TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Raport: Najlepsze działania promocyjne polskich miast i regionów

Eventy, city placement i wszelkiego rodzaju działania w internecie (od aplikacji mobilnych po współpracę z influencerami) – to najczęściej wykorzystywane przez miasta i regiony narzędzia promocji – wynika z raportu „Najlepsze działania promocyjne polskich miast i regionów”,
O autorze
3 min czytania 2016-09-06

który przygotował serwis MarketingMiejsca.com.pl.

Bezpłatny raport „Najlepsze działania promocyjne polskich miast i regionów” prezentuje wybrane działania promocyjne samorządów realizowane w roku 2015 i w pierwszym półroczu roku 2016. Ponadto został on wzbogacony o komentarze kilkunastu osób na co dzień odpowiadających za działania promocyjne w miastach i regionach.

Analizuję branżę marketingu miejsc już od niemal dekady. Przygotowany przeze mnie raport niezwykle wyraźnie pokazuje, że branża ulega ciągłej profesjonalizacji – przyznaje Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego i autor raportu. – Samorządowcy coraz chętniej sięgają po efektywne narzędzia promocji takie jak city placement, czy różnego rodzaju działania w internecie od klasycznych kampanii, po angażujące użytkowników w social media, również przy wykorzystaniu influencerów, czyli nowych celebrytów – dodaje Stępowski.

Z opinią tą zgadza się również Krystyna Hartenberger – Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej: – Marketing terytorialny w Polsce bardzo ewoluuje, dojrzewa ale również mocno się specjalizuje. Uniwersalny przekaz nie istnieje. Nie ma tez jednego idealnego produktu dla każdego dlatego ważne jest aby określić swoje mocne strony i zidentyfikować  klienta na jakim nam zależy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak się okazuje, jednym z najchętniej wykorzystywanym przez samorządowców – zarówno do promocji zewnętrznej, jak i wewnętrznej – narzędziem są eventy od kulturalno-rozrywkowych po sportowe.

Wrocław to jedno z pierwszych miast w Polsce, które konsekwentnie, od wielu już lat wykorzystuje wydarzenia w budowaniu swojej marki – przyznaje Wioletta Samborska, dyrektor Biura Promocji Miasta i Turystyki. – ESK we Wrocławiu to rozpisany na kilka lat, z kulminacją w 2016 roku, program składający się z kilkuset projektów, w skład których wchodzi kilka tysięcy wydarzeń artystycznych, festiwali, koncertów i imprez w  przestrzeni miejskiej oraz zestaw programów społecznych, kulturalnych i edukacyjnych skierowanych dla mieszkańców Wrocławia – dodaje Samborska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Często jednak samorządy stawiają również na organizację lub współorganizację wydarzeń gospodarczo-biznesowych. Samorządy aktywnie włączają się w organizację takich wydarzeń jak: Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach, Forum Ekonomiczne w Krynicy, ale i mniejsze, których organizatorami są już same województwa jak np.: województwo łódzkie, które organizuje: Europejskie Forum Gospodarcze, Kongres Biogospodarki, a także Forum Promocji Województwa.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Piotr Wachowicz ze szczecińskiego ratusza mówi krótko: – Polecam wydarzenia. To chyba najprostszy sposób na tzw. promowanie miejsc. Wydarzenia mają trzy zasadnicze zalety: mogą być fajną ofertą dla mieszkańców, mogą budować dumę z miejsca, gdy są wyjątkowe lub spektakularne stanowią atrakcję dla gości.

Jednym z najmniej agresywnych, a jednocześnie angażujących i wzbudzających emocje narzędzi promocji miast, regionów i atrakcji turystycznych, jest bez wątpienia city placement, czyli lokowanie ich w filmie lub serialu.

W 2015 roku Województwo Dolnośląskie razem z Telewizją Polską rozpoczęło współpracę przy produkcji dwunastoodcinkowego serialu kryminalnego pt. „Komisja morderstw”, którego akcja rozgrywa się na Dolnym Śląsku. Serial na antenie TVP 2 będziemy mogli oglądać jesienią tego roku.

W nowych produkcjach filmowych pojawi się również Gdańsk i Lublin. – Lokowanie produktu w filmach, literaturze to nie tylko znacznie bardziej wiarygodny wg badań, ale również bardziej efektywny marketing miejsc niż tradycyjna reklama prasowa, telewizyjna czy outdoor. Dostarcza mnóstwo emocji związanych z losami bohaterów na barwnym tle miasta, zachęca też do przyjazdu, przejścia ich śladami, poczucia klimatu miejsca – przekonuje Anna Zbierska, dyrektor Wydziału Promocji, Informacji i Komunikacji Społecznej  gdańskiego Urzędu Miasta.

Samorządy coraz chętniej sięgają również po działania w internecie. Jednym z nowych narzędzi, po które zaczynają sięgać samorządy jest współpraca z influencerami, czyli blogerami, vlogerami, czy też osobami posiadającymi dużą społeczność na Instagramie, czy Snapchacie. Z efektów współpracy z nowymi liderami opinii zadowolone jest m.in. województwo łódzkie, które ma za sobą już współpracę z blogerem Znaj Kraj oraz influencerkami siostrami Bukowskimi.

Być może nie ma jeszcze zbyt wielu niestandardowych działań wykorzystujących choćby urządzenia mobilne, czy wiedzę o użytkownikach, którą posiadamy dzięki Big Date, co pozwala na bardzo efektywne targetowanie przekazu promocyjnego, do bardzo dokładnie zdefiniowanej grupy docelowej, ale jestem przekonany, że z czasem i takich działań będzie przybywać – tłumaczy ekspert Robert Stępowski.

Kolejny raport „Najlepsze działania promocyjne polskich miast i regionów” zostanie wydany pod koniec pierwszego kwartału 2017 roku. Samorządy, a także Regionalne i Lokalne Organizacje Turystyczne, które chciałyby nieodpłatnie zaprezentować swoje działania, mogą wysyłać ich opis na adres: [email protected] – po ich analizie, najlepsze zostaną opublikowane w kolejnej edycji raportu pod merytoryczna redakcją Roberta Stępowskiego, eksperta ds. marketingu terytorialnego i autora kilku książek poświęconych tej tematyce.

Aktualny raport można bezpłatnie pobrać z www.MarketingMiejsca.com.pl

Partnerami raportu są: WP i Pismo Samorządu Terytorialnego WSPÓLNOTA.