Badania wykazały, że aż 88% użytkowników TikToka twierdzi, że to dźwięk wpływa na pozytywne wrażenia i odczucia podczas korzystania TikToka, a 68% badanych lepiej zapamiętuje markę, jeśli w udostępnianych filmach pojawiają się znane i lubiane przez nich utwory. [1]
TikTok ogłasza wprowadzenie Commercial Music Library (CML), globalnej biblioteki muzycznej zawierającej ponad milion utworów wschodzących oraz dobrze znanych artystów. Zbiór ma na celu ułatwić markom znalezienie muzyki, która wzbogaci ich treści, umożliwi zwiększenie zasięgów i pomoże kreować kolejne trendy na platformie.
Zobacz również
Tworzenie treści z wykorzystaniem popularnej muzyki
W ramach Commercial Music Library ogłoszony został Artist Impact Program, dzięki któremu na platformie znajdą się utwory światowych wykonawców, takich jak Ciara czy Akon. Artyści otrzymają w ten sposób kolejne źródło dochodu i pieniądze z budżetów reklamowych firm, które wykorzystają ich utwór w swoim wideo na TikToku. Łączenie marek z artystami umożliwi synchronizację, dzięki której powstanie kolejne narzędzie promocji, na którym skorzysta zarówno artysta, jak i firma.
Stworzenie Commercial Music Library, wymagało podpisania przez TikToka szeregu globalnych partnerstw dystrybucyjnych z takimi firmami jak Believe, DistroKid i Vydia. Biblioteka muzyki komercyjnej składa się z globalnej sieci dystrybutorów, wytwórni i wydawców, które połączą artystów z całego świata z markami. W program zaangażowały się podmioty, takie jak: 411 Music Group, Amadeus Code, Inc, Amuse Inc, Believe, Blowout Inc, Create Music Group, Danal Entertainment Co, Ltd, DistroKid, Downtown Artist & Label Services, Epidemic Sound, Falcon Music, Fuse Adventures in Audio, Heavy Duty, JK Records, Mound Media Inc, Music & New Co., Ltd., PT Musica, Score a Score, Songtradr, Stem Disintermedia, SoundOn, Sub Pop, Thematic Music, Two AM Music Global i Vydia.
– Cieszymy się, że możemy współpracować z TikTokiem przy tworzeniu komercyjnej biblioteki muzycznej. Jesteśmy przekonani, że program stworzy nowe i ekscytujące możliwości synchronizacji dla wszystkich artystów wydawnictwa Believe i pozwoli ich twórczości dotrzeć do odbiorców na całym świecie – mówi Pete Beck, Global Head of Sync w Believe.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Jako wczesny użytkownik Commercial Music Library Artist Impact Program, odnotowaliśmy świetne wyniki wśród niezależnych artystów i wytwórni, w tym ekspozycję na główne marki, a także zwiększoną liczbę współprac i nowe źródła przychodów” – stwierdza Brendan Lustenring, dyrektor ds. relacji z wytwórniami i artystami w Vydii. „Sukces ten objął wiele gatunków, w tym pop, muzykę alternatywną, R&B, country, muzykę latynoską i afrobeats. Dzięki partnerstwu Vydii z TikTokiem z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój programu, który nadal rozszerza się na nowe rynki – dodaje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Włączenie się artystów do Commercial Music Library w TikToku jeszcze bardziej zwiększy rozpoznawalność artystów i połączy artystów z markami w najnowocześniejszy i potężny sposób – mówi Mike Fink, szef działu usług dla twórców w DistroKid.
– Chcemy wykorzystywać szybkość i skalę cyfrowej reklamy cyfrowej i krótkich form wideo. Naszym celem jest zapewnienie markom rozbudowanej biblioteki muzyki, którą będą mogły wykorzystywać w swoich treściach, jednocześnie otwierając nowe źródła przychodów dla artystów. Chcemy sprawić, by TikTok był miejscem, w którym każdy może znaleźć szansę na dalszy rozwój i mamy nadzieję, że nasze solidne zasoby muzyczne pomogą w tym przedsięwzięciu – stwierdza Bryan Cosgrove, dyrektor ds. muzyki komercyjnej i licencji kreatywnych w TikTok.
Napędzanie ekosystemu muzycznego
W Commercial Music Library znalazło się ponad milion dźwięków i piosenek, obejmujących style i gatunki muzyczne z całego świata – od wschodzących talentów, takich jak INJI czy eydrey, po bardziej rozpoznawalnych artystów, jak Ciara lub Akon. Commercial Music Library pozwala artystom każdej wielkości zdobyć rozgłos i odnosić sukcesy na platformie i poza nią.
Wschodząca artystka INJI udostępniła swój utwór „Gaslight” w Commercial Music Library za pośrednictwem wytwórni DistroKid w kwietniu 2022 roku. Niedługo po tym zobaczyła wzrost popularności, a kilka marek włączyło jej piosenkę do swoich kampanii, pomagając zwiększyć rozpoznawalność utworów. W ciągu trzech miesięcy piosenka znalazła się na najpopularniejszej viralowej playliście TikToka, a po 7 miesiącach została obejrzana 3,5 miliarda razy. Z końcem roku, piosenka „Gaslight” miała ponad 14 miliardów wyświetleń i 3 miliony odtworzeń wideo – przy czym 65% wyświetleń i 57% odtworzeń pochodziło od firm korzystających z Commercial Music Library. Oprócz ekspozycji, która wykracza poza platformę, INJI otrzymuje stałe wynagrodzenie, wynikające z użytkowania jej muzyki przez marki.
– Umieszczenie mojej muzyki w Commercial Music Library było dla mnie absolutnie przełomowe. Opublikowałam swój pierwszy utwór w CML, umożliwiając markom wykorzystanie go w swoich treściach, aby utwór miał szansę dotrzeć do o wiele większej publiczności niż zwykle – mówi INJI.
– Było dla mnie niezwykłe, że kiedy nuciłam moją piosenkę „Gaslight”, wiele osób rozpoznało ją z TikToka. Zbudowanie trendu wokół piosenki jest prawdopodobnie najlepszym sposobem, aby tak się stało, ale CML jest kolejnym rozwiązaniem, które na to pozwala. Uzyskanie widoczności jest prawdopodobnie najważniejszym zasobem dla artysty na wczesnym etapie kariery, a CML może w tym pomóc – dodaje.
TikTok nieustannie pracuje nad zapewnieniem odpowiednich kreatywnych narzędzi, które pomogą połączyć marki różnej wielkości z różnorodną, kreatywną społecznością muzyczną platformy. Commercial Music Library będzie nadal rozwijać różnorodność i zwiększać liczbę utworów, co pozwoli markom tworzyć angażujące treści związane z marką i wspierać artystów na całym świecie.
[1] US TikTok Marketing Science, Music Perceptions Research, conducted by MRC Data, November 2020
PS „Singielka z Twojej okolicy chce z Tobą wyjść na spacer”. Nietypowa kampania dla Schroniska na Paluchu
Kampania promująca wolontariat w Schronisku Na Paluchu wykorzystała filtr na TikToku, który pomaga dobrać odpowiednią dla siebie grupę wolontariacką bazując na preferencjach odnośnie do psów: ich wielkości, wieku czy aktywności.