W analizie znalazły się między innymi: średni dzienny koszt wyświetlania reklamy w ekosystemie Facebooka, średni CPC i CPM dla każdego miesiąca ubiegłego roku, procentowy podział wydatków na reklamy z uwzględnieniem celu reklamowego, a także dane dotyczące najniższych i najwyższych wskaźników CPC i CPM w wybranych branżach.
72 grosze za jedno kliknięcie w reklamę
Z analizy Sotrendera wynika, że średnia wartość wskaźnika CPC dla reklam na Facebooku i Instagramie w 2021 roku wynosiła 72 gr. Stosunkowo tani, pod kątem kosztów za kliknięcie, był początek roku, zaś najwyższe wartości wskaźnik osiągnął w listopadzie i grudniu. Było to odpowiednio 87 i 89 gr.
Zobacz również
Jeśli chodzi o model CPM, 1000 wyświetleń reklamy na Facebooku kosztowało w 2021 roku średnio 6 zł 84 gr. Najwięcej za CPM reklamodawcy płacili tuż przed wakacjami – w maju i czerwcu. Średnia wartość tysiąca odsłon reklamy wynosiła w tych miesiącach odpowiednio 7 zł 76 gr oraz 7 zł 53 gr. Okazało się też, że średnio, reklamodawcy płacili za reklamy tyle samo w grudniu, co w czerwcu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jednymi z najdroższych reklam okazały się te publikowane na profilach osób publicznych: średni CPC dla tych reklam wynosił 2 zł 53 gr, a średni CPM – aż 33 zł 93 gr. Z kolei jedną z najtańszych kategorii był sektor edukacji, instytucji publicznych i organizacji NGO. Średni koszt CPC wynosił dla tych reklam 1 zł 6 gr, a średni CPM – 5 zł 70 gr.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wybór odpowiedniego celu reklamowego oraz adekwatne do wartości rynkowych określenie stawek CPC i CPM to najczęstsze wątpliwości, jakie towarzyszą marketerom podczas planowania kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie. Dzięki znajomości średnich kwot wydawanych na reklamę w poszczególnych miesiącach 2021 roku, zaplanowanie kampanii reklamowych na obecny rok może być łatwiejsze, a działania reklamowe bardziej rentowne.
Ponad 10 zł za jeden dzień wyświetlania reklamy
Według analizy Sotrendera, średni koszt wyświetlania reklamy w ciągu jednego dnia w 2021 roku równał się 10 zł 96 gr, a 5 zł 5 gr wynosiła mediana kosztów ponoszonych za jeden dzień aktywności reklamy.
Na które typy kampanii przeznaczone zostały największe i najmniejsze budżety? Okazuje się, że 27% wydatków zostało przeznaczonych na reklamy z celem konwersja, a 18% – na kampanie zasięgowe. Dla porównania, tylko 3% wydanych budżetów miało za cel budowanie świadomości marki, a 2% – polubienie strony. Nie były to jednak cele, na które wydanych zostało najmniej środków reklamowych.
Co więcej, w podziale na 3 grupy celów reklamowych: świadomość, działania i konwersje, aż 43% budżetów zostało przeznaczonych na cele związane z budowaniem świadomości marki (t.j. rozpoznawalność lub zasięg).