Tworzywowe kozaki z podeszwami z termogumy nosiły całe pokolenia. Relaksy były jednym z najważniejszych elementów krajobrazu PRL. Pochodziły z Kombinatu obuwniczego Podhale w Nowym Targu i na przełomie lat 70. i 80. były absolutną podstawą zimowej garderoby.
Fascynujące połączenie metalizowanego tworzywa z plastikową podeszwą i złote logo z literą “L” stylizowaną na kij hokejowy. Do tego ta kojąca, rozluźniająca nazwa. Nic dziwnego, że obuwie idealne na chlapę, deszcz, śnieg i roztopy stało się hitem lat 80.
Zobacz również
Pierwsza para obuwia ze znakiem firmowym zakładu Podhale w Nowym Targu zeszła z taśmy montażowej w dniu 1 października 1955 roku. Firma szybko zyskała markę. W 1972 roku wyprodukowano stumilionową parę. Buty eksportowano do kilkudziesięciu krajów na wszystkich kontynentach. Polacy używali ich podczas wspinaczek w Himalajach, a polarnicy na Antarktydzie. W 1977 roku zakład jako pierwszy w branży, otrzymał za swoje wyroby międzynarodowy znak jakości “Q”. Był czas, że do zakładu dowoziło pracowników codziennie 56 autokarów, a zakładowym żłobku i przedszkolach wychowało się ponad 3500 dzieci. W wyniku zmian na przełomie lat 80. i 90. firma podupadła.
Relaksy, podobno wzorowane na obuwiu Neila Armstronga, przeznaczone były przede wszystkim dla młodych. Szybko jednak trafiły też w gusta starszych klientów. Atutem były wystrzałowe kolory: czerwony, pomarańczowy, niebieski, biały, różowy, a nawet złoty.
Ciekawostki:
- pierwsze egzemplarze Relaksów powstały na potrzeby filmu “Seksmisja” Juliusza Machulskiego,
- buty z Nowego Targu były w PRL-u pierwszym przedmiotem pożądania, który miał relaksującą nazwę.
Świadomość marki
Z czym się kojarzyły buty ‘’RELAKS’’ :
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Wytrzymałość:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- odporność na deszcz, chlapę, mróz
- wiecznie trwałe
Wygoda:
- brak zmęczenia przy chodzeniu
- stabilna stopa
- podeszwa antypoślizgowa
- buty w których stopa odpoczywa,
- idealne po męczącym dniu na nartach
- ciepłe
Unikalność:
- złote logo
- wyjątkowy kształt
- buty na każdą okazję
- niewychodzące z mody
- uniwersalne
‘’RELAKS’’ z perspektywy dnia dzisiejszego :
Plusy:
- Kultowy produkt czasów PRL-u
- Duża świadomość marki dzięki ogromnej liczbie byłych użytkowników
Minusy:
- Percepcja niskiej jakości
- Powszechność/Masowa
Strategia relaunchu
Grupa docelowa 1
- kobiety i mężczyźni w wieku 12-25 lat
- mieszkający w dużych lub średnich miastach
- przywiązują dużą wagę do designu i trendów modowych
- na zakup produktów spełniających ich oczekiwania są skłonni wydać nawet 30% więcej
- bardzo podatni na wpływy liderów opinii (trend seterzy)
Grupa docelowa 2
- kobiety i mężczyźni w wieku 30-50 lat
- mieszkający w dużych lub średnich miastach
- podchodzą sentymentalnie do produktów z młodzieńczych lat
- przywiązują dużą wagę do designu i jakości
- na zakup produktów spełniających ich oczekiwania są skłonni wydać nawet 30% więcej
- wykazują wysoką lojalność zakupową
Duża rozpiętość grup docelowych determinuje komunikację opartą na produkcie oraz lifestylu. Taka hybryda komunikacyjna gwarantuje utrzymanie zakładanego zasięgu w rozumieniu wieku grupy docelowej.