Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Walentynki w e-commerce

Walentynki to w wielu sektorach e-commerce jeden z najgorętszych okresów w roku. Dlaczego? Bo w ciągu ostatnich kilku lat ogromnie wzrosła popularność nie tylko samego święta zakochanych, ale też całej branży erotycznych upominków.
O autorze
4 min czytania 2013-02-14

Polacy coraz bardziej otwarcie podchodzą do zakupów w tym sektorze, ale jednocześnie – wciąż bardzo cenią sobie dyskrecję i intymność. Seksowną bieliznę, intymne gadżety czy specjalne kosmetyki chętniej kupujemy w e-sklepach. Paczkomaty InPost prezentują wnioski nt. trendów w walentynkowych zakupach 2013.

W sieci kupujemy odważniej

Walentynki to od kilku lat gorący okres dla sektora e-handlu. Rosnąca popularność samego święta zakochanych i coraz większa otwartość Polaków na erotyczne gadżety powodują dynamiczny rozwój całego „sezonowego” rynku. Z kilku powodów rynek ten szczególnie silnie rozwija się właśnie w internecie. Paczkomaty InPost, które w pierwszej połowie lutego co roku notują kilkudziesięcioprocentowe wzrosty zamówień, na bazie doświadczeń we współpracy z największymi polskimi e-sklepami, prezentują główne wnioski nt. sezonowego boomu.

– Podstawową przewagą sieci, ważną szczególnie przy zakupie kategorii produktów wybieranych na prezenty walentynkowe, jest dyskrecja. Rynek produktów erotycznych „soft” rośnie bardzo dynamicznie – Polacy chcą kupować bieliznę, intymne gadżety, specjalne kosmetyki itd., ale wycieczka do tradycyjnego sklepu z taką ofertą jest wciąż dużą barierą. Dlatego znacznie chętniej kupują takie produkty w sklepach internetowych, które dają im możliwość przejrzenia wielu opcji i zamówienia bez bezpośredniego, często krępującego kontaktu ze sprzedawcą – mówi Jacek Siekierczak, Brand Manager Paczkomatów InPost.

– Obok dyskrecji, ważny jest także większy wybór produktów w sieci – ludzie poszukują atrakcyjnych, unikatowych prezentów. Przeglądają zatem różne e-sklepy w poszukiwaniu gorących, zaskakujących propozycji na erotyczne upominki, które nie są ogólnie dostępne w detalu. Dla sklepów z segmentu erotyki Walentynki są nie tylko okresem boomu, ale też jednym z kluczowych momentów pozyskania nowych klientów na przyszłość – często wtedy konsumenci trafiają do nich po raz pierwszy i zostają na dłużej – dodaje Siekierczak.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dostawa zakupów – musi być szybka, ale przede wszystkim dyskretna

– Konsumentom zależy tradycyjnie na szybkim terminie odbioru, bo prezent po prostu musi dotrzeć na czas, przed 14 lutego. Dlatego chętnie wybierają opcje z gwarancją terminu dostawy. Najważniejszym czynnikiem przy decyzji o sposobie odbioru produktów erotycznych, podobnie jak w przypadku samego sposobu dokonania zakupu, pozostaje jednak dyskrecja. Mało kto chce ryzykować, że prezent ze sklepu erotycznego trafi jako przesyłka kurierska na recepcję czy na biurko w pracy. Niekoniecznie też – z uwagi na chęć utrzymania niespodzianki lub po prostu skrępowanie – chcemy zamawiać kuriera do domu, gdzie nie zawsze to my będziemy osobą odbierającą. W tej sytuacji idealną opcją jest zamówienie przesyłki do Paczkomatu. W okresie przed 14 lutego obserwujemy rokrocznie ogromne, kilkudziesięcioprocentowe wzrosty zamówień ze sklepów z bielizną czy erotycznych – mówi Jacek Siekierczak.

– Co ciekawe, zaobserwowaliśmy, że w przypadku Paczkomatów, benefit w postaci pełnej dyskrecji działa nie tylko w odniesieniu do branży erotycznej – szczególnie wysoki procent zamówień versus tradycyjne przesyłki kurierskie, trafia do Paczkomatów przez cały rok z e-sklepów oferujących np. suplementy diety, środki na porost włosów czy w końcu produkty wspierające potencję. Ludzie po prostu wolą odbierać przesyłki sami, w dogodnym momencie i przy pełnej dyskrecji – uzupełnia Jacek Siekierczak.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co kupujemy na Walentynki?

– Na podstawie danych z licznych e-sklepów, możemy wyróżnić 4 główne kategorie, w których wyraźnie widoczny jest wzrost związany z zakupem prezentów walentynkowych. Tradycyjnie – wysoko na liście plasują się bardziej tradycyjne upominki, jak kosmetyki czy szeroko rozumiane multimedia (książki, filmy). Stosunkowo nowym trendem jest natomiast bardzo dynamicznie rosnąca popularność upominków „z twistem” – erotycznych gadżetów i bielizny, kupowanych także na Grouponie. Na podstawie danych można postawić tezę, że mężczyźni chcą podgrzewać atmosferę swoich związków, podczas gdy kobiety stawiają na prezenty związane z zainteresowaniami partnerów. Mężczyźni najczęściej sięgają po pomysły takie jak seksowna bielizna i upominki erotyczne lub kosmetyki. Panie natomiast wybierają dla swoich partnerów filmy, gry czy walentynkowe gadżety z Groupon.pl – mówi Jacek Siekierczak.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wymienione kategorie osiągają następujące wzrosty w okresie poprzedzającym Walentynki (dane uśrednione):

  • Kosmetyki: 87% wzrostu
  • Bielizna (w tym erotyka): w zależności od sklepu, 100-350% wzrostu
  • Groupon: 154% wzrostu
  • Multimedia: 46% wzrostu

Rosnąca popularność erotycznych prezentów

Na podstawie powyższych oraz prezentowanych dalej danych, można śmiało postawić tezę, że prezenty o zabarwieniu erotycznym są modne i na dobre dołączyły do gamy najpopularniejszych pomysłów walentynkowych. Z danych Paczkomatów InPost, przeanalizowanych w oparciu o informacje od największych partnerów biznesowych sieci, wynika, że w okresie przed Walentynkami duże sklepy internetowe z bielizną oraz internetowe sklepy erotyczne notują średnio 2,5-krotne wzrosty liczby zamówień, a w niektórych przypadkach sięgają one nawet 400-500%. Udział zamówień walentynkowych w sklepach erotycznych stanowi średnio ok. 20% rocznej liczby transakcji. Boom zakupowy przypada na okres pierwszych 2 tygodni lutego – zwiększony ruch rozpoczyna się pod wpływem komunikacji w mediach, na początku miesiąca, gdy zaczynamy planować zakupy, a największe wzrosty zamówień notowane są na 5-6 dni roboczych przed 14 lutego.

– Pracujemy ze wszystkimi największymi e-sklepami z tego sektora. Na podstawie informacji od naszych partnerów biznesowych, a także statystyk zamówień, wyciągnąć można kilka ciekawych wniosków – mówi Jacek Siekierczak.

  • Na co dzień klientkami sklepów erotycznych „soft“ oraz z erotyczną bielizną są głównie kobiety. Przed Walentynkami wzrasta udział zakupów dokonywanych przez mężczyzn dla swoich partnerek.
  • Produkty erotyczne dla kobiet cieszą się dużo większą popularnością niż te dla mężczyzn. Kobiety kupują produkty dla siebie, a mężczyźni kupują najczęściej bieliznę i zabawki dla partnerek.
  • Klienci nie oszczędzają na prezentach dla swoich drugich połówek – wydają na prezent średnio od 100 do 200 zł.

Sklep z bielizną – kontri.pl:

  • Walentynki to okres w roku, kiedy sprzedaż bielizny jest największa. Liczba odwiedzin sklepu wzrasta 10-krotnie.
  • Mężczyźni kupują kobietom w prezencie seksowną bieliznę – koszulki, komplety, bodystocking
  • i gorsety.
  • Sklep przygotowuje specjalne walentynkowe kolekcje, które najlepiej się sprzedają.
  • Panie chętnie kupują panom walentynkowe bokserki.
  • Bielizna na prezent jest popularna wśród klientów w każdym wieku.

Sklep erotyczny – FUN FACTORY:

  • Walentynki są najgorętszym okresem w roku. Udział procentowy zamówień dochodzi nawet do 50% całorocznej sprzedaży.
  • Klientki to najczęściej kobiety.
  • Wśród produktów dla kobiet najlepiej sprzedają się Kulki Smartballs w kolorze czerwonym oraz najnowszy hit na rynku, Pulsator Stronic. Mężczyźni kupują pierścienie erekcji i stymulator Cobra.
  • Osoby młodsze najczęściej wybierają kulki Smartballs oraz wibratory mini. Osoby bardziej dojrzałe wibratory z linii G4 oraz Pulsator Stronic – produkty droższe.
  • Średnia wartość prezentu wynosi około 200 zł.
  • Klientami sklepu są najczęściej osoby w wieku 20-40 lat.