Inauguracja kampanii społecznej MAKi miała miejsce podczas konferencji Impact’23 w Poznaniu. Dedykowana scena gościła wielu znakomitych ekspertów z obszarów nauki (m.in. prof. Rafała Ohme, prof. Jerzego Bralczyka, prof. Bogdana de Barbaro) biznesu (Aleksandrę Gren z firmy Fiserv, Karolinę Rzońca-Bajorek z Asseco Poland S.A.), przedstawicieli mediów oraz artystów. Gośćmi specjalnymi wydarzenia byli John Gray, autor bestsellerowego poradnika „Mężczyźni są z Marsa, Kobiety z Wenus” oraz wyjątkowy duet muzyczny, a prywatnie małżeństwo z 23-letnim stażem: Natalia Kukulska i Michał Dąbrówka.
Zobacz również
– Uruchomiliśmy kampanię MAKi, ponieważ widzimy potrzebę zwrócenia uwagi na kwestie sprawiedliwości, odpowiedzialności oraz równego traktowania płci w kontekście budowania trwałych relacji partnerskich opartych o zaufanie i wzajemne zrozumienie. Liczymy, że ogólnopolska dyskusja pozwoli wypracować konkretne rozwiązania wspierające współpracę obu płci, które przełożą się na wzrost kapitału społecznego i co za tym idzie pozytywnie wpłyną na takie czynniki jak demografia, ekonomia czy aktywność społeczna – mówi Zuzanna Piasecka, prezes zarządu Fundacji „Empiria i Wiedza”.
Impact’23 areną zdefiniowania potrzeb
Płynące z debat i rozmów ekspertów wnioski zdefiniowały istotę kapitału społecznego, wagę oraz wyzwania związane z jego budową. Uczestnicy konferencji wskazywali na potrzebę poprawy komunikacji między kobietami i mężczyznami, skuteczne zarządzanie różnicami, a także konieczności koncentracji rozwoju na inteligencji emocjonalnej, która ma kluczowy wpływ na jakość relacji międzyludzkich.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Komunikacji będącej podstawą porozumienia płci możemy się nauczyć, tak jak chodzenia. Należy pamiętać, że dobra komunikacja zaczyna się od słuchania i zadawania dobrych pytań, a motywacją do porozumienia powinna być chęć zrozumienia, która nie jest tożsama ze zgadzaniem się – mówiła w Poznaniu Maria Rotkiel, psycholog.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ważnym tematem konferencji był obszar rodziny i pracy w kontekście podziału ról i podziału obowiązków pomiędzy mężczyzn i kobiety. Dyskusja pokazała, że istnieje wciąż wiele do zrobienia w tym obszarze. Agnieszka Chłoń-Domińczak z SGH przytoczyła badania, z których wynika, że obecnie Polacy mają mniej dzieci niż by chcieli, co może wskazywać na istnienie realnych barier w tworzeniu rodziny, nie tylko tych wynikających z kwestii stylu życia, ale również z kwestii organizacji życia społecznego i zawodowego. Eksperci byli zgodni, że o pracy i rodzinie nie należy myśleć w kategorii konfliktu.
Paneliści podkreślali, że z perspektywy instytucjonalnej, poważnym problemem jest dziś różnica w wynagrodzeniach, która może wynikać z urlopów macierzyńskich. Okresy nieskładkowe w trakcie urlopów wychowawczych wpływają również na niższe emerytury kobiet. Wskazali, że są to obszary, w których warto rozważyć wprowadzenie rozwiązań systemowych wyrównujących szanse kobiet i mężczyzn.
Dlaczego MAKi są potrzebne?
Współpraca i dopełnianie się mężczyzn i kobiet bezpośrednio przekładają się wzajemne osiągnięcia. Zainicjowana w kampanii społeczno-informacyjnej MAKi ogólnopolska dyskusja na temat współpracy, równości płci i sprawiedliwości społecznej pozwoli zidentyfikować bariery stojące na drodze rozwoju partnerstwa. Wskaże także kierunki rozwoju edukacji opartej na dedykowanych rozwiązaniach systemowych i obejmujących budowanie odpowiedzialności i równego traktowania płci.
– Poprzez współpracę i otwarty dialog, możemy zbudować większą wrażliwość na siebie i swoje potrzeby. To najlepsza droga do rozwijania partnerskich relacji między kobietami i mężczyznami, które stanowią fundament dla rozwoju kapitału społecznego. Wspieramy projekt MAKi, ponieważ jako polski bank rozwoju odpowiadamy za podnoszenie jakości życia społeczeństwa. Poprzez tę kampanię chcemy uświadomić Polakom, że konkurencja między kobietami i mężczyznami wcale nie jest korzystna. Lepiej postawić na współpracę, bo to tworzy prawdziwą wartość społeczną – podkreśla Beata Daszyńska-Muzyczka, Prezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.
Ogólnopolska kampania społeczno-informacyjna MAKi realizowana jest przez Fundację Empiria i Wiedza oraz Fundację State of Poland przy wsparciu polskiego banku rozwoju BGK. Projekt wpisuje się w misję zaangażowania społecznego będącego jednym z pięciu filarów Strategii Banku Gospodarstwa Krajowego 2021-2025.
Więcej informacji na temat kampanii społeczno-informacyjnej MAKi znaleźć można na www.naszemaki.pl oraz w mediach społecznościowych:
Facebook: https://www.facebook.com/NaszeMAKi,
Instagram: https://www.instagram.com/naszemaki/
PS Femvertising, czyli jak marki wspierają kobiety w walce o równouprawnienie
Wciąż jest wiele do zrobienia w temacie równości prawnej, politycznej oraz społecznej. Przypominamy inicjatywy marek, które wspierają kobiety w walce o siebie, a także zachęcają mężczyzn do podjęcia głosu.