Przeczytaj pozostałe podsumowania roku 2022
Zobacz również
O roku 2022 dla marki Answear.com opowiada Kacper Barylski, communication manager w Answear.com.
Największy sukces w 2022 roku
Naszym największym sukcesem jest miejsce w którym się znajdujemy. Lubię metafory sportowe, dlatego porównując nas do drużyny piłkarskiej, wykazaliśmy się wysoką formą na wszystkich pozycjach, do tego byliśmy bardzo elastyczni, jeśli chodzi o dobieranie taktyki do okoliczności. A było ich sporo: efekty covidowej izolacji, wojna w Ukrainie, recesja, inflacja i inne mało optymistyczne wskaźniki. Jako organizacja, a w zasadzie złożony organizm, potrafiliśmy na to wszystko odpowiednio zareagować. To dało nam siłę i przekonanie, że słusznie wysoko się oceniamy, jeśli chodzi o nasz potencjał i umiejętności. Takie przekonanie doskonale buduje nasz „team spirit” niezbędny do wiary w powodzenie i utrzymanie apetytu na dalszy rozwój.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2022 roku
Zacznę od truizmu, że obecnie nic nie jest jednowymiarowe. Sieci współzależności, a szczególnie ich zmiany, stają się trudnym wyzwaniem – także dla marki. Idąc dalej, te wyzwania pojawiają się, co chwilę. Hasło „żyjemy w ciekawych czasach” ma wiele blasków i cieni. Answear.com działa na 11 rynkach, naszym bardzo ważnym rynkiem jest Ukraina. Od lutego wojna wpływa na nas na wielu poziomach: ludzkim, biznesowym, społecznym, lokalnym i globalnym. Do takiego wyzwania ciężko się przygotować. Olbrzymia troska o ludzi z naszego oddziału we Lwowie i nasze koleżanki i kolegów z Ukrainy nie sparaliżowała nas, tylko od razu przeszliśmy do działania. To był taki niezaplanowany test dla nas, jako społeczności, czy (nie boję się użyć tego słowa) wspólnoty. Wyzwanie na aktywowanie naszego potencjału, od zarządu, po pojedynczych pracowników. Oceniam to wyzwanie jako najtrudniejsze, ponieważ spektrum i gwałtowność jego oddziaływania było największe. Tym bardziej cenne, że efekty naszych działań okazały się realne, a nie wyłącznie deklaracyjne. A skupiając się na samej marce od strony ekonomicznej, nasze wyniki pokazują, jak sobie z tymi ciekawymi czasami radzimy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
3 najciekawsze akcje w 2022 roku
Szczególnie ciekawe są akcje, które mają swoją kontynuację. Rozwijamy je komunikacyjnie i kontekstowo. Jedną z takich akcji dla marki własnej Answear.LAB, jest #JESTEMFEMINISTA. Jasny manifest, którego nie trzeba tłumaczyć. W tym roku, naszą opowieść o wspieraniu kobiet i walce ze stereotypami na temat płci, wsparło ponad 100 mężczyzn. W tej edycji zwracaliśmy szczególną uwagę na język i sposób mówienia o kobietach i do kobiet.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W zgodzie z naszą strategią: LIFESPIRATION STARTS HERE poszukujemy i opowiadamy o lifespiracjach, które są drogowskazami do czerpania radości z życia w różnych aspektach. W 2022 roku zrealizowaliśmy aż 4 duże projekty. Doczekaliśmy się ponad 20 000 fotografii i video, poprzez które uczestnicy podzielili się z nami i ze światem swoimi wspomnieniami, niepowtarzalnymi przeżyciami, relacjami z mikrowypraw, czy małymi dziełami sztuki kulinarnej.
Rok kończymy kolejnym dużym projektem związanym z designem. W konkursie Answear Graphic Design Masters mogą wziąć udział artyści-graficy komputerowi z całego świata. I tak rzeczywiście jest, napływają do nas zgłoszenia od Chin po Peru! Jego efekty zobaczymy już w 2023 roku. Na razie, wizualnym przedsmakiem, były dwa murale w Warszawie promujące konkurs i wyselekcjonowaną ofertę Answear.
Cofając się do początku roku, w lutym, wprowadzaliśmy kolekcję „No Shame” marki własnej Answear.LAB, która była opowieścią o sile kobiet w walce o zmianę postrzegania ich roli w społeczeństwie. Twarzą kolekcji została Sasha Sidorenko, polsko-ukraińska pięściarka. Z dnia na dzień, zszokował nas wybuch wojny w Ukrainie i wiedzieliśmy, że ta kolekcja nabiera zupełnie nowego znaczenia, stając się kolekcją „No Shame. No Fear.”, która może swoją narracją wesprzeć ludzi, dumnie mierzących się ze śmiertelnym niebezpieczeństwem. Dochód ze sprzedaży całej kolekcji przekazaliśmy na pomoc Ukrainie.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Ciekawym aspektem i miernikiem wartości akcji, jest dla nas sytuacja w której to ktoś chce w akcji wziąć udział, a nie my proponujemy komuś udział. Taką akcją jest właśnie #JESTEMFEMINISTA, podczas której dostawaliśmy prośby od znanych osób o charakterystyczne czarne koszulki akcji, które w czasie jej finału (7 listopada – Światowy Dzień Feminizmu) są wizualnym wsparciem i manifestem dołączenia do akcji. Ten manifest w każdym uruchomił inną opowieść, o tym jak rozumie feminizm, czym on jest w jego życiu, jak wspiera kobiety i dlaczego. A biorąc pod uwagę, że mówią o tym ludzie popularni w różnych dziedzinach, to wymiar edukacyjny akcji jest bardzo szeroki.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Obiecujące i intrygujące są wszystkie trendy powiązane ze sztuczną inteligencją. Ciekawi mnie dokąd zaprowadzi nas ta podróż i jakie będą sposoby wykorzystania AI w komunikacji. Jak poradzimy sobie z tym, co „wymyśli” AI. Jak to ocenimy, skoro będzie to wypadkowa nieosiągalnych dla nas przeliczeń i ilości danych. Może będziemy mierzyć się z paradoksem, że z tym, co zaproponuje AI, się nie dyskutuje, bo zostało to stworzone przez AI?
Równocześnie postępujący trend prawdziwej troski o planetę, pozwala mieć odrobinę nadziei, że nie zmierzamy w stronę dystopijnej przyszłości, która pociąga mnie w filmach, ale niekoniecznie ucieszę się, gdyby miała stać się naszą rzeczywistością. Świadomość, że suma wszystkich działań ma wpływ na to, dokąd zmierzamy, powoduje, że dynamiczne rozwijanie działań CSR i priorytetowe traktowanie tego zagadnienia, stało się oczywistością.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Trudne pytanie. Dodatkowo nie lubię oceniania i uogólniania. Może odpowiem tak: jesteśmy cały czas ciekawym rynkiem, na którym jest szansa zaistnieć i zostać zauważonym. Jeżeli „sky is the limit”, to my to niebo mamy szerokie, w zasadzie nieogrodzone i zdolne pomieścić blask wszystkich gwiazd. Także sporo się dzieje ciekawego i równocześnie wciąż jest przestrzeń na realizację efektów czyjejś niepohamowanej kreatywności.
3 najważniejsze cele i plany na 2023 rok
To może tym razem krótko, aby nie zdradzać zbyt wielu szczegółów: intrygująca komunikacja, która pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność marki i nieustająca praca nad ofertą oraz procesami, których efektem będą maksymalnie komfortowe i pozytywnie inspirujące doświadczenia zakupowe na answear.com.