W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają „działania od wewnątrz” marek i agencji tworzących najciekawsze kampanie czy eventy. Sprawdzamy, jak w praktyce wygląda ich realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia mają miejsce.
Zobacz również
Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji dwunastej edycji programu WINIARY „Gotuj się na zmiany”. O projekcie opowiadają: Tomasz Seremet, activation manager, Julia Pełtak, account executive oraz Lidia Szewczyk, junior account executive koordynujący projekty Winiary.
Kim są autorzy i pomysłodawcy programu „Gotuj się na zmiany”?
Program edukacyjny WINIARY Gotuj się na zmiany to autorska inicjatywa marki. W tym roku odbywa się już 12. edycja tego projektu. Zdajemy sobie sprawę, że kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych, wspieranie w nauce świadomego podejścia do żywienia, ekologii i niemarnowania żywności warto zaczynać od najmłodszych lat. To właśnie dlatego chcieliśmy działać, budując prawidłowe postawy od podstaw u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Skąd czerpano inspiracje przy jego tworzeniu?
Program zrodził się w jasnym celu – by edukować dzieci w przedszkolach i szkołach, ale w nieco mniej standardowy sposób. O tym za chwilę! Od kilku lat koordynacją działań w ramach programu zajmuje się NAV agency. Każdej edycji programu prowadzonej przez agencję towarzyszy bardzo szeroki i wnikliwy research bazujący m.in. na pogłębionych wywiadach z nauczycielami oraz dziećmi. Takie działanie pozwala znaleźć wspomniane inspiracje, a przede wszystkim przygotować program na każdej płaszczyźnie tak, by wszystkie jego składowe idealnie ze sobą współgrały, a założenia i realizacja przedsięwzięcia były dopasowane do potrzeb wszystkich grup docelowych. To ważne, bo materiały dydaktyczne tworzone w ramach programu muszą być nie tylko dopasowane do wieku dzieci pod kątem merytoryki, ale też zgodne m.in. z podstawowymi kierunkami realizacji oświatowej państwa czy możliwe do zrealizowania przy wykorzystaniu wyposażenia Laboratoriów Przyszłości.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jak przebiegały przygotowania programu?
Przede wszystkim należało zacząć od dostosowania materiałów edukacyjnych do podstawy programowej, co wymagało konsultacji i ścisłej współpracy z metodykami przy tworzeniu scenariuszy zajęć. Tu pojawiło się duże wyzwanie – do każdej z grup docelowych programu należało przemówić „ich językiem”. Tak powstał podział materiałów według odbiorców i ich potrzeb:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– do dzieci mówiliśmy przez pryzmat materiałów stworzonych w duchu edutainment, by angażować je w naukę dobrych nawyków żywieniowych poprzez zabawę;
– do nauczycieli dotarliśmy poprzez materiały wpisujące się w podstawę programową oraz ułatwiające efektywne planowanie i przeprowadzenie zajęć;
– do rodziców skierowaliśmy z kolei scenariusze edukacyjne do realizacji w domu, by wspólnie spędzony czas był wartościowy i pełen niespodzianek związanych z nauką dobrych nawyków.
Żeby stworzone materiały naprawdę zachęcały naszych odbiorców do działań, trzeba było znaleźć formy, które je wyróżnią w gąszczu ogólnodostępnych informacji. I tak powstał m.in. nasz hit – piosenka „Paka z warzywniaka”, skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym czy nagrania z Sonią Rudolf, w których dzieli się swoimi trikami na dobre nawyki żywieniowe, wplatając je w piłkarski anturaż. Obecność Soni w programie (tak jak w poprzedniej edycji Łukasza Gluzy czy Natalii Paździor) była podyktowana chęcią dotarcia do najmłodszych również poza lekcjami – m.in. w internecie, czyli tam, gdzie spędzają całkiem sporo czasu. 😉
Wyświetl ten post na Instagramie
Dodatkowo angażowaliśmy nauczycieli w podejmowanie wyzwań konkursowych z atrakcyjnymi nagrodami zarówno dla nich, jak i dla placówek. Nagrody dobrane były pod kątem bieżących potrzeb, co jeszcze mocniej podnosiło ich wartość.
Kto został zaangażowany w jego realizację?
W 12. edycji, podobnie jak w poprzedniej, pojawił się nasz ulubiony „nauczyciel z internetów”, czyli Pan Belfer, który pomaga podejść do nauczania w angażujący sposób, między innymi przez wykorzystanie nowych technologii czy mediów społecznościowych. Pomagał on przy tworzeniu materiałów wspierających nauczycieli w prowadzeniu zajęć w formie edutainment.
Wyświetl ten post na Instagramie
Ambasadorką akcji została również Sonia Rudolf, znana z programu Master Chef oraz dr Katarzyna Zadka, specjalistka ds. żywienia i ekspertka programu! Jak widać, ekipa jest naprawdę stworzona do zadań specjalnych!
Jakie były największe wyzwania?
Największym wyzwaniem – chyba zresztą dla wszystkich w tamtym czasie – okazała się pandemia. Realizacja programu edukacyjnego w momencie, gdy każdy dzień przynosi nowe informacje, a kilka dni przed jego startem ogłoszona zostaje nagle dla wszystkich placówek nauka w trybie zdalnym, była nie lada sprawdzianem. Agencja musiała podejść do przepracowania struktury całego programu elastycznie i z głębokim zrozumieniem zmian, jakie towarzyszyły przejściu na zdalne nauczanie, zarówno nauczycielom, dzieciom, jak i rodzicom. Udało się podjąć to wyzwanie i zrealizowaliśmy tę edycję!
A jakie były największe niespodzianki podczas tworzenia i po zrealizowaniu akcji? Czy pojawiły się jakieś nieplanowane sytuacje?
Pandemia była na tyle dużym zaskoczeniem, że bardzo długo generowała liczne niespodzianki. Możemy wyjawić, że przez nagły zwrot akcji w postaci kwarantanny jeden z naszych influencerów nie mógł wziąć udział w nagraniu, które miało odbyć się… następnego dnia. A miał być jego głównym bohaterem.
Jakie są dotychczasowe efekty zrealizowanego programu? Czy w związku z tym pojawiają się plany na kolejne działania?
Pochwalimy się odrobinę liczbami. Zaangażowaliśmy do udziału w programie kilka tysięcy placówek – ponad 20 000 nauczycieli. Szacujemy, że styczność z programem miało milion dzieci! Dodatkowo doliczmy blisko 100 milionów odsłon treści komunikacyjnych programu w mediach. A na deser wisienka na torcie efektów – nasza „Paka z warzywniaka” świętowała niedawno 2 miliony wyświetleń na kanale YouTube Śpiewających Brzdąców – zdobytych w nieco ponad miesiąc!
Natomiast to, jakie są plany na kolejną edycję, jest zależne od ewaluacji tej obecnie trwającej, więc uwierzcie – bardzo trudno jest w tej chwili dzielić się konkretnymi informacjami, ale… zachęcamy do zajrzenia do nas za jakiś czas!