Google wprowadza dzisiaj w Polsce nowy produkt i program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych – Showcase w Wiadomościach Google. Do programu na starcie przystąpiło 27 wydawców, reprezentujących 47 różnorodnych redakcji, w tym media ogólnokrajowe, regionalne, specjalistyczne i lokalne – takie jak Wprost, NaTemat, Spider’s Web, 300Gospodarka, Lublin24 czy TuŁódź.
Showcase w Wiadomościach Google to produkt, dzięki któremu użytkownicy i użytkowniczki mogą zobaczyć, jakie artykuły z informacjami redakcje uznały za najważniejsze, a także poznać dodatkowe informacje kontekstowe o wydarzeniach dzięki panelom przygotowywanym bezpośrednio przez te media. Panele z treściami pochodzącymi od uczestniczących w programie wydawców będą od dzisiaj widoczne dla użytkowników i użytkowniczek w Polsce poszukujących informacji w Wiadomościach Google oraz Google Discover.
Cieszymy się, że uruchamiamy ten program we współpracy z tak różnorodną grupą partnerów – mediów, które już teraz udowadniają, że dzięki internetowi można zbudować i rozwijać nowoczesne media, wykorzystując wszystkie szanse na powiększanie swojego grona odbiorców i osiągnięcie cyfrowego sukcesu. To także szansa dla lokalnego dziennikarstwa – pandemia pokazała, jak bardzo jest ono potrzebne społecznościom. Showcase to kolejna nasza inwestycja w łatwiejszy dostęp do różnorodnych źródeł informacji dla wszystkich w Polsce – powiedziała Magdalena Kotlarczyk, dyrektorka Google Polska.
Zobacz również
Uczestniczący w programie wydawcy informacyjni mają dostęp do różnorodnych formatów paneli w Showcase, które mogą np. wskazywać powiązane artykuły i prezentować odbiorcom wydarzenia na osi czasu. Panele – obecnie dostępne w usługach Wiadomości Google i Discover – dają mediom więcej kontroli nad tym, jak prezentowane są wiadomości pochodzące z ich redakcji oraz przekierowują czytelników i czytelniczki do pełnych artykułów na ich stronach. Oprócz przychodów, jakie wydawcy uzyskają dzięki powiększeniu grona swoich odbiorców, media uczestniczące w programie otrzymują również miesięczne opłaty licencyjne od Google. Google będzie kontynuować rozmowy z kolejnymi wydawcami, do których skierowany jest program Showcase.
To kolejny projekt Google wspierający media i po raz kolejny robiący to z takim rozmachem. Cieszy fakt, że Google coraz bardziej dostrzega rolę rzetelnych oraz jakościowych wydawców i wspiera ich takimi działaniami. Jesteśmy dumni, że możemy być w tym gronie – powiedział Michał Mańkowski, redaktor naczelny, dyrektor operacyjny i członek zarządu Grupy naTemat.
Spider’s Web zawsze rozumiał, jak działa internet i dystrybucja treści dziennikarskich online. Dlatego od początku naszego istnienia przykładaliśmy sporo wagi do tego, jak nasze newsy, felietony i artykuły są widoczne w Wyszukiwarce Google, Google News oraz Google Discover – stwierdził Przemysław Pająk, redaktor naczelny Spider’s Web. – Z radością zgodziliśmy się dołączyć do Google News Showcase. Platforma ta pozwoli nam jeszcze lepiej kontrolować to, jak nasze treści widziane są przez naszych czytelników. Zamierzamy wykorzystywać Showcase nie tylko do promocji ważnych newsów, które regularnie przynosimy na rynek medialny, ale również do prezentowania naszych najlepszych felietonów i materiałów premium w atrakcyjnej dla czytelników formie – dodaje Przemysław Pająk.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Od światowego ogłoszenia Showcase w Wiadomościach Google w październiku 2020 roku, firma zawarła porozumienia z ponad 1,200 publikacji informacyjnych z całego świata i uruchomiła produkt w kilkunastu krajach, w tym Australii, Kanadzie, Irlandii, Niemczech, Włoszech, Indiach czy Wielkiej Brytanii, z udziałem mediów takich jak np. brytyjskie The Financial Times i The Telegraph oraz niemieckie Der Spiegel i Die Zeit. Ponad 90% redakcji partycypujących w Showcase reprezentuje lokalne lub regionalne media.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakościowe, lokalne dziennikarstwo spełnia niezwykle istotną rolę w obecnych czasach. Cieszymy się, że dołączamy do tego projektu –dla nas Showcase w Wiadomościach Google oferuje szansę, by te ważne informacje docierały do nowych czytelników w naszym regionie i by lokalne media mogły dalej rozwijać swoją cyfrową przyszłość – zaznaczył Piotr Piotrowicz, prezes zarządu Południowej Oficyny Wydawniczej i prezes zarządu Stowarzyszenia Mediów Lokalnych.
Google od dawna prowadzi w Polsce projekty wspierające cyfrowy rozwój mediów. W ramach funduszu Digital News Initiative firma zainwestowała ponad 30 milionów złotych we wsparcie 33 innowacyjnych projektów medialnych, prowadzonych przez wiodących wydawców takich jak Agora, Fratria, Gremi Media, Polityka, Polska Press oraz ZPR Media. Od 2015 roku w ramach Google News Lab przeszkolono ponad 11 tysięcy polskich dziennikarzy, pracowników mediów i studentów dziennikarstwa z wykorzystania zaawansowanych narzędzi cyfrowych w pracy mediów, weryfikacji faktów i wizualizacji danych. Jednocześnie Google utworzył także fundusz ratunkowy wsparcia dla lokalnych redakcji, który pomógł 163 mediom lokalnym i regionalnym w Polsce kontynuować codzienną pracę dziennikarską w trakcie pandemii.
Z optymizmem patrzymy na współpracę z Google przy realizacji Google News Showcase. Projekty jak ten, wspierające prawdziwe dziennikarstwo, są niezwykle istotne w świecie przeładowanym szybką, krótką i często błahą informacją. W moim odczuciu, projekt ma szansę znaleźć uznanie nie tylko wśród redakcji i dziennikarzy, ale co najważniejsze – wśród czytelników, ceniących jakościowe treści, a oni właśnie są dla nas najważniejsi. Trzymam kciuki za sukces, bowiem czas najwyższy na merytoryczną i ekonomiczną współpracę między globalnymi liderami technologii a lokalnymi mediami – mówi Michał M. Lisiecki, założyciel PMPG Polskie Media SA, wydawca „Wprost” i „DoRzeczy”.
Oprócz wsparcia cyfrowej transformacji mediów, Google współpracuje z wydawcami nad wykorzystaniem technologii do poszerzania możliwości dostępu do jakościowych informacji pochodzących ze sprawdzonych źródeł. Wyszukiwarka Google i serwis Wiadomości Google za darmo odsyłają użytkowników do stron wydawców prasowych na terenie Europy 8 miliardów razy w każdym miesiącu. Z kolei technologie reklamowe Google ułatwiają wszystkim wydawcom uzyskiwanie przychodów z przestrzeni reklamowej – dla przykładu, w Polsce w ciągu trzech lat (2018-2020), firma wypłaciła pięciu największym wydawcom informacyjnym, którzy są partnerami w sieci reklamowej, ponad 196,2 mln USD (ponad 722,3 mln zł).