Badania przeprowadzono w 37 krajach, ankietując w sumie ponad 37 000 osób powyżej 18. roku życia. W Polsce w badaniu wzięło udział 1006 osób.
Zobacz również
Nastroje Polaków w 2022 roku
Rok 2022 przyniósł ogrom wyzwań zarówno dla firm, jak i konsumentów. Inflacja, niestabilność energetyczna, wojna, to najważniejsze z nich. Z najnowszego raportu IKEA Życie w domu dowiadujemy się, że aż 77%* Polaków jest zaniepokojonych ogólną sytuacją gospodarczą w kraju, a 68% martwi się budżetem domowym. Inflacja w 2022 roku rosła szybko w wielu krajach, nie tylko w Polsce. Natomiast co ciekawe, byliśmy tym faktem zaniepokojeni bardziej niż ludzie w krajach, w których stopa inflacji była w rzeczywistości o wiele wyższa niż w Polsce. Według danych Ipsos inflacji obawia się aż 64% Polaków*.
Prawie połowa (45%) Polaków (w porównaniu z 35% ankietowanych na świecie) spodziewa się, że wskutek wzrostu kosztów życia będą zmuszeni zrezygnować z planów remontowych lub zmian w wystroju domu. Najczęściej deklarują to osoby w wieku 50+ lub starsze oraz takie mieszkające w pojedynkę, a także właściciele domów/mieszkań. Osoby w przedziale wiekowym 18–34 lat oraz najemcy rzadziej mają podobne spostrzeżenia.
Polacy to domatorzy?
Badanych zapytano o miejsca, gdzie realizowane są ich potrzeby takie jak: komfort, bezpieczeństwo, przynależność, własność, prywatność, przyjemność i spełnienie. Dla zdecydowanej większości Polaków to właśnie dom jest miejscem, gdzie ich potrzeby emocjonalne realizowane są w największym stopniu. Jednakże potrzeba spełnienia często jest realizowana także w miejscu pracy (18%).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dla wielu Polaków to posiadanie własnego domu czy mieszkania jest jedną z najważniejszych potrzeb (90% głosów), czym wyróżniamy się na tle innych badanych narodowości. W porównaniu do średniej światowej, Polacy częściej także znajdują komfort i prywatność we własnym domu. Natomiast, co ciekawe, wynajmujący zgłaszają większe poczucie przynależności do lokalizacji, w której mieszkają niż właściciele domów/mieszkań.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Polacy, rzadziej niż respondenci z innych krajów, mają wrażenie, że ich styl życia w domu nie jest często reprezentowany w mediach, taką odpowiedź wskazuje 37% ankietowanych (w zestawieniu z 48% na świecie). Wprowadzając zmiany w swoich domach, najczęściej szukamy inspiracji w programach telewizyjnych dotyczących renowacji domów i urządzania wnętrz. To najpopularniejsze źródło wśród osób powyżej 25 lat. Osoby w wieku 18-24 lat wskazują natomiast, że inspiracje czerpią głównie z internetowych sklepów z wyposażeniem wnętrz, z domów swoich znajomych oraz z kont influencerów w social mediach.
Ostatnie niełatwe lata wyraźnie pokazały czego oczekujemy od naszych domów/mieszkań, jak z nich korzystamy i jaki mamy do nich stosunek. W porównaniu do zeszłego roku 36% Polaków czuje bardziej pozytywne emocje w stosunku do swojego domu, 10% bardziej negatywne, a 50% nie odczuwa różnicy. Z badania wynika, że ludzie o wyższych dochodach wykazują pozytywniejsze emocje.
IKEA wierzy, że droga do dobrego życia zaczyna się od przestrzeni, w której przebywamy. Dzięki przeprowadzonym badaniom stara się odpowiadać na potrzeby swoich klientów na całym świecie.
Raport „IKEA. Życie w domu 2022” przygotowany przez IKEA jest największym tego typu raportem na świecie. Co roku daje unikalny obraz tego, jak ludzie żyją i czują się we własnym domu.
Cały raport o „IKEA. Życiu w domu 2022” w języku angielskim można przeczytać na: lifeathome.ikea.com.
* Wszystkie dane pochodzą z ilościowego badania „IKEA. Życie w domu 2022”, zrealizowanego przez YouGov na zlecenie Ingka Holding BV – IKEA Group.
** Ipsos, September 2022