Setki ubrań zyskają drugie życie – początek upcyclingowej współpracy Wtórpolu i projektanta Jackoba Buczyńskiego

Projektant działający od lat w idei upcyclingu, którego ubrania noszą największe polskie gwiazdy, przenosi teraz działalność na dużo większą skalę. Jest to możliwe dzięki współpracy Buczynskiego i największej polskiej firmy zajmującej się wprowadzaniem niepotrzebnej odzieży do drugiego obiegu.
O autorze
2 min czytania 2022-03-31
Traktujemy ubrania jednorazowo – nie widzimy w nich surowca, który może posłużyć nam na dłużej. Jesteśmy społecznie zmanipulowani do robienia szybkich zakupów i szybkiego pozbywania się ich, żeby za chwilę kupić nowe rzeczy – mówił Jackob Buczynski, udzielając komentarza do raportu „Wiedza Polaków o recyklingu odzieży”.

Buczyński przeniósł swoją działalność na dużo większą skalę, a wszystko zaczęło się od przekazania przez Wtórpol 500 kurtek jeansowych, w które projektant tchnie nowe życie.

Początek współpracy na planie Top Model

Ciekawa historia wiąże się z samym momentem pierwszego „spotkania” Jackoba z działalnością firmy. Podczas nagrywania jednego z odcinków programu Top Model, poświęconego ubraniom z drugiej ręki, projektant odwiedził sklep z odzieżą używaną sieci TekStylowo, należącej do Wtórpolu. Jackob Buczynski pomagał dwójce uczestników programu w przeróbkach ubrań z użyciem maszyn krawieckich, w taki sposób, aby nadać im jeszcze bardziej oryginalny charakter. Wtedy właśnie, podczas rozmów o drugim obiegu odzieży, powstała myśl o połączeniu sił. Działalność Wtórpolu i Jackoba dąży przecież do tego samego – dawaniu ubraniom drugiego życia.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Upcyclingowa współpraca

Wtórpol to największa sortownia odzieży używanej w Polsce i jedna z większych w Europie, działająca już od 30 lat. Firma każdego roku wprowadza do drugiego obiegu 65 milionów kilogramów niepotrzebnej odzieży. To aż 330 ton dziennie! To właśnie tam Jackob Buczynski zaczął tworzyć swoją drugą upcyclingową kolekcję ubrań – w miejscu, do którego trafiają tekstylia z ponad 60 tysięcy kontenerów ustawionych w całej Polsce. Warto dodać, że oddanie odzieży do takiego kontenera to dobre i proste rozwiązanie. Dzięki temu ubrania nie są uciążliwym odpadem na wysypiskach, ale otrzymują drugie życie – te w najlepszym stanie trafiają do second handów lub na eksport, a te w gorszym – są poddawane recyklingowi. Wszystko zgodnie z zasadą zero waste.

To nie pierwszy projekt, który Wtórpol tworzy wspólnie z Buczynskim. W pracowni projektanta zupełnie nowy, barwny charakter otrzymuje już 500 kurtek jeansowych, przygotowanych w sortowni Wtórpolu. Powstają z nich flagowe produkty #byJackob.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nie ma dwóch takich samych kurtek, dlatego każda jest unikatowa. Upcyclinguję ubrania w duchu zero waste. Chcę, aby moje produkty były nie tylko symbolem zmieniającej się świadomości konsumpcji dóbr, ale pozytywną zmianą dla środowiska i kolejnych pokoleń. A dzięki takiej współpracy jest to możliwe na większą skalę – mówi Jackob Buczynski.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kurtki Jackoba ubierają największe gwiazdy Wszędzie, gdzie pojawiają się produkty Jackoba, budzą ogromne zainteresowanie. To właśnie te kurtki „wystąpiły” m.in. w performansie „Tęcza wraca na Zbawixa”. Pierwszą osobą publiczną, która założyła ubranie projektu Jackoba była Natalia Nykiel – w kurtce wystąpiła na jednym ze swoich koncertów. Upcyclingowe kurtki w swoich szafach mają też Julia Wieniawa, Zosia Zborowska, Beata Kozidrak i Mama-Ginekolog. Ubrania Buczynskiego zrobiły też międzynarodową karierę. Kurtkę założył olimpijczyk Tom Daley, a zdjęcie ze stylizacją zamieścił na profilu w mediach społecznościowych. Po tym, jak zdobył na igrzyskach złoty medal, wielu ludzi zaczęło go obserwować, co przełożyło się na zainteresowanie produktami Jackoba – obecnie projektant ma zamówienia niemal z całego świata.

Jestem dumny z każdego mojego projektu. Bo to oznacza, że ktoś się przekonał do tego produktu, że ktoś zobaczył w tym idee, wartość. Że to nie są tylko kolorowe rzeczy, nie tylko wygląd tej kurtki jest ważny. Ja zawsze chce opowiadać o tym jak została zrobiona, ma swoją historię – mówi Jackob.

Upcyclingowa podróż ma wiele odsłon

Stworzenie upcyclingowych kurtek to dopiero początek współpracy Wtórpolu i projektanta. Aktualnie Jackob pracuje też nad zupełnie nowym asortymentem – w najbliższym czasie powstanie 20 sylwetek kolekcji #byjackob. Zaczynamy piękną, upcyclingową podróż w kolory, faktury, sztukę, kolejny poziom świadomości w modzie i tego, co możemy stworzyć z odpadów, które dosłownie są wszędzie wokół nas. Wystarczy po nie sięgnąć i nadać im nową wartość – podsumowuje Jackob.