platformach oraz utratę danych śledzenia, w tym danych dotyczących konwersji wyświetleń.

Zaufanie do marki – konsumenci, którzy są coraz bardziej świadomi starają się coraz bardziej zadbać o prywatność swoich danych. Przeprowadzane w tym zakresie badania jasno dają do zrozumienia, że coraz większa liczba konsumentów jest zaniepokojona ilością danych gromadzonych przez firmy na ich temat.

Jeżeli połączymy ten fakt z nadchodzącymi zmianami w zakresie wykorzystania ciasteczek firm trzecich, to stawia przed marketerami spore wyzwanie. Tylko zbudowanie zaufania pozwoli na wzbogacenie profili swoich klientów o dane, które pozwolą na skuteczną segmentację i personalizację komunikacji.

Rosnąca ilość danych – pandemia przyśpieszyła cyfryzację wielu obszarów naszego życia oraz wpłynęła na to, jak obecnie funkcjonujemy. Wzrasta liczba touchpointów, z których korzystamy, a wraz z tym wzrasta ilość danych gromadzonych na temat użytkowników.

Tak jak kiedyś problemem mogło być posiadanie zbyt małej ilości danych, tak teraz coraz częściej marketerzy będą stawać przed wyzwaniem przefiltrowania dużej ilości danych i wyciągnięcia z nich wniosków, które pomogą w realizowaniu celów marki.

Nowinki technologiczne a reklama internetowa w Polsce w 2022 roku

Connected TV – oprócz wykorzystania kodów QR czy livestreamów powstają kolejne rozwiązania ułatwiające zakup produktu, który oglądamy na największych ekranach w swoich domach. YouTube obecnie testuje rozwiązanie, za pomocą którego będzie możliwość wysłania użytkownikowi na urządzenie mobilne linków do produktów, które ogląda w TV.

Social Commerce – nikt już raczej nie stwierdzi, że social nie sprzedaje. Platformy społecznościowe dają coraz więcej możliwości i narzędzi, które umożliwiają sprzedaż bez konieczności opuszczania platform. Trend ten w kolejnych latach będzie przybierał na sile.

Sustainable Marketing – coraz więcej marek w ramach działań, które mają ograniczyć negatywny wpływ na środowisko, oprócz zadbania o zrównoważony łańcuch dostawy, składniki czy opakowanie sprzedawanych produktów, bierze pod uwagę to, w jaki sposób wydaje budżety przeznaczone na reklamę. Zrównoważony marketing ma na celu m.in ograniczanie wydatków na reklamy, których produkcja/emisja ma najbardziej negatywny wpływ na środowisko.

Michał Piwowarczyk
account director, Plej

3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2021 roku w Polsce

Renesans Roberta Makłowicza
Kochany i uwielbiany przez wszystkich Robert Makłowicz, postać świata telewizji, która wjechała z buta w cyfrowy świat i całkowicie go zdominowała. Widoczny i obecny wszędzie, wywołujący uśmiech na twarzy prawie każdej osoby w Polsce. Dzień na Instagramie Make Life Harder bez pana Roberta przez wielu był uznawany za dzień stracony. Marki dwoiły się i troiły, żeby to właśnie Robert Makłowicz był twarzą ich kampanii. Kilku z nich udało się stworzyć atrakcyjne i zabawne projekty właśnie z jego udziałem, m.in. Virgin Mobile ze swoim Guru Gooddyzmu, OLX z kampanią “W Internecie nie łykaj wszystkiego”, Multisport w kampanii „Gotuj się do sportu” czy Zalando, które robiło „randkę” z Robertem Makłowiczem, podczas której prowadzona była zbiórka na rzecz fundacji Kosmos dla Dziewczynek.

Szczupak to król wód, a OLX to wykorzystał
Tematyka bliska mojemu sercu, więc nie byłbym sobą, gdybym nie napisał o Fanatyku wędkarstwa. Losy Fanatyka, pokazywane w odcinkach przez OLX, rozlały się po internecie, przedstawiając przy tym charakterystykę portalu z ogłoszeniami. Jeśli komuś nie wystarczyła postać Piotra Cyrwusa, to na dokładkę mógł obejrzeć realizacje z Tomkiem Oświęcińskim czy historie opowiedziane przez Roberta Makłowicza. Działania te pokazują, że nie tylko 6-sekundowymi video żyje internet.

Kolaboracja marek Decathlon i Ikea w odpowiedzi na lockdown w Polsce.

Ciekawa, zabawna i bardzo trafiona kampania dwóch marek, które w teorii nie mają ze sobą wiele wspólnego. Natomiast w praktyce okazuje się, że łączy je sporo. Lockdown zmusił Polaków do przebywania 24h w domu, dlatego też ludzie szukali rozwiązań na ćwiczenie we własnym salonie, co sprytnie wykorzystały marki we wspólnej kampanii. Pomysł leżał na ziemi, dobrze, że ktoś się po niego schylił. Gratulacje odwagi dla obu marek.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową

Chcemy wiedzieć, jak być Eko. Strach przed greenwashingiem jest coraz większy. I dobrze
Coraz więcej marek zauważa potrzebę, jaką jest przejście w tryb eko. Konsumenci, wybierając marki, zwracają uwagę na działania na rzecz zmniejszania negatywnego wpływu na naszą planetę. Bardzo cieszy fakt, że nie są to tylko puste gesty i coraz mniej jest greenwashingowych akcji. Jak być eko to na 100% i nie tylko w chwytliwych hasłach reklamowych, a wprowadzając zmiany, które mają realny wpływ na środowisko. Jak chociażby One Box by Allegro, czyli zielone automaty paczkowe, które są zmianą całej logistyki i sposobu dostaw paczek do klientów na w pełni ekologiczny.

EURO 2020 i Olimpiada w Tokio 2020, które odbyły się w 2021
Duże wydarzenia sportowe zawsze mają wpływ na to, co widzimy na ekranach komputerów, smartfonów czy telewizorów. Są stałym elementem rozmów wśród znajomych i współpracowników. Interesuje nas nie tylko to, co się dzieje na stadionach i piłkarskich murawach, ale także poza nimi. Wywiady z szatni, rozmowy zawodników, co robią, jedzą, piją. No właśnie, kto nie słyszał o spektakularnym kryzysie Coca Coli, który zgotował im Cristiano Ronaldo. Kurs akcji Coca-Coli na giełdzie w ciągu 1 dnia spadł o 1,6 proc, co przełożyło się na kapitalizację spółki niższą o ok. 4 mld dol. Internet się zagotował, nie było platformy, na której nie mówiło się o tej sytuacji i marek, które jej nie wykorzystały do zrobienia RTM w swoich social mediach.

Jak bardzo świat wielkich wydarzeń sportowych i szeroko pojętej komunikacji marketingowej się przenikają pokazuje choćby przykład Samsunga. Na olimpiadzie w Tokio Samsung bardzo mocno stawiał na content od sportowców. Każdy dostał w prezencie smartfon, właśnie po to, aby 24 godziny na dobę móc dzielić się swoimi przeżyciami ze stadionu czy wioski olimpijskiej.

Pandemia – niestety, ale dalej pandemia
Mija kolejny rok pandemiczny, raz mamy rozluźnienie sytuacji, a raz nowe obostrzenia. W pierwszym roku agencje i klienci mierzyli się z nieznanym. W kolejnym, już z bagażem doświadczeń z 2020, coraz lepiej radzimy sobie z tą sytuacją i staramy się nie popadać w panikę, nie podejmować nieracjonalnych decyzji. Coraz mocniej widać siłę internetu i działań w digitalu, a klienci, którzy jeszcze jakiś czas temu byli wobec niego sceptyczni, teraz nadrabiają zaległości. Ci zaś, którzy od lat inwestują w digital, umocnili swoje pozycje na rynku, zostawiając w tyle “niezdigitalizowaną” konkurencję.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2022 roku

Jeszcze mocniejsze dostosowanie się do pracy w modelu hybrydowym
Może nie jest to stricte kampanijna odpowiedź na pytanie, ale pracodawcy i pracownicy muszą jeszcze mocniej przystosować się do pracy hybrydowej. Nie oszukujmy się, teraz będziemy już działać w ten sposób. Wszyscy się do tego przyzwyczaili. W momencie, gdy serwery Teamsów i Zoom’ów przestały już przepalać się z dnia na dzień, czas na to, żeby zacząć efektywnie pracować, wykorzystując w pełni funkcje i możliwości, jakie daje nam obecnie technologia i dostępne aplikacje, zarówno w pracy agencji, jak i relacjach z klientami.

Czy ktoś w końcu dobrze ogarnie grupy na FB?
Mark Zuckerberg mówi: „grupy, grupy, grupy!”. Każdy z nas jest na jakiejś na Facebooku. Marki raczej nieśmiało podchodzą do tematu, jakim jest ich udział w społecznościach facebookowych. Strach przed hejtem czy brak pomysłu na zaistnienie w nich? Niezależnie od powodu, dobrze będzie na grupach być i zaistnieć jako marka z ciekawym i interesującym innych grupowiczów contentem.

Nowinki technologiczne a reklama internetowa w Polsce w 2022 roku

NFT, czyli niewymienialny token
„Nie kumam, czemu ludzie płacą miliony dolarów za obrazek, który mogą ściągnąć sobie z internetu”, „O co chodzi z tymi Bored Ape i czemu to jest tyle warte?”. Jeśli też słyszeliście tego typu opinie lub sami je wypowiadacie, to najwyższy czas nadrobić zaległości. Czekam na spektakularną akcję marketingową wokół NFT. Sam chciałbym taką stworzyć.

Metaverse
W momencie, gdy AR i VR jeszcze nie zagościły na stałe w działaniach marketingowych, Mark Zuckerberg zrzuca bombę, zmienia nazwę firmy i przedstawia plany na przyszłość. Pamiętajmy, że nie jest to tylko zmiana nazwy firmy. Jest to przede wszystkim pokazanie, do czego będą dążyć technologiczni giganci, tacy jak „były” Facebook. Czy wirtualne światy będą nowością, która wpłynie na branżę w 2022? Obawiam się, że trochę później. Ale trzeba bacznie się temu przyglądać i nadążać.

Instagram Reels
Najmniej spektakularne z trzech wymienionych, jednak warte uwagi – Rolki na Instagramie. Gdy TikTok pochłania kolejne GB danych użytkowników, którzy nie mogą oderwać się od scrollowania, Instagram wprowadza feature w postaci swoich Rolek. Próba przejęcia video contentu, specyficznego dla TikToka jest bardzo ciekawym elementem, który w 2022 będzie nam towarzyszył. Liczę na wiele thumb-stoppingowych projektów zrealizowanych na Reelsach.

Klaudia Hernik
chief digital officer, Cube Group

3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2021 roku w Polsce

Cyfrowe Rewolucje
W czasie, gdy przedsiębiorcy mierzą się z pandemiczną rzeczywistością, muszą dostosować swoje kanały sprzedaży do użytkowników. Wiele marek stanęło przed wyzwaniem przeniesienia biznesu do internetu i poszukiwało wiedzy, jak to zrobić. Naprzeciw ich oczekiwaniom wyszedł mBank z kampanią społeczną Cyfrowe Rewolucje. Celem akcji jest wyposażenie przedsiębiorców w wiedzę o tym, jak prowadzić biznes online. W ramach projektu mBank dzieli się wiedzą i edukuje przedsiębiorców na tematy związane z prowadzeniem sprzedaży przez internet, w tym kwestie formalne, prawne, marketingowe czy logistyczne. Przedsiębiorcy mają w ramach Cyfrowych Rewolucji dostęp do bazy wiedzy, kursu e-sprzedaży, inspirujących case studies, a także brali udział w konkursie z pulą nagród ponad 300 000 zł.

To akcja bardzo dobrze dopasowana do grupy docelowej. Materiały zostały przygotowane zgodnie z potrzebami przedsiębiorców, a dzięki różnorodnym formom każdy znajdzie coś dla siebie – np. artykuły i webinary. Liczba uczestników konkursu świadczy o tym, że takiej akcji brakowało w sektorze MŚP. To przykład kampanii, która buduje relacje ze swoją grupą docelową poprzez wartościowy content. mBank daje przedsiębiorcom wartość, z której mogą korzystać wszyscy – nie tylko klienci banku, przez co pokazuje odpowiedzialne podejście do poruszanych kwestii. Akcja zyskała dużą popularność, a dzięki szerokiemu dotarciu do przedsiębiorców buduje obraz mBanku jako partnera dla firm z sektora MŚP nie tylko poprzez dedykowane produkty finansowe, ale także wsparcie merytoryczne i edukację. Jest to przykład świadomego marketingu w oparciu o relacje.

#niepuszczętegopłazem
Sieć sklepów Żabka w sierpniu zmieniła styl komunikacji w mediach społecznościowych na zabawny, memowy. Internauci dopatrzyli się inspiracji instagramowym kontem pani Wioli „frogshoposting”, która z własnej inicjatywy opowiadała o pracy w firmie. Firma przeprosiła autorkę, jednak akcja „#niepuszczętegopłazem” nabrała tempa i poruszyła ważne kwestie pracy w marketingu. W całej tej dyskusji moim zdaniem nie chodzi o plagiat. W social mediach panują pewne trendy, które są dość uniwersalne i ciężko byłoby opatentować konkretne poczucie humoru. Gdyby spojrzeć na całą sprawę uniwersalnie, to jest to krótka historia o relacji pracownik-korporacja. Viola ma niesamowity talent, który nie jest wykorzystany. Nie spotkałam się z polskim profilem pokazującym życie „zza lady”, z punktu widzenia pracownika, szczerze i z humorem, ale z poszanowaniem marki i jej klientów. Wniosek? Warto dostrzegać talenty!

„Jestem kobietą” – YES
Marka zabiera głos w dyskusji o tym jak przedstawiać kobiety w komunikacji marketingowej. Ta kampania ma w sobie wszystko. Możesz utożsamiać się z bohaterkami ze względu na ich różnorodność (matki, nastolatki, babcie, amazonki etc.) – pokazuje wszystkie oblicza kobiecości. Jest kontrowersyjna – spotu, w którym występuje m.in. wyoutowana olimpijka Katarzyna Zillmann, nie chciano wyemitować w TVP. Jest też konkurencyjna – spot porównywany jest z kampanią Apartu.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową

W 2021 bardzo duże zmiany w kontekście analizy danych oraz targetowania reklam zaszły na Facebooku. Najpierw w kwietniu firma Apple wprowadziła aktualizację polityki przejrzystości śledzenia danych przez aplikacje. W jej wyniku oprogramowania zewnętrzne zostały zmuszone do proszenia o pozwolenie na śledzenie informacji o użytkownikach w celu wyświetlania spersonalizowanych reklam. Wprowadzenie nowych rozwiązań wzbudziło zaniepokojenie oraz sprzeciw ze strony podmiotów działających w segmencie reklamy internetowej. Przewidywano wówczas, że ilość zbieranych informacji spadnie z 95 proc. do poziomu 10-15 proc. W maju Verizona opublikowała raport dotyczący zmian na rynku reklamowym. Wynika z niego, że od momentu wprowadzenia aktualizacji iOS 14.5 do początku maja 2021 r. jedynie 13 proc. użytkowników na świecie zgodziło się na zbieranie przez aplikacje informacji na temat ich poczynań w internecie. Dla przykładu, firmy sprzedające kosmetyki nie są w stanie ocenić, czy ich kampania trafia do kobiet, czy też mężczyzn.

Następnie (30 czerwca 2021 r.) zamknięty został Facebook Analytics razem z Audience Insights – narzędziem, które pozwalało skutecznie targować reklamy, dając dostęp do zarówno demograficznych, jak i behawioralnych danych. Z końcem sierpnia 2021 zniknęło też narzędzie Facebook Attribution, które pozwalało dokonać pomiarów w całym ekosystemie aplikacji i usług Facebooka. Facebook Attribution oferował pełniejszy obraz drogi klienta, ponieważ dopisywał dane crossdevice za pośrednictwem profilu na Facebooku. Dzięki temu mogliśmy określić na jakich urządzeniach użytkownicy rozpoczynają swoją ścieżkę konwersji, a gdzie ją kończą. Ponadto atrybucja Facebooka uwzględniała również wyświetlenia reklam, a nie tylko kliknięcia i wizyty, co oferuje bezpłatna wersja Google Analytics.

Z pewnością wielu marketerów już dziś zauważa skutki tych zmian – to rosnące koszty kliknięcia, spadki w CTRach czy CR i brak możliwości analizy, do której byliśmy przyzwyczajeni.

Debiut Amazona na polskim rynku. Polska wersja Amazona ruszyła oficjalnie na początku marca tego roku. Debiutu oczekiwano już od 2017 r., kiedy w Polsce zaczął działać niemiecki Amazon. Start był bardzo skromny, bardziej promowany przez rodzime media niż samego giganta. Użytkownicy zdiagnozowali też sporo błędów językowych, małą ofertę, brak promocji i narzędzi wspomagających sprzedaż, zarówno dla sprzedających, jak i dla klientów. Amazon jednak zapewnia, że od momentu rozpoczęcia działalności skupia się na ciągłym ulepszaniu doświadczeń klientów, poprzez zwiększenie oferty produktowej i szybszych dostaw. Firma buduje kolejne centra logistyczne, które obsługują też zamówienia z innych krajów Europy. We wrześniu ruszył już 10. magazyn. W tym momencie Amazon nie zagraża jeszcze takim graczom jak Allegro, ale rynkowym plusem jest to, że konkurencja zawsze jest motywująca. Dużym plusem Amazona na pewno jest podejście do obsługi klientów, a przede wszystkim szybkość i niskie ceny przesyłek oraz demokratyzacja sprzedaży poprzez takie narzędzia jak FBA, które sprawia, że logistyka przestaje być problemem dla większości sprzedawców. W mojej opinii już dziś te działania motywują polski e-commerce do wejścia na wyższy poziom.

Jakie marzenia polskiego konsumenta mogą za chwilę spełnić platformy zakupowe? Otrzymanie wielu towarów od różnych sprzedawców tego samego dnia, w jednej przesyłce szybko i tanio lub… całkowicie za darmo.

Jeśli zaś chodzi o marki i marketerów – tu z pewnością dostępność ofert fillfulmentowych, niższe prowizje, ale także możliwość jeszcze większej optymalizacji działań marketingowych.

Wdrożenie metody odroczonych płatności w przypadku wielu dużych marek. Trend ten rozwija się także w naszym kraju. Obecnie 19 proc. Polaków uważa odroczone płatności za bardzo wygodny sposób płacenia (źródło: Finanse Polaków w czasie COVID-19. Jak pandemia wpłynęła na portfele i zwyczaje finansowe Polaków?, Federacja Konsumentów i Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego, 2020 r.). Uznaję to za wydarzenie, ponieważ wiele ważnych marek wprowadziło opóźnione płatności właśnie w 2021 roku.

W marcu H&M udostępnił klientom swojego polskiego e-sklepu odroczone płatności PayPo jako formę płatności za zakupy. W ramach usługi klienci mogą płacić za zakupy po 30 dniach. W sierpniu kupując produkty na Zalando mogli skorzystać z nowej opcji płatności „Zamów teraz, zapłać później”.

Odroczone płatności nie dotyczą tylko świata online, ale są marki, które wykorzystują je w strategiach omnichannel, np. przy wykorzystaniu aplikacji mobilnych. Grupa CCC udostępniła płatności odroczone w sklepach stacjonarnych za pomocą własnej aplikacji. Usługa jest testowana od 1 września w Warszawie, a wkrótce ma być dostępna w całej Polsce – jest realizowana we współpracy z PayPo.

W październiku sieć drogerii Hebe (Jeronimo Martins Polska) nawiązała współpracę z platformą Twisto. Dzięki temu klienci mają możliwość odroczenia zapłaty za zakupy w sklepie internetowym hebe.pl nawet do 30 dni.

Jak podaje branża udział tej metody płatności w globalnym rynku e-commerce podwoi się do 2024 roku do poziomu 4,2 proc. (The Global Payments Report 2021, WorldPay, 2021).

3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2022 roku

Kolejne lata to będzie ciężka próba dla analityki internetowej. Przypomnę, że do końca 2023 roku Google zapowiedziało wprowadzenie w Chrome mechanizmu o nazwie Privacy Sandbox, który w założeniu ma uniemożliwić stronom trzecim śledzenie internautów za pomocą plików cookie. Pisałam już wcześniej o blokowaniu analizy i wykorzystywania danych jakie obecnie obserwujemy na Facebooku oraz wśród użytkowników iOS . Do tego dochodzi działalność adbloków. Warto wspomnieć, że Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego (IMCO) pracuje obecnie nad Aktem o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act). W projekcie znajduje się m.in. zapis zakazujący reklamy ukierunkowanej w internecie, czyli do konkretnego adresata ze względu na określone cechy (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania). W obronie reklamy targetowanej stanął IAB Europe (kampania #NoEasyWins).

Można krótko powiedzieć, że działania performance będą najmniej policzalne. Rozbieżności pomiędzy wszelkimi systemami mierzącymi, a wewnętrznymi systemami marek będą jeszcze większe. W tym świetle coraz ważniejsze będą rozwiązania z zakresu MarTech. Skoro znikną 3rd party cookies, na znaczeniu zyskają z jednej strony ekosystemy typu walled gardens (Facebook, Google, Amazon), a z drugiej – wszystkie inne rozwiązania (np. platformy typu CDP), dzięki którym możliwe będzie analizowanie danych o internautach, pochodzących z różnych źródeł – 1st party data, dane mobilne czy z CRM.

2022 rok to musi być czas, kiedy marketerzy i marki zaczną realizować strategię ongoing w ramach idei brandformance.

Walka o przyciągnięcie uwagi i zaufania konsumentów staje się coraz trudniejsza i bardziej kosztowna. Reklamy za kliknięcie w Google będą tylko droższe; koszty Metaverse Ads także rosną z miesiąca na miesiąc (zwłaszcza w Q4 każdego roku). Wiele marek boryka się z problemem spadków kluczowych metryk, takich jak średnie CTR’y i CR reklam. Poleganie na ML, czyli algorytmach nastawionych z jednej strony na opłacalność dla klienta, ale przede wszystkim opłacalności dla firmy, która je stworzyła, to za mało.

Żaden media buyer ani algorytmy ML nie wystarczą. Optymalizacje mediów to za mało, aby skutecznie wpływać na obniżanie kosztów konwersji czy zwiększanie skali sprzedaży, ponieważ każda agencja i każdy specjalista mediowy w branży korzysta z tych samych lub podobnych sposobów optymalizacji.

Brandformance oznacza optymalizację wydatków na marketing marki poprzez powiązanie ich z kluczowymi wskaźnikami KPI firmy. Ewolucja narzędzi do automatyzacji, śledzenia i sztucznej inteligencji daje marketerom możliwość stworzenia spersonalizowanego doświadczenia marki na dużą skalę, spójnego w kanałach online i offline.

Każda firma ma swój unikalny sposób definiowania sukcesu, a wskaźniki KPI różnią się znacznie na każdym etapie ścieżki. Oznacza to rozbicie jej na różne etapy (świadomość, rozważanie, działanie) i znalezienie odpowiednich wskaźników KPI dla każdego z nich. Nikt nie oczekuje dziś od użytkowników, że kupią produkt w kontakcie z prostym billboardem, a firmy muszą zdawać sobie sprawę z wpływu świadomości marki na wynik finansowy.

Bez perfekcyjnej strategii komunikacji, optymalizacji i testów nowych lejków sprzedażowych marki nie poradzą sobie w kontekście rosnącej konkurencji.

To lekcja, którą musimy odrobić: kim są moi klienci; jakie mają cele; obawy; co motywuje ich do działania; czego szukają? Jak powinien wyglądać mój lejek sprzedażowy? Co i do kogo komunikować na każdym etapie lejka zakupowego? Jakie KPI ustalić i co testować?

Budowanie świadomości marki i zaufania wymaga czasu. Wymaga konsekwencji i powtórzeń. W dzisiejszym świecie technologii marketingowych, przepełnionym narzędziami do śledzenia i pomiaru, łatwo jest stracić z oczu najważniejszą rzecz – swoich klientów.

Stały i przemyślany kontakt z nimi jest kluczowy dla funkcjonowania biznesu. Czy to się opłaca? Wyobraź sobie o ile Twoja sprzedaż by wzrosła, gdybyś zbudował ze swoimi klientami na tyle silne relacje, że klienci nie przychodziliby do innych sklepów. Czy firmy dziś widzą potrzebę budowania strategii ongoing na wyższych etapach lejka zakupowego? Tak! Wystarczy spojrzeć na wspomniany przeze mnie przykład kampanii mBank “Cyfrowe rewolucje”.

Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia. W marketingu relacji, czyli brandformance, nie chodzi o to, aby docierać do jak największej liczby klientów, lecz aby dążyć, by najbardziej kluczowe persony były związane z Twoją marką i lojalnie ją wybierały.

Pisałam wcześniej o rewolucji w zakresie marketplace’ów, o świecie cookieless przy jednocześnie rosnącej potrzebie wykorzystywania danych do prowadzenia spersonalizowanej komunikacji i odpowiadania na potrzeby swoich klientów; o rosnących kosztach i spadku efektywności prowadzenia kampanii wyłącznie w oparciu o płatne kanały sprzedaży na dole lejka oraz o potrzebie opracowania strategii brandformance, marketingu relacji. Warto także wspomnieć o awarii Facebooka, która co prawda na krótko, ale przypomniała marketerom o konieczności rozbudowania media mix o nowe kanały sprzedaży.

W tym kontekście jednym z kluczowych zagadnień dla branży w 2022 powinno być (o ile jeszcze nie jest) budowanie bazy własnej. Audytując temat u wielu Klientów widzimy potrzebę zmiany podejścia do tematu bazy własnej i poświęcenie jej więcej uwagi. Jeśli korzystasz z odpowiednich narzędzi do emisji wiadomości; zadbałeś o koszty wysyłek rozmawiając z dostawcami poczty, a co najważniejsze, jeśli komunikacja odpowiada na potrzeby Twoich użytkowników w oparciu o CLV, Twoje wiadomości będą czytane, Twoja baza będzie sprzedawać, a Twoi klienci będą lojalni.

Nowinki technologiczne a reklama internetowa w Polsce w 2022 roku

Kluczowym zagadnieniem w przyszłym i kolejnych latach będzie Obsługa Klienta i technologie ją wspierające.

Nowy klient nie czeka, chce dostać produkt od ręki, chce przejść wygodną, krótką i intuicyjną ścieżkę zakupową.

Kluczowe jest podejście omnichannel w dbaniu o ścieżki zakupowe i świetnie rozumie to np. marka eobuwie.pl, która w ostatnim czasie wdrożyła m.in. kioski służące do przeglądania oferty w sklepie stacjonarnym czy wspomniane wcześniej CCC łączące świat online i offline za pomocą aplikacji mobilnej. Warto wspomnieć o rosnącym w tym obszarze mikrotrendzie – live commerce, czyli prezentacja i sprzedaż produktów z wykorzystaniem narzędzi do live streamingu.

Kolejny ważny trend to wykorzystanie danych o klientach i jeszcze większa personalizacja w e-commerce. Budowanie komunikacji sklepów i blogów pod konkretne segmenty użytkowników. Przygotowywanie dedykowanych ofert (jak np. Recommerce pod entuzjastów ekologicznych rozwiązań i zero waste), wybór marek i produktów, dostosowanie ich opisów pod wybrane segmenty.

Wdrażanie dodatkowych benefitów jak odroczone płatności, dzięki którym klient może przesunąć termin zapłaty za zakupy nawet o 45 dni z takimi firmami jak Twisto czy Payu. W ten sposób kupujący mogą sprawdzić zamówiony produkt, zanim za niego zapłacą.

Zwiększanie oferty produktowej na bazie trendów marek i ich popularności oraz sprowadzanie nowych, popularnych na świecie marek, których znaczenie szybko rośnie.

Optymalizacja procesów logistyki, czyli wielu towarów od różnych sprzedawców tego samego dnia, w jednej przesyłce szybko i tanio lub…całkowicie za darmo.

Upraszczanie procesów zakupowych we wszystkich mediach. Tutaj doskonałym przykładem są wciąż udoskonalane rozwiązania social commerce’owe, jak chociażby Product Tags na Instagramie, voice shopping, czy wyszukiwanie produktów obrazem (ostatnio wprowadzone i testowane przez Allegro). Budowanie opinii o produktach i wykorzystywanie ich do analityki, oraz wspierania sprzedaży poprzez automatyczną komunikację z użytkownikami.

Mogłabym tak wymieniać i wymieniać – obsługa klienta to szeroki temat i z pewnością wymaga odpowiedniej strategii.

Eksplozja contentu audio i wideo
Do 2023 r. filmy online będą stanowić ponad 82% całego ruchu konsumenckiego w Internecie – 15 razy więcej niż w 2017 r.

Możemy również spodziewać się, że coraz więcej marek będzie badać sposoby konwersji statycznych elementów treści (np. zdjęcia), w atrakcyjne animacje wideo za pomocą narzędzi takich jak Adobe After Effects, Canva, Moovly, Mojo lub Animaker.

Krótki format wideo będzie dominujący. Rozwój mediów społecznościowych powoduje, że koncentracja uwagi człowieka staje się coraz krótsza, więc wykorzystanie mocy krótkich treści zapewni przewagę nad konkurencją i pomoże zaangażować odbiorców. TikTok jest wiodącą platformą współczesnego ruchu wideo w krótkich formach, wraz z krótkimi filmami na YouTube, rolkami na Instagramie i Snapchatem.

Rośnie znaczenie treści efemerycznych. Ten rodzaj treści wizualnych jest dostępny tylko przez 24 godziny, co sprawia, że przeglądanie ich jest pilne. Treści efemeryczne są popularne w sieciach społecznościowych, takich jak Facebook (Mój dzień), Instagram (Stories) i Snapchat (Snaps). Skorzystanie z tej metody marketingowej umożliwia natychmiastowe zaangażowanie klientów, co pomoże Twojej marce szybciej dotrzeć do odbiorców i zbudować zaufanie konsumentów.

Livestreamingi stały się jedną z najbardziej angażujących form rozrywki online. Właśnie dlatego stały się dobrym sposobem dla marketerów na zaprezentowanie swoich marek za pomocą reklam i partnerstw z influencerami.

Po video rośnie w Polsce także popularność tzw. audio on demand. Dobitnie pokazał to 2020 r. i eksplozja popularności Clubhouse’a, która pociągnęła za sobą narodziny nowej kategorii social mediów – social audio. Można tu wspomnieć chociażby o planowanych zmianach i inwestycjach na Facebooku: podcasty, czyli długi format głosowy, do jakiego wszyscy przywykli na innych platformach, live audio rooms, czyli swój „klon Clubhouse’a”, soundbites, czyli krótkie nagrania audio przewijające się na tablicy jak zdjęcia czy filmy. udostępnienie narzędzia Sound Studio, które umożliwi nagrywanie i edytowanie dźwięku wprost z poziomu aplikacji Facebooka.

Wierzę, że w nadchodzącym roku firmy zoptymalizują swoje strony pod kątem wyszukiwania głosowego. Według danych Google z 2018 r. 52% właścicieli głośników aktywowanych głosem chciałoby otrzymywać informacje o ofertach, promocjach i wyprzedażach; trzydzieści dziewięć procent chciałoby otrzymywać informacje biznesowe, takie jak godziny otwarcia sklepów. Dlatego firma, która optymalizuje zawartość, aby dostosować ją do poleceń głosowych używanych przez klientów z Siri, Alexą lub Cortaną, mogłaby poprawić swoją efektywność.

To zmiana wykraczająca poza 2022 rok, ale zdecydowanie warta śledzenia, czyli wdrożenie Metaverse Facebooka. Klaruje się obraz internetu przyszłości, w którym będziemy, a nie na który patrzymy, internet zawładnięty przez wielkie korporacje, które już dziś nie chcą dzielić się swoimi danymi.

Tworzenie „zamkniętych światów: przez korporacje staje się faktem. Metaverse ma być zestawem wirtualnych przestrzeni, oferujących nowe sposoby interakcji w internecie. Ma służyć do wchodzenia w interakcje w rzeczywistości 3D. W kontekście dzisiejszych osiągnięć technologicznych będzie to zupełnie nowa forma internetu, który pozwoli na przenikanie się świata wirtualnego z realnym za pomocą różnych serwisów, usług i technologii.

Można się spodziewać, że w perspektywie kilku lat świat w świecie nie będzie już tylko iluzją, a rzeczywistością. Powstaną wcale niekoniecznie ze sobą rozmawiające platformy, metaverse Apple’a, metaverse Google’a, metaverse Huaweia czy Xiaomi. I każde z nich będzie działać osobno.