TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

20% globalnych budżetów reklamowych trafia do Google i Facebooka

W 2016 roku 20% sumy globalnych budżetów reklamowych stanowiły wydatki na reklamę w Google i na Facebooku – wynika z raportu Top Thirty Global Media Owners opublikowanego przez agencję mediową Zenith. W 2012 roku udział Google i Facebooka w globalnych wydatkach reklamowych wynosił 11%, co oznacza...
O autorze
2 min czytania 2017-05-05

… że 64% wzrostu wydatków na reklamę w latach 2012-2016 można przypisać tym dwu firmom.

Raport Top Thirty Global Media Owners to publikowany przez Zenith od 2007 roku unikalny ranking największych światowych firm mediowych. Najnowsza edycja raportu – po aktualizacji metodologii –prezentuje ranking oparty wyłącznie na przychodach firm z reklamy, oddając tym samym prawdziwą miarę ich pozycji na światowym rynku reklamowym.

Google (w rankingu pod nazwą holdingu Alphabet) jest zdecydowanie największą firmą mediową świata, z przychodami z reklamy na poziomie 79,4 mld USD w 2016, trzykrotnie wyższymi od zajmującego drugie miejsce Facebooka, którego przychody z reklamy sięgają 26,9 mld USD. Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Comcast – największy “tradycyjny” koncern mediowy, którego przychody z reklamy wyniosły w ubiegłym roku 12,9 mld USD.

Według ostatniej prognozy Zenith dotyczącej globalnego rynku reklamowego już w tym roku budżety na reklamę w internecie przewyższą wydatki na reklamę w telewizji, a tym samym internet stanie się największym medium reklamowym na świecie. Znajduje to swoje odzwierciedlenie również w rankingu Zenith, zdominiowanym przez firmy czerpiące zyski z reklamy online. Obok Alphabet i Facebooka w Top 30 jest jeszcze 5 internetowych graczy: Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon i Twitter. Tych 7 internetowych platform wygenerowało w 2016 roku przychody z reklamy o wartości 132,8 mld USD – to 73% wartości globalnych budżetów na reklamę online i 24% sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Verizon, zajmujący obecnie 21 pozycję w rankingu, stał się koncernem mediowym w 2015 roku, kiedy kupił AOL. Jeśli zrealizuje swój plan i pod koniec tego roku przejmie Yahoo, przeskoczy w rankingu od razu na 6 miejsce.

Najszybciej rosnącą firmą w rankingu Zenith jest Twitter, którego przychody z reklamy w latach 2012-2016 wzrosły o 734%. Drugą pod tym względem firmą jest Tencent, który w tym samym czasie odnotował wzrost przychodów z reklamy o 697%, a trzecią – Facebook ze wzrostem o 528%. Dwie inne firmy z rankingu zwiększyły w latach 2012-2016 swoje przychody z reklamy ponad dwukrotnie – to Baidu (wzrost o 190%) i Sinclair Broadcasting Group (171%). 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Większość – bo aż 20 – firm z rankingu ma siedzibę w USA. Ta dominacja wynika z kilku powodów: USA to największy rynek reklamowy na świecie, amerykańskie firmy najwięcej zainwestowały w swoją obecność za granicą, a potęga innowacyjna Doliny Krzemowej napędza wzrost reklamy online. Chiny i Niemcy mają w rankingu po 3 firmy: chińskie Baidu, Tencent i CCTV, oraz niemieckie Bertelsmann, ProSiebenSat.1 i Axel Springer. Pozostałe 4 firmy w rankingu reprezentują Francję (JCDecaux), Brazylię (Grupo Globo), Włochy (Mediaset) i Wielką Brytanię (ITV).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się