88% Polaków za wprowadzeniem systemu kaucyjnego w Polsce [raport]

O autorze
2 min czytania 2022-07-21

88% Polaków przyznaje, że podoba im się pomysł wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Jednocześnie część z nich uzależnia korzystanie z systemu kaucyjnego od dwóch czynników – miejsca oddawania opakowań oraz opłacalności. Preferowaną formą zwrotów opakowań jest zwrot do automatów na opakowania. 35% respondentów obawia się, że ceny produktów w opakowaniach zwrotnych będą wyższe niż dotychczas – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Polacy zainteresowani systemem kaucyjnym są w zdecydowanej większości, przeciwników tego rozwiązania jest zaledwie 6%, taki sam odsetek badanych nie ma na ten temat zdania. Średnio 3% badanych uważa, że nic i nikt nie zmusi ich do oddawania opakowań zwrotnych do sklepu – w przypadku młodych ludzi (od 18 do 24 lat) ten odsetek jest ponad dwukrotnie wyższy i wynosi 7%, a 6% obawia się, że nie będzie miał na to czasu.

Korzystanie z systemu kaucyjnego część Polaków uzależnia od tego, czy będą mogli dokonywać zwrotów opakowań w najbliższym sklepie (50%) i czy będzie im się to finansowo opłacało (36%).

Preferowaną formą zwrotów opakowań jest zwrot do automatów na opakowania – 48% badanych wybrałoby taką opcję. Niemal co czwarty badany (23%) chętnie oddawałby opakowania do sklepu, a dla co piątego (18%) nie ma to znaczenia, gdzie będzie oddawał opakowania.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W kwestii opłacalności – już kwota 0,40 zł w przypadku 1,5 l butelki plastikowej po wodzie byłaby dla 69% Polaków zachęcająca do korzystania z systemu kaucyjnego. Wraz z rosnącą kwotą rośnie odsetek Polaków zainteresowanych systemem:

  • 0,5 zł – 79% Polaków zwracałoby opakowanie
  • 0,6 zł – 81% Polaków zwracałoby opakowanie
  • 0,7 zł – 83% Polaków zwracałoby opakowanie
Nasze badanie jasno pokazuje, że uruchomienie systemu kaucyjnego w Polsce będzie dla konsumentów bardzo zachęcające. I motywacje do korzystania z niego mogą być różne w różnych kategoriach wiekowych – dla starszego pokolenia nie jest to nowość, gdyż pamięta starsze pokolenie pamięta system kaucyjny z czasów PRL, dla młodszego – motywacją mogą być kwestie ekologiczne. System taki musi być prosty, ważne też, żeby opakowania można było wszędzie zwracać. Co do kwot za zwracane opakowania – już sama odpłatność jest pozytywnym bodźcem. Już przy cenie 40 groszy wiele osób deklaruje zainteresowanie systemem. Wzrost tej kwoty nie ma dużego znaczenia. Trzeba też pamiętać o tym, że zwiększanie kwoty kaucji podraża sam produkt, więc maksymalizowanie tej kwoty nie do końca jest korzystne – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się