TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

„Lubię to czy kupuję to” raport e-Izby o roli social mediów w e-commerce

Social commerce to fakt. Prawdziwy handel odbywa się także w mediach społecznościowych. 38% użytkowników social media deklaruje, że skorzystało z przycisku „kup”, a według 61% to przydatna lub bardzo przydatna funkcjonalność. Do bezpośredniego zakupu przez social media przyznaje się 32%...
O autorze
2 min czytania 2016-08-11

…użytkowników, a wśród osób „lubiących” i obserwujących różne marki aż 60%.

Od lubię to do kupuję to

62% użytkowników social media twierdzi, że „polubienie” marki zwiększa sympatię do niej. W przypadku osób, które faktycznie marki „lubią” i obserwują w mediach społecznościowych, to poczucie jest jeszcze silniejsze – 86% jest zdania, że „lubienie” marek to większa sympatia dla nich. Polacy zapytani o to, jakie marki lubią w social media, wymieniają średnio trzy. Zdecydowanie najczęściej wskazujemy marki z kategorii moda, elektronika i kosmetyki. Opiniami i informacjami o swoich zakupach dzieli się w social media 61% ich użytkowników. 76% deklaruje, że pozytywne opinie ich znajomych mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. 56% użytkowników mediów społecznościowych wykorzystuje je także jako źródło konsultacji rozważanego przez nich zakupu – 44% użytkowników dokonało zakupu, którego wcześniej nie rozważali, a 40% zmieniło preferencję i decyzję o zakupie produktu konkretnej marki – dzięki informacjom w social media.

Wyniki naszego badania, które prezentujemy na łamach raportu “Lubię to czy kupuję to” nie pozostawiają wątpliwości – media społecznościowe są istotnym kanałem łączącym podmioty e-commerce z klientami. Można powiedzieć, że współczesny klient jest social native – od użytkowników social media zasięga opinii o produktach, weryfikuje swoje wybory konsumenckie, szuka informacji oraz inspiracji i finalnie klika – kup. W socialu klienci są blisko marek, a marki blisko klientów, dużo wiedzą o sobie nawzajem, co wpływa na proces zakupowy – mówi Patrycja Sass – Staniszewska, Dyrektor Operacyjna w Izbie Gospodarki Elektronicznej.

Nie tylko lubię to się liczy

Jak wynika z raportu osoby, które deklarują, że nie „zalajkowały” jeszcze żadnej marki w social media, także śledzą marki w mediach społecznościowych i to dość aktywnie. Wśród wszystkich użytkowników social media, odsetek osób śledzących aktywnie marki to 61%, natomiast wśród osób, które wskazały, że „zalajkowały” jakąś markę, aż 80%. Należy też zauważyć, że wśród osób, które nie deklarują „polubienia” marek w social media, także 45% zdarza się wchodzić na profile marek i aktywnie poszukiwać tam różnych informacji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Polacy lubią kupować rozsądnie, a media społecznościowe stwarzają szansę na wygodne i szybkie pozyskanie dodatkowych informacji przed zakupem. Konsumenci analityczni mogą przyjrzeć się komentarzom odnośnie marki na jej wallu, koncie eksperta czy blogera lub w wypowiedziach znajomych, a Ci bardziej aktywni wprost zadać pytanie o konkretną markę czy produkt i czekać na wskazówki. Jak pokazują dane, często też sama liczba fanów marki wpływa na jej postrzeganie i zwiększa chęć zakupu. Połączona zaś z wykorzystaniem takich opcji, jak przycisk „kup” czy „social login” w sklepie sprawi, że impuls zakupowy szybciej przerodzi się w zakup – informuje Katarzyna Czuchaj – Łagód, Dyrektor Zarządzająca Mobile Institute.

RAPORT dostępny jest na stronie e-Izby.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

O badaniu:

Raport „Lubię to czy kupuję to” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej.

Badanie zrealizowano na dwóch grupach: (1) konsumentów, gdzie zebrano opinie 1637 Polaków, w tym 1022 korzystających regularnie z mediów społecznościowych i (2) biznesu, gdzie pozyskano opinie 50 menedżerów i właścicieli firm. Do realizacji badania wykorzystano responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej.