Podczas pandemii koronawirusa w latach 2020/2021 aż 77% krajowych firm SEO odnotowało wzrost obrotów, a 68 % zatrudniło nowych pracowników – wynika z pierwszego badania polskiej branży SEO przeprowadzonego przez Agencję Martis Consulting. Jego wyniki firma opublikowała w najnowszym raporcie, którego partnerem merytorycznym jest Grupa iCEA.
Wybuch pandemii w Polsce w marcu 2020 roku wywołał na początku panikę w całej gospodarce. Z każdym kwartałem wracała ona jednak do normalności. Wśród branż, które szybko przezwyciężyły problemy i wróciły na ścieżkę dynamicznego wzrostu były firmy SEO (search engine optimization, czyli specjalizujące się w optymalizacji stron www pod wyszukiwarki internetowe). Zarówno w 2020, jak i w pierwszej połowie 2021 roku na branżę SEO/SEM przypadła jedna trzecia wydatków na reklamę online. Znalazło to odzwierciedlenie w wynikach sektora, który zwiększył obroty, zatrudnienie, liczbę klientów i rozpoczął inwestycje rozwojowe.
Aby poznać bardziej szczegółowo zmiany zachodzące w branży SEO, od wybuchu pandemii COVID-19 w marcu 2020 roku do maja 2021 (kiedy przestała obowiązywać większość obostrzeń III fali koronawirusa), Martis Consulting przeprowadził ogólnopolskie badanie ponad 300 firm oferujących usługi optymalizowania i pozycjonowania. Badanie „Branża SEO w pandemii 2020/2021” zrealizowano metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Ankieta miała charakter anonimowy, z opcją dobrowolnego podania nazwy firmy przez respondenta. Jej zakres tematyczny objął kwestie przychodów, zatrudnienia, inwestycji, usług i klientów. Badanie trwało od 19 lipca do 10 września 2021 roku.
Zobacz również
Najważniejsze wyniki ankiety:
- w czasie pandemii zdecydowana większość firm SEO (aż 77%) odnotowała wzrost obrotów.
- 63% ankietowanych firm SEO zatrudniło nowych pracowników.
- 94% agencji SEO potwierdziło pojawienie się w pandemii nowych klientów.
- większość dotychczasowych klientów rozszerzyła (38,5%) lub utrzymała (33,8%) dotychczasowy zakres współpracy z agencjami, a tylko niewielu (9,2%) zrezygnowało całkowicie z usług optymalizowania i pozycjonowania.
- ponad połowa klientów (53,8%) zwiększyła budżety przeznaczane na usługi SEO.
- blisko 70% ankietowanych firm zdecydowało się w pandemii na inwestycje rozwojowe.
- największym zainteresowaniem klientów firm cieszyły się usługi SEO/SEM, a oprócz nich również PPC i UX, przebudowa stron www., dodawanie do nich kompatybilnych aplikacji oraz działania w social mediach i kampanie Ads.
– Elementem niezwykle ważnym dla branży SEO jest jej synergia z sektorem e-commerce, dla którego pandemia okazała się katalizatorem przyspieszonego rozwoju. W sytuacji lockdownów i znacznego ograniczenia sprzedaży tradycyjnej wiele firm, w tym popularne i znane marki, zostało zmuszonych do przejścia do sfery online. Musiały więc szukać przewag i elementów wyróżniających je na tle konkurencji, a nie dysponując odpowiednim know-how zwróciły się w stronę usług SEO – podkreślił Dariusz Jarosz, prezes Martis Consulting. – Potwierdziło to duże możliwości tego sektora, który w obliczu pandemii urósł wyraźnie w siłę, co stwarza polskiej branży SEO szansę na ekspansję zagraniczną i odróżnia ją korzystnie od firm działających w krajach bardziej rozwiniętych np. w Niemczech czy Skandynawii – dodał Jarosz.
– Pandemia COVID-19 niezaprzeczalnie przeniosła handel do sieci zmieniając przyzwyczajenia konsumentów co spowodowało, że zarówno rok 2020 jak i 2021 należały do branży e-commerce. Sprzedawcy internetowi docenili wartość inwestycji w optymalizację wyszukiwarek internetowych. Zwycięzcami tego okresu z pewnością są agencje SEO, które już wcześniej rozpoznały potrzeby rynku i rozpoczęły transformację polegającą na wąskiej specjalizacji w dostarczaniu usług dla firm z sektora e-commerce – skomentował z kolei wyniki badania i zmiany na rynku online Wojciech Haremza, CEO w Grupa iCEA, będącej partnerem merytorycznym raportu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Raport dostępny jest na stronie martis-consulting.pl/raporty/
Słuchaj podcastu NowyMarketing