Od Łapigrosza do Funky Kovala. Od Zawiszy Czarnego do czterech pancernych. Od Koziołka Matołka do Tytusa. Od Hubala do Janosika. Od Kapitana Żbika do agenta Roberta ze służby galaktycznej. Celem obszernej, prawie 700-stronnicowej monografii z 1200 skanami jest chronologiczne pokazanie ewolucji graficznej, tematycznej i wydawniczej polskiego komiksu, z objaśnieniem przyczyn tych zmian.
Huta 19 wraz ze współpracownikami zrekonstruowała i poddała obróbce graficznej ponad tysiąc dwieście skanów. Są to niespotykane dotąd reprodukcje i zdjęcia. Monografia jest ilustrowana licznymi fragmentami komiksów (pojedynczymi ilustracjami, poszczególnymi planszami, bądź okładkami samoistnych wydawnictw), oraz – dzięki uprzejmości twórców – również oryginalnymi planszami wybranych komiksów, po to, by udostępnić szerokiej widowni wgląd w warsztat rodzimych twórców komiksu i by ukazać kunszt tych twórców (w latach PRLu często zaprzepaszczony w procesie druku).
Zobacz również
Jak pisze we wstępie do książki sam autor – dr Adam Rusek, to pierwsza tak obszerna próba syntezy dziejów polskich historii obrazkowych. Przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców, zainteresowanych tematem oraz dla coraz liczniejszych badaczy i teoretyków rodzimej (i nie tylko) popkultury, stąd z jednej strony jej dosyć swobodny styl narracji, z drugiej – przywiązanie do faktów i dat.
– To jest także historia Polski. Tworzyli ją świetni rysownicy i scenarzyści, fantastyczne redakcje czasopism i wydawnictw, których już nie ma. Została zapisana w czymś, co wydawało się sztuką niepoważną, a jednak – ku zdumieniu autorytetów – budziło entuzjazm czytelników: w opowiastkach obrazkowych – podkreśla Dariusz Rzontkowski, wydawca książki, partner i executive creative director Agencji Huta 19.
Na równi z wartością merytoryczna, książkę wyróżnia nowoczesna forma edytorska. Za projekt odpowiada światowej sławy designer – Rodrigo Miguel Serra. Wydrukowana została w Hiszpanii. Muzeum Komiksu jest patronem publikacji. Książka „Od Łapigrosza do Funky’ego Kovala. Historia komiksu polskiego do roku 1989” jest już dostępna w sprzedaży internetowej na stronie Gildia.pl, wkrótce pojawi się również w innych księgarniach online oraz podczas spotkań autorskich. Aktualności na stronie: https://www.facebook.com/huta19
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
O autorze:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Adam Rusek – znawca historii polskiego komiksu. Autor wielu prac na ten temat, m.in. książek: „Tarzan, Matołek i inni. Cykliczne historyjki obrazkowe w Polsce w latach 1919-1939”, „Leksykon polskich bohaterów i serii komiksowych”. Komiks polski jest nie tylko kontynuacja jego wcześniejszych prac, lecz także kolejnym etapem naukowych badań.
O wydawcy:
Dariusz Rzontkowski – partner and executive creative director Agencji Huta 19. Wraz z Dariuszem Basińskim współautor tekstów dla grupy Mumio, reżyser i scenarzysta słuchowiska Ostry przypadek kataru męskiego z udziałem m.in. Jacka Braciaka i Olafa Lubaszenko, emitowanego w Programie 2 Polskiego Radia (nominacja konkursu „Dwa Teatry – Zamość 2022″).