Dzień Bezpiecznego Internetu – TikTok uruchamia kampanię edukacyjną #ZłapDystans

O autorze
4 min czytania 2023-02-06

7 lutego przypada Dzień Bezpiecznego Internetu – święto ustanowione przez Komisję Europejską, którego celem jest zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W ramach jego obchodów TikTok po raz kolejny zrealizuje specjalną kampanię edukacyjną. Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem #ZłapDystans. Kampanię wspiera Martyna Wojciechowska, inicjatorka projektu MŁODE GŁOWY poświęconego zdrowiu psychicznemu nastolatków.

Technologie to niewyczerpane źródło inspiracji i pomysłów, o czym doskonale wiedzą wszyscy użytkownicy TikToka. Jednak w życiu należy zachować zdrowy balans pomiędzy życiem cyfrowym a realnym. Dlatego z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu platforma rozrywkowa rozpoczęła akcję edukacyjną #ZłapDystans, do której zaangażowali się twórcy docierający do ponad 10 mln osób.

TikTok wraz z partnerami uruchamia kampanię edukacyjną #ZłapDystans

O tym, jak wielki wpływ na codzienne życie, zwłaszcza młodzieży, ma obecnie Internet, dobitnie świadczą dane z raportu „Nastolatki 3.0” przygotowanego przez Państwowy Instytut Badawczy NASK. Zgodnie z opublikowanymi wynikami, nastolatki spędzają w sieci w czasie wolnym średnio 4 godziny i 50 minut dziennie, a w dni wolne czas ten jeszcze się wydłuża – średnio do 6 godzin i 10 minut. Co więcej, aż 11,5 proc. młodych ludzi jest aktywnych w sieci ponad 8 godzin dziennie*. Tak długi czas spędzany w rzeczywistości online przekłada się na samopoczucie i zachowanie wielu nastolatków. Choć powyższe dane dotyczą młodzieży, zjawiska w nich opisane odnoszą się także do osób dorosłych.

Dlatego tak ważne staje się obecnie pojęcie tzw. digital wellness, czyli równowagi pomiędzy światem analogowym a cyfrowym oraz umiejętne korzystanie z dostępnych narzędzi, które pozwalają zachować bezpieczeństwo w sieci.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Równowaga pomiędzy światem cyfrowym a analogowym to obecnie priorytet. Chodzi o zdrowe i jakościowe spędzanie czasu w sieci, które nas wspiera, a nie osłabia. Bez cyfrowej higieny i świadomości, jak ją tworzyć, jesteśmy skazani na narastające zmęczenie, problemy z koncentracją czy rozdrażnienie. Z tego właśnie powodu o cyfrowej równowadze należy często i głośno mówić – mówi Joanna Flis, psycholożka, terapeutka, badaczka i ekspertka projektu MŁODE GŁOWY.

 #ZłapDystans w praktyce

Całkowita rezygnacja z technologii nie tylko byłaby w dzisiejszych czasach ogromnie trudna, ale mogłaby także prowadzić do wykluczenia cyfrowego i pozbawienia młodych osób szans na rozwój. Kluczowe jest zatem wprowadzenie zdrowych nawyków korzystania z sieci i pokazanie, jak ważny jest czas spędzany także poza nią.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Cyfrowy wellbeing czy digital wellness to coraz bardziej popularne trendy, szczególnie w kontekście najmłodszych pokoleń – Generacji Z, następującej po niej generacji Alpha czy nastolatków pomiędzy tzw. pokolenia Zalpha. Zaczynamy powoli podchodzić do technologii używanej przez te pokolenia bez tak ogromnego lęku i dostrzegać, że technologia będzie bardzo dużą i ważną częścią życia naszych dzieci, że będą one stale z tą technologią funkcjonowały, że są to pokolenia „natywne” jeśli chodzi o wiele usług cyfrowych. Mamy do czynienia z takim zjawiskiem jak „digital playground” – „cyfrowy plac zabaw” – kiedyś my jako dzieci wychodziliśmy na przysłowiowy trzepak, dziś najmłodsi coraz częściej bawią się, inspirują i utrzymują relacje społeczne w cyfrowych przestrzeniach. Stąd pojawienie się dużej potrzeby edukowania i wskazywania młodym, jak mogą budować bezpieczną relację z technologią i dbać o zachowanie równowagi między rzeczywistością a światem cyfrowym – mówi Monika Borycka, badaczka trendów, analityczka innowacji i specjalistka future studies, założycielka inicjatywy TrendRadar.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dzień Bezpiecznego Internetu jest więc doskonałą okazją do przypomnienia wszystkim, nie tylko młodzieży, o tym, jak istotne jest dbanie o czas wolny od sieci. Kampanią #ZłapDystans TikTok chce zachęcić wszystkich użytkowników do wprowadzenia zdrowych ograniczeń, które pozwolą cieszyć się światem innowacji i cyfrowej rozrywki bez zaniedbywania prawdziwego życia.

– Technologia stała się częścią naszego życia, jednak powinniśmy korzystać z niej w rozsądny sposób. Co to oznacza? Musimy zachować zdrowy dystans i ograniczać np. czas spędzany w sieci, robiąc w ten sposób miejsce na swoje pasje. Pomóc w tej kontroli mogą zaszyte funkcje wyznaczające limity dzienne czy, w przypadku nastolatków, narzędzia do kontroli rodzicielskiej. Korzystajmy z platform cyfrowych, choćby TikToka, w taki sposób, aby były narzędziem rozwoju, źródłem pozytywnych inspiracji i ciekawych zainteresowań, które możemy rozwijać w realnym życiu – komentuje Jakub Olek, szef relacji publicznych TikToka w CEE.

Ambasadorzy akcji

W ramach kampanii #ZłapDystans TikTok uruchomi specjalną stronę edukacyjną www.zlapdystans.com, która zacznie działać od 6 lutego. Znajdą się na niej pomocne wideo oraz opisy wybranych funkcji bezpieczeństwa dostępne na platformie.

Ponadto, od wtorku 7 lutego do piątku 10 lutego, tiktokowi twórcy skupiający łącznie blisko 10,5 mln obserwatorów przeprowadzą specjalne działania edukacyjne. Do współpracy włączyli się: Anna i Wojciech Przybylscy tworzący rodzinnyckontent międzypokoleniowy; Natalia Sisik, podróżniczka i artystka prowadząca m.in. sekcję newsów śpiewanych; Karolina Brzuszczyńska, autorka biograficznej książkiLesby i fanka sportów walki; Michał Wurszt, tatuażysta opowiadający na wesoło o swojej pasji; Monika Dubiel i Mikołaj Jabłoński pokazujący bez patosu, jak wygląda życie osób niewidomych i słabowidzących; Jan Jakub Strojny, absolwent szkoły filmowej, który opowiada o zdrowiu psychicznym (sam mierzy się z depresją) i pomaga innym tworzyć treści w mediach społecznościowych oraz Wit Kasperek, popularyzator nauki i komik zajmujący się cyberbezpieczeństwem.

Treści pojawiające się na platformie TikTok w ramach akcji #ZłapDystans dotyczyć będą dwóch zagadnień. Po pierwsze, twórcy zaprezentują swoim odbiorcom, jak łapią dystans do świata cyfrowego i co robią w wolnym czasie. Po drugie, pojawią się materiały dotyczące funkcji bezpieczeństwa dostępnych na platformie, które pomogą użytkownikom w lepszy sposób zadbać o ich higienę cyfrową. Przykładowo, będą one dotyczyć funkcji parowania rodziny, filtrowania treści, które użytkownicy widzą w aplikacji, czy też tego, jak należy zgłaszać niedozwolony content.

MŁODE GŁOWY i Martyna Wojciechowska zachęcą do złapania dystansu

Partnerem kampanii jest Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej, która rozpoczęła ogólnopolski projekt badawczy i kampanię edukacyjną MŁODE GŁOWY poświęcone zdrowiu psychicznemu młodzieży. Partnerem strategicznym akcji i głównym kanałem komunikacji jest TikTok. Już 7 lutego wideo z udziałem Martyny zostanie wyświetlone wszystkim użytkownikom TikToka, którzy tego dnia uruchomią aplikację. Zachęci w nim młodych ludzi do złapania dystansu do świata cyfrowego i zapoznania się z przydatnymi materiałami, jak dbać o swój digital wellbeing. Na profilu MŁODE GŁOWY pojawią się też treści pomocowe dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Ponadto eksperci włączeni w akcję #ZłapDystans będą edukować internautów na łamach mediów ogólnopolskich.

– W życiu ważna jest równowaga pomiędzy światem cyfrowym, a tym realnym. Warto zrozumieć nowe technologie, nauczyć mądrze i bezpieczne z nich korzystać oraz zachęcać do tego innych. Potraktujmy Internet jako okno na świat i źródło inspiracji. Czas zadbać o siebie i złapać dystans – mówi Martyna Wojciechowska, mama, założycielka Fundacji UNAWEZA i inicjatorka projektu MŁODE GŁOWY.

Oficjalnym hasztagiem kampanii TikToka jest #ZłapDystans, dzięki któremu będzie można łatwo odnaleźć treści związane z akcją.

www.nask.pl/pl/aktualnosci/4294,Raport-Nastolatki-30-mlodziez-spedza-coraz-wiecej-godzin-w-internecie.html [dostęp: 31.01.2023]