- Lojalność wobec marek wśród osób planujących zakup smartfona jest niska – aż 78% osób zamierzających kupić telefon (w Polsce – 81%) twierdzi, że rozważyłoby wybór innej marki niż obecnie posiadana.
- Reputacja marek w zakresie serwisu gwarancyjnego jest dla konsumentów globalnych ważniejsza niż jakikolwiek inny czynnik przy zakupie nowego smartfona; innowacyjność sprzętu zajmuje dopiero drugie miejsce pod względem ważności przy zakupie.
- W Polsce najważniejszymi czynnikami wpływającymi na decyzję o zakupie nowego smartfona są pakiety promocyjne oferowane przez operatorów, niższy koszt telefonu oraz możliwość odsprzedania urządzenia.
- Wpływ na środowisko naturalne jest coraz ważniejszy dla potencjalnych klientów – 68% globalnych respondentów deklaruje, że zapłaciłoby więcej za smartfony przyjazne środowisku. W Polsce jest to 54% badanych.
Teads, globalna platforma mediowa, przeprowadziła badanie konsumenckie we współpracy z GWI (Global Web Index). Globalne badanie – największe z dotychczas przeprowadzonych przez Teads na 17 rynkach (w tym w Polsce) – wykazało, że producenci smartfonów będą musieli dostosować się do nowych czynników wpływających na decyzje zakupowe konsumentów. W związku z tym, że rynek smartfonów stał się mniej podzielony, konsumenci przy podejmowaniu decyzji kierują się w większym stopniu funkcjami i innowacyjnością danego modelu telefonu, a nie wyłącznie lojalnością wobec marki.
Na pytanie o czynniki, które zwiększyłyby prawdopodobieństwo zakupu nowego smartfona, 51% wszystkich badanych wskazało serwis gwarancyjny, a 15% stwierdziło, że jest to czynnik najważniejszy. Była to również kluczowa kwestia, w przypadku której różnica między wszystkimi grupami wiekowymi była najmniejsza – zaledwie 1% dzielił pokolenie X (16%) od pokolenia Z i milenialsów (oba po 15%). Świadczy to o tym, że globalni konsumenci z różnych pokoleń myślą o zakupie smartfonów w perspektywie długoterminowej, a polityka gwarancyjna (zarówno producentów, jak i operatorów sieci) jest dla nich najważniejsza.
Zobacz również
Drugim najważniejszym czynnikiem wpływającym na zakup smartfona była innowacyjność sprzętu (13%), następnie cashback (12%), koszt urządzenia i plan taryfowy (10%) oraz nowe modele urządzeń (10%). Co ciekawe, w przypadku „nowych modeli urządzeń” wystąpiła największa rozbieżność między pokoleniami – 13% przedstawicieli generacji Z uznało to za najważniejszy czynnik, w porównaniu z 9% milenialsów i zaledwie 7% przedstawicieli pokolenia X.
W Polsce zaś najważniejszym czynnikiem wpływającymi na zakup nowego smartfona okazały się być pakiety promocyjne oferowane przez operatorów (52%), następnie koszt telefonu i plan taryfowy (43%), możliwość odsprzedania urządzenia (41%) oraz innowacyjność sprzętu (41%). Gwarancja i serwis posprzedażowy – najważniejszy czynnik dla globalnych użytkowników – znalazły się na piątym miejscu – wskazało ją 40% badanych z Polski, a 12% stwierdziło, że jest to czynnik najważniejszy.
Na pytanie dotyczące zrównoważonego rozwoju zaledwie 24% globalnych respondentów odpowiedziało, że rozwiązania w zakresie recyklingu są ważnym czynnikiem wpływającym na ich decyzje. Jednakże aż 68% użytkowników stwierdziło, że zapłaciłoby więcej za produkty przyjazne środowisku, 71% uznało, że chce, aby marki były społecznie odpowiedzialne/ekologiczne, a 66% stwierdziło, że trwałość urządzeń również jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Wśród polskich użytkowników wprawdzie opinie dotyczące ważności recyklingu (22%), społecznej odpowiedzialności (71%) i trwałości urządzeń (64%) kształtują się na podobnym poziomie, to tylko 54% byłoby skłonnych wydać więcej pieniędzy na bardziej ekologiczne urządzenie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wszystko to składa się na niezwykle interesujący obraz rynku smartfonów, który pokazuje, że nadal kwestie sprzętowe są kluczowe dla użytkowników, ale czynniki finansowe i środowiskowe odgrywają coraz większą rolę w cyklu zakupowym, ponieważ konsumenci chcą, aby ich produkty miały mniejszy wpływ na naszą planetę i dłużej służyły po wyprodukowaniu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badanie jednoznacznie wykazało, że chęć posiadania najnowszego modelu smartfona nie uległa zmianie – 15% osób zainteresowanych telefonami komórkowymi posiada swój telefon krócej niż 6 miesięcy (w Polsce 10%), a prawie połowa (globalni respondenci – 49%, Polska – 43%) posiada go krócej niż rok. Dzieje się tak pomimo faktu, że 77% globalnych użytkowników jest „bardzo zadowolonych” ze swoich telefonów. Dla porównania w Polsce jest to tylko 53% posiadaczy smartfonów.
Co więcej, 68% globalnych respondentów (w Polsce – 66%) zgodziło się, że telefon nie jest tylko produktem technologicznym, ale także częścią ich tożsamości/mody. Co ciekawe, konsumenci nie szukają tylko najnowszego modelu swojej obecnej marki. 78% wszystkich respondentów (w Polsce aż 81%), rozważa zmianę marki, przy czym najbardziej skłonni do tego są przedstawiciele pokolenia Z (globalnie – 80%, Polska – 81%) i milenialsów (globalnie – 79%, Polska – 82%), natomiast przedstawiciele pokolenia X globalnie w 74%, a w Polsce w 79%. Aż 78% Polaków stwierdziło, że funkcje danego urządzenia są ważniejsze niż jego marka. Ponadto w ujęciu globalnym mężczyźni wykazują większą skłonność do zmiany marki (81%) niż kobiety (74%). W Polsce z niewielką procentową różnicą mamy odwrotną sytuację: kobiety – 83%, mężczyźni – 79%.
– Porównywanie smartfonów na podstawie ich wydajności i funkcji stało się trudniejsze na przestrzeni lat, zatem decyzje konsumentów przenoszą się na obszary, w których marki mogą się bardziej wyróżniać. W związku z tym, że konsumenci przywiązują coraz większą wagę do ochrony środowiska, coraz ważniejsza będzie możliwość łatwej naprawy smartfonów przez producentów, tak by wydłużyć cykl życia urządzeń i zmniejszyć negatywny wpływ na planetę. Wiele zatem zależy od tego, jak operatorzy i producenci telefonów komórkowych odpowiedzą na te potrzeby i zakomunikują to swoim klientom – mówi Ioanna Stagia, VP global client partner insights & measurement w Teads.
– Styczeń 2022 roku był przełomowym momentem dla globalnego rynku smartfonów, ponieważ penetracja sprzedaży smartfonów obsługujących 5G osiągnęła 51%, tym samym po raz pierwszy przekraczając poziom sprzedaży smartfonów 4G. Nasze badania pokazują, że odbiorcy mają wyraźną chęć na unowocześnianie swoich urządzeń, a najnowsze modele smartfonów z pewnością odegrają znaczącą rolę w procesie decyzyjnym konsumentów. Co ciekawe jednak, konsumenci są obecnie bardziej niż kiedykolwiek skłonni rozważyć zmianę marki telefonu komórkowego. Według naszych badań, przy tak różnorodnych czynnikach decydujących o wyborze kolejnego smartfona, reklama może odegrać istotną rolę w informowaniu konsumentów o kluczowych funkcjach i korzyściach – dodaje James Aylott, SVP strategic accounts.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, całe badanie dostępne jest po wypełnieniu formularza na stronie info.teads.com/pl-pl/smartphones-purchase-intender-study-pl.
Metodologia badania: Teads zlecił GWI przeprowadzenie badania wśród osób zainteresowanych zakupem urządzeń mobilnych z 17 rynków. W badaniu wzięło udział 7 785 osób w wieku 18-54 lat, które zamierzają kupić lub zaktualizować smartfon (zakup lub modernizacja w ciągu najbliższych 12 miesięcy). Wyniki zostały zsynchronizowane z GWI Core, aby dostarczyć dane użytkowników smartfonów z ponad 40 000 źródeł. Badane rynki to:
Australia 501 | Holandia 501 | Brazylia 503 | Polska 502 | Francja 504 | Rumunia 501 | Niemcy 500
Szwajcaria 501 | Indie 501 | Hiszpania 501 | Włochy 501 | Wielka Brytania 502 | Meksyk 503 | USA 1 002
Kraje Bliskiego Wschodu: Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska 262
O Teads
Teads to globalna platforma medialna, która umożliwia reklamodawcom dostęp do wydawców premium na całym świecie, docierając miesięcznie do ponad 1,9 miliarda użytkowników internetu, gwarantując połączenie szerokiego zasięgu z bezpieczeństwem marki. Teads dostarcza konsumentom nieintruzywne i angażujące treści reklamowe, markom osiąganie zamierzonych celów, a wydawcom efektywne rozwiązania w zakresie monetyzacji contentu, aby dostarczać wysokiej jakości treści. Teads współpracuje z wiodącymi markami, agencjami i wydawcami w 30 krajach na świecie, z zespołem liczącym ponad 1000 osób. W Polsce dociera miesięcznie do 87,3% użytkowników internetu.
Artykuł powstał we współpracy z Teads.