Drodzy Czytelnicy,
na przyszłość marketingu wpływ ma bardzo wiele nowych czynników – między innymi dzisiejsze działania marek i agencji marketingowych, które na bieżąco reagują na rozwój technologii, postępującą automatyzację i wciąż ewoluujące wymagania konsumentów. Do tego dochodzą ważne wydarzenia na świecie, których jesteśmy świadkami od końca ubiegłego roku aż do teraz. Na tej podstawie i z pełnym przekonaniem twierdzimy, że marketing już nigdy nie będzie taki, jaki znaliśmy do tej pory.
Zobacz również
Z przyjemnością oddajemy w Wasze ręce kolejny stworzony przez nas trendbook, w którym opisaliśmy najważniejsze zjawiska w branży marketingowej. W publikacji znajdziecie również serię artykułów narzędziowych skierowanych do marketerów, którzy chcą dotrzymywać kroku trendom w wielu dziedzinach marketingowych. Wśród nich znajdziecie artykuły Partnerów działów: WhitePress, Vercom, Cyber_Folks, Nieagencja, a także innych autorów: Havas Media Group, Nozbe, Insightland, Golden Submarine, Tears of Joy, Fabryka Marketingu, ClickMeeting.
Partnerem całej publikacji jest Pracuj.pl
Co ma wpływ na zmiany w branży marketingowej?
Gdy pod koniec 2021 zdążyliśmy już przywyknąć do pandemicznej rzeczywistości i „hybrydowego życia”, wtedy Mark Zuckerberg ogłosił, że ma zamiar całkowicie przenieść nas do innego wymiaru. W stworzonym przez niego Metaverse będziemy prowadzić życie towarzyskie, chodzić na koncerty, uczestniczyć w pokazach mody i handlować cyfrowymi produktami. Brzmi jak science fiction? Nie bardziej niż NFT, czyli wirtualne dzieła sztuki i awatary, które są sprzedawane za setki tysięcy, a nawet miliony dolarów. To dzieje się już teraz na naszych oczach – pozostaje tylko pytanie, czy faktycznie będziemy konsekwentnie podążać tą ścieżką, czy jest to na razie jedynie utopijna (a może dystopijna?) wizja przyszłości.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
O tym, że marketing coraz bardziej wkracza w świat technologii, świadczy również ewolucja procesów zakupowych. Coraz częściej chcemy mieć zakupy na już i bez konieczności wychodzenia z domu – odpowiedzią na tę potrzebę jest q-commerce, czyli system ekspresowej sprzedaży obsługiwany przez mobilne aplikacje. Do tego dochodzi zjawisko automatyzacji retailu, dzięki któremu doświadczamy coraz nowocześniejszych rozwiązań zakupowych z pogranicza offline’u i digitalu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Marketing w 2022 roku przechodzi również transformacją na zupełnie innym podłożu. Zagrożenia związane ze zmianami klimatycznymi, a także wojna za naszą wschodnią granicą sprawiły, że jesteśmy świadkami swego rodzaju przewartościowania tej branży. Cancel culture płynnie przeszło w „cancel brands”, co oznacza, że konsumenci już nie tylko patrzą na ręce osobom ze świata kultury, ale także przyglądają się samym markom. Ofiarami konsumenckiego bojkotu są też coraz częściej osoby ze świata social mediów – kryzysy w branży influencerów zdarzają się dziś znacznie częściej, a to tylko dlatego, że od twórców internetowych zaczęto wymagać czegoś znacznie więcej niż tylko reklamowania produktów.
Ograniczenie udziału człowieka w procesie zakupowym, dark store’y zamiast tradycyjnych sklepów, imprezowanie w wirtualnym świecie i protesty pod sklepami, które nie zdecydowały się wycofać z Rosji. Gdybyście w ten sposób streścili zmiany w branży marketingowej osobie, która przez ostatnie pół roku była w śpiączce, pewnie by w to wszystko nie uwierzyła.
Czy dzisiejszy świat faktycznie „płonie”, czy może jednak przechodzi proces przemiany, dzięki któremu mamy szansę na technologiczny rozwój i uporządkowanie pewnych konsumenckich wartości? Wnioski możecie wyciągnąć sami po przeczytaniu o wszystkich trendach, którym wnikliwie przyglądamy się w naszej publikacji.
Życzymy Wam inspirującej lektury!
Redakcja NowegoMarketingu