TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Gemius zmierzył emocje Polaków na Twitterze

Najgorzej reagujemy na porażki polskich sportowców i środy, a wczesnym rankiem dzielimy się pozytywnymi emocjami o najwyższym natężeniu – badacze Gemius prześledzili emocje towarzyszące Polakom na Twitterze w 2012 roku.
O autorze
2 min czytania 2013-01-31

Pod lupę wzięto ok. 10 milionów tweetów opublikowanych przez 152 tys. polskich użytkowników internetu w okresie od stycznia do grudnia 2012 roku. Do ich analizy wykorzystano narzędzie stworzone przez brytyjskich naukowców, które zostało dostosowane przez analityków z firmy badawczej Gemius do pracy z językiem polskim w ramach międzynarodowego projektu badawczego „Kolektywne Emocje w Cyberprzestrzeni”.

Przeprowadzone badanie pokazało, że 70% komentarzy zamieszczonych na Twitterze w 2012 roku miało zabarwienie emocjonalne. Choć większość z nich miała charakter pozytywny (67%), to wpisy zawierające negatywne emocje były najmocniejsze. Towarzyszyły one przede wszystkim porażkom polskich sportowców, a najwięcej z nich wywołały rozgrywki podczas EURO2012. Podobny wydźwięk miały wpisy towarzyszące przegranej Polaków w meczu z Rosją w ćwierćfinale turnieju siatkówki w Londynie. Jedynym sportowym sukcesem, który miał wyraźny wpływ na ogólne natężenie pozytywnych emocji wyrażanych w komentarzach publikowanych na Twitterze, był złoty medal dla siatkarzy w lidze światowej.

Przy analizie wpisów w cyklu tygodniowym okazało się, że środa jest tym dniem, gdy polscy użytkownicy Twittera dzielą się najbardziej negatywnymi emocjami. Co więcej, samopoczucie tweetujących, wyrażane w formie wpisów, pogarsza się wraz z upływem tygodnia pracy i odstaje od weekendowego nastroju, kiedy to średni wynik dla wyrażanych pozytywnych emocji jest wyższy. Nie bez wpływu na udział emocjonalnych i neutralnych wypowiedzi jest także pora dnia. Emocje towarzyszą przede wszystkim wypowiedziom publikowanym w godzinach popołudniowych i wieczornych, gdy użytkownicy są najbardziej aktywni. W nocy wydźwięk zamieszczanych treści jest w znaczącej większości neutralny.

Jak tłumaczy Piotr Tempczyk – analityk firmy Gemius, jeden z autorów badania – w nocy część profili na Twitterze jest uaktualniana automatycznie, a co więcej są to głównie te, których rolą jest informowanie, a nie komentowanie czy wyrażanie przekonań tj. profile z informacją o pogodzie czy newsami ekonomicznymi. Natomiast Anna Winnicka, psycholog z firmy Gemius, zwraca też uwagę na to, że dzieląc się przeżywanymi emocjami, oczekujemy szybkiej reakcji od innych użytkowników. Dlatego zamieszczamy posty w godzinach największego ruchu, aby dotrzeć do większej ilości osób.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Do analizy wpisów na Twitterze wykorzystano polską wersję SentiStrength, dzięki któremu badacze, na podstawie słowników wyrazów nacechowanych emocjonalnie i przy wykorzystaniu pięciostopniowej skali osobno dla natężenia pozytywnego i negatywnego, mogli ocenić emocjonalne zabarwienie każdej wypowiedzi. Analizę oparto na danych zebranych za pomocą programu LexiUrlSearcher, który pozwala ściągać i wyszukiwać polskie wypowiedzi z próbki postów udostępnianych przez Twittera.

„Kolektywne Emocje w Cyberprzestrzeni” to interdyscyplinarny projekt badawczy finansowany przez Unię Europejską w ramach 7. Programu Ramowego, którego przedmiotem jest rola i sposoby funkcjonowania kolektywnych emocji wśród użytkowników sieci. W przedsięwzięciu bierze udział dziewięć instytucji naukowych i badawczych z sześciu różnych krajów Europy (Austrii, Szwajcarii, Niemiec, Słowenii, Wielkiej Brytanii i Polski). Skupiają one specjalistów z zakresu psychologii emocji, teorii sieci złożonych, fizyki statystycznej, sztucznej inteligencji i rzeczywistości wirtualnej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W dniach 29-30 stycznia na Politechnice Warszawskiej odbędzie się konferencja podsumowująca projekt. Gemius jest współorganizatorem wydarzenia.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się