fot. YouTube/Anonymous
Na początku marca Marco Settembri, dyrektor generalny Nestlé na Europę poinformował w mediach społecznościowych, że w związku z wojną, firma ograniczyła niektóre swoje działania w Rosji. Szwajcarski koncern, zrzeszający ponad 2000 marek, nie zdecydował się jednak na całkowite opuszczenie rosyjskiego rynku. Nie pomógł nawet apel ukraińskiego premiera Denysa Shmyha, który napisał, że „płacenie podatków w terrorystycznym kraju oznacza zgodę na zabijanie bezbronnych dzieci i ich matek”.
Zobacz również
Tym samym Nestle dołączyło do niechlubnego grona marek – takich jak Leroy Merlin, Auchan, Decathlon czy Renault – które zostały oskarżone o wspieranie reżimu Putina.
Anonymous nie rzuca słów na wiatr
Kilka dni temu Anonymous zamieścili w mediach społecznościowych wpis skierowany do zachodnich przedsiębiorstw, które wstrzymują się z decyzją o opuszczeniu rosyjskiego rynku. Hakerzy nie ukrywali, że na liście tych firm znajduje się także Nestle.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Wzywamy tych, którzy nadal działają w Rosji, płacąc podatki do budżetu przestępczego reżimu Kremla – wycofajcie się z Rosji. Dajemy Wam 48 godzin na przemyślenie sprawy i wygaszenie swojej działalności na terenie Federacji Rosyjskiej, inaczej staniecie się naszym celem – ostrzegali Anonymous.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nestle remains in #Russia, paying taxes to the Russian government, giving Putin money to kill civilians and children in #Ukraine. pic.twitter.com/RYtQl8sKjh — Anonymous (@LatestAnonPress) March 18, 2022
Firma Nestle jednak nie zareagowała na wezwanie, co spotkało się z zapowiedzianą reakcją haktywistów. Zgodnie z myślą przewodnią – „Jesteśmy legionem. Nie Wybaczamy. Nie zapominamy. Oczekuj nas” – Anonymous postanowiło wymierzyć karę firmie, która przedkłada własny zysk nad solidarność z ofiarami wojny. Grupa hakerów we wtorkowy wieczór opublikowała na Twitterze link przekierowujący do 10 GB danych firmy Nestle. W efekcie światło dzienne ujrzał pakiet informacji na temat 100 tys. klientów biznesowych koncernu. Ujawniono m.in. dane kontaktowe czy zajmowane stanowiska pracy.
#BoycottNestle: 10GB Nestle Database Leaked Leak: https://t.co/5jzc7NWjf1 Via @Ksecureteamlab pic.twitter.com/9RCkvwIB3d — Anonymous (@LatestAnonPress) March 22, 2022
Nestle, ostrzegaliśmy was. Anonymous rozliczy was z odpowiedzialności za morderstwa bezbronnych dzieci i matek. Opuście Rosję – czytamy we wpisie Anonymous na Twitterze. Nestle, jeśli myślisz, że to koniec, to niestety się mylisz. To tylko rozgrzewka – dodano w kolejnym komentarzu.
Nestle i Winiary odcinają się od krytyki konsumentów
Od kilku dni social media firmy Nestle – a także należącej do koncernu polskiej marki Winiary – zalewają krytyczne komentarze ze strony konsumentów. Internauci niemal pod każdym postem wzywają do bojkotu i udostępniają obszerne listy produktów należących do firmy. Na celowniku polskich konsumentów znalazł się m.in. Majonez Dekoracyjny marki Winiary czy liczne popularne przekąski.
Polski oddział Nestle nabiera wody w usta, a jedyną reakcją na krytykę ze strony konsumentów jest uniemożliwienie dodawania komentarzy pod postami w mediach społecznościowych. Użytkownicy Facebooka, Instagrama i Twittera nie mogą komentować postów Nestle, Winiary czy Nesquick.
Nestle zmienia zdanie?
Największy producent żywności w końcu ugiął się pod naciskiem konsumentów i aktywistów. Nestle wydało oświadczenie, w którym informuje, że z półek w rosyjskich sklepach znikną popularne produkty takich marek jak KitKat czy Nesquik. Firma wstrzymuje też większość importu i eksportu oraz zawiesza inwestycje kapitałowe w Rosji. Koncern będzie jednak nadal dostarczał niezbędną żywność dla niemowląt i żywienie medyczne/szpitalne.
Podczas gdy my nie spodziewamy się, że osiągniemy zysk w tym kraju, ani nie zapłacimy w Rosji żadnych powiązanych podatków w dającej się przewidzieć przyszłości, wszelkie zyski zostaną przekazane organizacjom humanitarnym – podsumowuje Nestle.
Read the full update: https://t.co/7tlBPyLawp pic.twitter.com/6cLWo6VP9E — Nestlé (@Nestle) March 23, 2022