Cola z „Zetką”
W marcu br. Coca-Cola Co i PepsiCo Inc zawiesiły działalność w Rosji, dołączając do wielu zachodnich marek wyrażających sprzeciw wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę. Po tym, jak ze sklepowych półek zaczęły znikać ostatnie butelki i puszki kultowych amerykańskich napojów, Rosjanie postanowili wprowadzić na rynek ich odpowiedniki. Tym sposobem Coca-Colę, Fantę i Sprite’a zastąpiły kolejno: CoolCola, Fancy i Street.
Zobacz również
Kolejną rosyjską nowością będzie Z-Cola. Jak przekazał serwis money.pl – informacje o produkcji Z-Coli pojawiły się na rosyjskojęzycznej wersji Biełsatu, czyli w serwisie informacyjnym VOT TAK!. Na zdjęciu pojawiła się butelka rosyjskiego napoju łudząco podobna do amerykańskiego oryginału. Produkcja Coli z „Zetką” ruszy w obwodzie rostowskim, a produkty mają pojawić się także w Kałmucji i Dagestanie, który graniczy z Gruzją.
Litera „Z”, która pojawi się na butelkach to symbol, który od kilku miesięcy budzi jednoznaczne skojarzenia z Rosją. To właśnie ostatnia litera alfabetu pojawia się na pojazdach i mundurach wojskowych Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Tym symbolem posługują się również zwolennicy wojny Rosji z Ukrainą.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Ze względu na konotacje, jakie budzi „Zetka”, symbol ten zaczął znikać z flagowych produktów firmy Samsung. Z kolei nowa kolekcja biżuterii Louis Vuitton, na której widnieje „Z”, wywołała falę oburzenia, a konsumenci oskarżyli francuski dom mody o wspieranie rosyjskiej agresji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rosyjskie odpowiedzi na Coca-Colę
Jeden z rosyjskich oligarchów i były burmistrz Archangielska – Aleksandr Donskoj, również postanowił wprowadzić na rynek własną wersję Coca-Coli. Russkaja Cola to napój „wyprodukowany z rodzimych ziół”, który ma być „jakościową alternatywą”. Nowy produkt jest nazywany przez samego pomysłodawcę „Boską Colą”, ponieważ na etykiecie produktu postanowiono umieścić… wizerunek Matki Boskiej.
Ze względu na wycofanie się zachodnich marek z rynku rosyjskiego, w popularnych restauracjach, sieciach fast food czy w hotelach pojawiła się także Cola Chernogolovka. Firma produkująca napoje, która została nazwana na cześć miasta pod Moskwą, w ostatnim czasie zapowiedziała, że obecność Chernogolovki na rynku rosyjskim zwiększy się dwukrotnie.
PS
Rosja próbuje własnymi siłami prowadzić również lokale McDonald’s po wycofaniu się giganta fast foodów z tego rynku. Choć nie znamy jeszcze oficjalnej nazwy lokali, wiadomo, że nowe logo sieci ma przestawiać „frytki oraz hamburgera”.