Podsumowanie tego roku, analizy ekspertów oraz prognozy dotyczące dynamicznego rozwoju branży internetowej kompleksowo przedstawia najnowszy Raport Strategiczny Internet 2022/2023, wydany przez IAB Polska.
Nie był to łatwy rok. Początkowo ciągle czaiło się zagrożenie powrotem pandemii, następnie wybuchła wojna w Ukrainie. Taka sytuacja wpłynęła na ostrożne planowanie kampanii i podejmowanie decyzji dotyczących wydatków reklamowych. Tym bardziej utrzymanie dynamiki wzrostu na dwucyfrowym poziomie bardzo cieszy. To kolejne potwierdzenie, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich. To dobrze, ponieważ dojrzałe rynki są bardziej przewidywalne, niestety trudniej na nich o spektakularne wzrosty czy zmiany – stabilność ma swoją cenę.
Zobacz również
W roku 2022 rynek reklamy cyfrowej w Polsce wrócił do tempa rozwojowego sprzed pandemii, rosnąc o 10% w stosunku do roku poprzedniego, a jego wartość zwiększyła się o ponad 650 mln zł, osiągając poziom prawie 6,9 mld zł. Wydatki na reklamę mobilną przekroczyły 2,2 mld zł.
Zmianie uległ także zakres grup wiekowych łączących się z internetem na urządzeniach mobilnych. Mobile staje się kanałem nie tylko dotarcia do klienta w najmłodszej grupie, ale także użytkowników z pokolenia tzw. silver. Grupa wiekowa 50+ chętnie realizuje zakupy, korzystając z telefonu komórkowego (57%).
Wydatki na reklamę w social mediach w 2022 roku wzrosły o 3,6% w stosunku do zeszłego (2021 roku) i stanowiły 16,4% wszystkich wydatków na reklamę digital. TikTok kolejny rok z rzędu był najdynamiczniej rosnącą platformą społecznościową w Polsce (+27,6% rok do roku).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Rynek influencer marketingu w Polsce również rośnie. Według badania Nielsena z 2022 roku (Nielsen InfluenceScoop, kwiecień 2022) w Polsce było 570 tys. osób, które możemy określić tym mianem. Jednak najbardziej aktualny raport z lutego-marca 2023 mówi, że liczba tego rodzaju kont wzrosła do 703 tys.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dla polskiej branży komunikacji marketingowej ub.r. upłynął w atmosferze niepewności oraz weryfikacji strategii, które sprawdziły się w czasach lockdownu i związanej z tym intensyfikacji wykorzystania internetu w różnorodnych sferach życia. Czy sprawdzą się także teraz? Dynamika zmian w świecie cyfrowym jest ogromna i każdy rok jest jak dekada w świecie offline.
Przykładowo, tempo zwolniło w obszarze gamingu. W 2022 roku spadły przychody rynku gier wideo na świecie. Polska branża gier nadal się rozwija, jednak tempo wzrostu zwolniło. Jest jednak grupa wiekowa, w której granie w gry lub oglądanie jak grają inni jest wciąż popularne – 88% osób w wieku 9-15 lat deklaruje, że są czynnymi graczami lub obserwatorami grania przez innych.
Trendy, które według raportu odcisną największe piętno w roku bieżącym i latach kolejnych to: e-commerce, w tym retail media, sztuczna inteligencja, a także wpływ środowiskowy naszego sektora.
51% konsumentów, podejmując decyzje zakupowe, brało pod uwagę negatywne zjawiska makroekonomiczne. Konsumenci chętniej kupowali online, podejmowali decyzje bardziej rozważnie i przemyślanie. 57% kupujących online robiło zakupy na platformach handlowych, 20% w sklepach online. Wśród najbardziej popularnych platform handlowych internauci wskazywali: Allegro.pl (86%), OLX (53%) oraz AliExpress (33%).
Szczegółowe informacje na te i wiele innych tematów dostępne są w Raporcie Strategicznym Internet 2022/2023. 20. edycja tej kompleksowej publikacji IAB Polska badającej rynek reklamy online podsumowuje funkcjonowania rynku internetowego w Polsce, wydarzeń branży marketingu i najnowszych trendów.
Zawarte w Raporcie analizy dotyczą między innymi statystyk polskiego internetu, poszczególnych segmentów e-marketingu, narzędzi marketingu online i najnowszych wyników IAB Polska/PwC AdEx. Dane dotyczące polskiego rynku zostały wzbogacone o perspektywę europejską i globalną. Omówiono także perspektywy rozwojowe, spodziewane trendy, wyzwania i szanse. W końcowej części Raportu znajduje się opis działań IAB Polska.
Raport do pobrania tutaj.
Wkrótce o najnowszą edycję zostanie także zaktualizowany serwis internetowy: http://raportstrategiczny.iab.org.pl/
PS IAB Polska: Przewodnik po content marketingu 2023 już jest!
Co jest najtrudniejszym elementem działań content marketingowych? Czy klienci chętnie podejmują działania contentowe i jakie mają względem nich oczekiwania? Tego wszystkiego można dowiedzieć się z najnowszego „Przewodnika po content marketingu”, przygotowanego przez Grupę Roboczą Content Marketing i Reklama Natywna IAB Polska.
PS 2 MGID wkracza w szeregi IAB Polska, aby wspólnie napędzać innowacje w reklamie cyfrowej
MGID zostało członkiem IAB Polska. Tym samym firma chce połączyć wysiłki i wspólnie z liderami branży w regionie zbudować bardziej bezpieczne i zrównoważone środowisko reklamy cyfrowej.