Rak Chadza Wspak… czy to możliwe? Dokładnie tak. Wcześnie wykryty nowotwór i rozpoczęcie leczenia daje 100% szans na powrót do zdrowia. Kluczem jest jednak słowo „wcześnie” – a to możliwe tylko wtedy, gdy sami regularnie będziemy zgłaszać się na badanie. I właśnie z takim apelem wyszli organizatorzy kampanii, wspierani przez ambasadorkę akcji Małgorzatę Sochę oraz szereg znanych influencerek.
Profilaktyka to życie!
Skoro profilaktyka potrafi zdziałać cuda, dlaczego wskaźnik umieralności na nowotwory w Polsce należy do najwyższych w Europie? Barierą jest świadomość – zamiast traktować badania profilaktyczne jako sposób dbania o swoje zdrowie, Polki paraliżuje strach przed diagnozą. W efekcie unikają badań, zmiany są wykrywane zbyt późno i szansa na wyleczenie maleje.
Zobacz również
– Kluczem do zmiany tego trendu jest wczesna diagnostyka, na którą każdy musi zgłosić się sam – przekonuje Paweł Zawadzki, wicedyrektor ds. rozwoju w Dolnośląskim Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii, organizującym kampanię Rak Chadza Wspak. – Dzięki profilaktyce mamy dziś możliwość wykrycia zmian nowotworowych na tak wczesnym etapie, że pozwala to na stuprocentowe wyleczenie. Ale żeby tę szansę dostać, trzeba zmienić podejście pacjentów do badań. Ma nam w tym pomóc pozytywny przekaz kampanii, tak aby każdy o badaniach profilaktycznych myślał z uśmiechem.
Oficjalną ambasadorką kampanii została Małgorzata Socha, która m.in. na swoim profilu na Instagramie opublikowała wideo zachęcające do badań profilaktycznych. Wszystko po to, by przekaz akcji niósł się jak najszerzej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wyświetl ten post na InstagramieSłuchaj podcastu NowyMarketing
Skoro Rak Chadza Wspak, to… #ZadzieramKiecęiLecę
Szczególne miejsce w tegorocznej edycji kampanii Rak Chadza Wspak mają badania cytologiczne, służące diagnozie raka szyjki macicy. To tylko 10 minut, czyli mniej niż biurowa przerwa na kawę. Po prostu zadzierasz kiecę… i lecisz. Tym hasłem polskie celebrytki i influencerki zachęcały swoje obserwatorki do regularnych badań cytologicznych. Oprócz Małgorzaty Sochy, do apelu przyłączyły się m.in. prezenterka Dorota Gardias, psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska, znana z programu „Ślub od pierwszego wejrzenia” czy influencerki Magdalena Kostyszyn i Kasia Gandor. W sumie akcję opatrzoną #ZadzieramKiecęiLecę i #RakChadzaWspak wsparło ponad 15 influencerów, a zasięg relacji przekroczył 2,2 mln.
– Miłość i zdrowie to moim zdaniem dwie najważniejsze wartości w życiu, dlatego z pełnym przekonaniem dołączyłam do kampanii DCOPiH – mówi Małgorzata Socha. – Wierzę, że im więcej osób usłyszy, że dzięki regularnym badaniom mogą wygrać szansę na długie życie, tym chętniej będą się badać i na własnym przykładzie pokazywać, że wcześnie wykryty nowotwór można wyleczyć.
Aktywność w sieci to nie wszystko. Na Dolnym Śląsku do akcji włączyły się również firmy, które zorganizowały u siebie badania dla Pań w cytobusie DCOPiH. W tym mobilnym punkcie, w trakcie pracy mogły przebadać się pracowniczki m.in. firm Amazon, Whirlpool, Hasco-Lek.
Poza tym cytobus krąży po różnych miejscowościach, a Dolnoślązaczki miały do tej pory okazję przebadać się m.in. pod Centrum Handlowym Wroclavia, Magnolia we Wrocławskim Zoo, w czasie Kongresu Kobiet w Hali Stulecia, w Głogowie czy Sobótce. Do tej pory przejechał już ponad 1700 km, gdzie w kilkunastu odwiedzonych lokalizacjach, z możliwości bezpłatnych badań skorzystało już 798 osób.
Lepszy dostęp do profilaktyki
Organizatorami kampanii Rak Chadza Wspak są Dolnośląskie Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii i Fundacja Onkologika, przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Tegoroczna edycja, oprócz raka szyjki macicy, obejmuje również badania profilaktyczne w kierunku nowotworów piersi i jelita grubego. Wszystkie trzy rodzaje badań na Dolnym Śląsku można wykonać bezpłatnie. Program został opracowany tak, by ułatwić dostęp do profilaktyki mieszkańcom nawet najdalszych zakątków regionu. Szczegółowe informacje na stronie kampanii: rakchadzawspak.pl.