Iga Mościchowska, Managing Partner, UX Director WitFlow:
Bardzo trudno ograniczyć mi się do zaledwie 3 książek, wiele z nich jest wartościowych, a jednocześnie żadna nie jest idealna. Wszystkie zaś są po angielsku - niestety, wszystkie najwartościowsze pozycje nie doczekały się nigdy tłumaczenia.
Halo, bileciki do kontroli!
Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.
Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!
- Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research, Mike Kuniavsky - mam szczególny sentyment do tej książki, bo od niej zaczęła się moja przygoda z badaniem użyteczności. Jest to bardzo praktyczny przegląd metod badawczych w UX, wraz z konkretnymi i przydatnymi wskazówkami, jak przeprowadzić badania - krok po kroku.
- Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson - Johnson opisuje, jak działanie ludzkiego umysłu wpływa na naszą percepcję i zachowania oraz pokazuje, w jaki sposób wiedza ta leży u podstaw dobrze zaprojektowanych interfejsów. Lektura dostarcza obowiązkowych podwalin z psychologii poznawczej, obrazując je dodatkowo przykładami interfejsów.
- Measuring the User Experience: Collecting, Analyzing, and Presenting Usability Metrics, Thomas Tullis - to książka, którą powinien przeczytać każdy, kto chce wyniki 6 testów użyteczności przedstawiać w formie wykresów z procentami, domagając się przy tym reprezentatywności wyników. Tullis omawia i w przystępny sposób tłumaczy wszystkie ilościowe aspekty badań użyteczności. To także jedna z najbardziej konkretnych książek, jakie kiedykolwiek czytałam.
- Ostatnio zaś czytam: Playful Design, John Ferrara - książka łączy w sobie wszystko to, co lubię najbardziej - projektowanie, UX, interfejsy, testy z użytkownikami i... gry komputerowe. Idealna mieszanka!
Maciej Ossowski, Dyrektor Działu Edukacji w GetResponse:
- Tony Hsieh, "Delivering Happiness" - pozycja obowiązkowa dla każdego, kto ma do czynienia z handlem internetowym. CEO Zappos.com, Tony Hsieh pisze o historii swojego sukcesu i o tym jak pięciogwiazdkowa obsługa klienta może stać się główną przewagą konkurencyjną firmy.
- Bryan & Jeffrey Eisenberg, "Call to Action: Secret Formulas to Improve Online Results" - niezależnie od tego, czy zajmujesz się content marketingiem, copywritingiem czy użytecznością stron internetowych - ta książka jest dla Ciebie. Absolutna biblia konwersji dla każdego, kto chce maksymalizować sprzedaż, rejestracje i subskrypcje do listy mailingowej.
- Chris Brogan & Julien Smith, "Trust Agents: Using the Web to Build Influence, Improve Reputation, and Earn Trust" - dwoje social media guru (celowo nie użyłem cudzysłowia) stworzyli książkę, która uczy jak zdobyć zaufanie klienta w sieci i wykorzystywać potencjał społeczności do budowania reputacji marki. Lektura obowiązkowa - wbrew pozorom, wychodzi daleko poza tematykę mediów społecznościowych.
- Timothy Ferriss, "The 4-Hour Workweek: Escape 9-5, Live Anywhere, and Join the New Rich" - kto z nas nie chciałby pracować 4 godziny w tygodniu a resztę czasu spędzać oddając się pasjom i podróżom? Ferris twierdzi, że znalazł na to formułę i zdradza ją Tobie w swojej książce. Z przymrużeniem oka, ale również dużą dawką inspiracji.
Radosław Pallach, Managing and Creative Director w agencji reklamowej Kid&Young:
- "Kubuś Puchatek" - za proste życiowe prawdy w pięknej formie
- Andre Agassi, "OPEN" - zawsze bylem wiernym fanem, a tu jeszcze tyle detali, które weryfikuję w pamięci
- "Steve Jobs", Walter Isaacson - otwiera oczy na proste rozwiązania i definiuje słowo "wizja"
- "Strategia Błękitnego Ocenu" Chan Kim - zawsze lubiłem chodzić swoimi drogami
- John Wiseman 'SAS" - szkoła przetrwania, wnioski przydadzą się także w biznesie
- Coffey,Siegel "Mom&Kid" - analiza zachowań i wzorców z "amerykańskiego" punktu widzenia
- "Księga Cmentarna", Neil Gaiman - za niesamowite opisy i wyobraźnię.
Anna Pogorzelska, z-ca Dyr. Pionu ds. Marketingu, Wirtualna Polska:
- David Meerman Scott i jego pozycja „The new rules of marketing and PR”. Książka, która jest wg mnie absolutną podstawą dla tych, którzy chcą zrozumieć, jak w dobie mediów społecznościowych komunikować się z dzisiejszym konsumentem. Wiele praktycznych przykładów i case studies, bardzo przystępny język, niesamowita łatwość i zdolność do wyjaśniania, czasem zawiłych, wątków. Autor porusza nie tylko kwestie teoretyczne „inbound marketingu”, ale też praktyczne kwestie SEO, mediów społecznościowych (jak prowadzić blogi, jak tworzyć content etc.) czy SEM.
- Ann Handley & C.C. Chapman, „ Content Rules: How to Create Killer Blogs, Podcasts, Videos, Ebooks, Webinars (and More) That Engage Customers and Ignite Your Business - tytuł chyba wszystko wyjaśnia ;) Dodam tylko, że książka ta również zawiera wiele konkretnych przykładów czy porad, za co właśnie ją sobie cenię ;)
- Z podaniem trzeciej pozycji miałam niewielki problem, ponieważ nie mogłam zdecydować się pomiędzy „Predictably Irrational” Dana Ariely (książka napisana ze świetnym poczuciem humoru, o tym jak my ludzie/konsumenci jesteśmy nieracjonalni i jak można to przewidzieć ;) a „Blink” Malcolma Gladwella (o tym, jak drobne niuanse wpływają na nasze dobre lub złe decyzje i jak wiedza o nich może pomóc nam w naszym codziennym życiu prywatnym, jak również zawodowym). Ale ostatecznie zdecydowałam się na zarekomendowanie cieniutkiej (sic! ;) książeczki, którą warto mieć i co jakiś czas do niej wracać: „Cokolwiek myślisz, lśymop eintorwdo” Paula Ardena. Książka pozwala wyjść ze stereotypowego myślenia, otrząsnąć się od czasu do czasu ze zdrowego rozsądku, by pomyśleć zupełnie innymi kategoriami. Myślę, że takie zresetowanie umysłu każdemu wyjdzie na dobre ;)
- A jeśli chodzi o prywatne pozycje, to polecam dwie książki, które czytałam bardzo dawno temu, ale które po dziś dzień mają miejsce w moim sercu. „Tysiące wspaniałych słońc” Khaleda Hosseini. Piękna i wzruszająca, ale również przerażająca i okropnie smutna opowieść o kobietach żyjących w Afganistanie. Druga to „Brick Lane” Monici Ali, wspaniała opowieść o rozterkach kobiet (niezależnie od wiary, koloru skóry czy kraju pochodzenia), które w głębi duszy często są rozdarte pomiędzy oddaniem się dla rodziny, a własnymi pragnieniami. Te dwie książki łączy bardzo wnikliwe wejrzenie autorów w głąb kobiecej duszy i zrozumienie jej psychiki. Polecam ;)
Michał Samojlik, dyrektor kreatywny agencji interaktywnej Autentika:
- Nie każ mi myśleć, Steve Krug
- Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych, Jakob Nielsen, Hoa Loranger
- Designing the moment, Robert Hoekman
- z dowolnych to dopiero odkryłem Wiedźmina Sapkowskiego :)
Rafał Skwiot, pełnomocnik zarządu ds. marketingu i PR w Nasza Klasa sp. z o.o.:
- F. P. Seitel, "Public relations w praktyce" - mam duży sentyment do tej książki, bo wiele lat temu to między innymi wraz z nią zaczynałem swoją przygodę z PR. Wprowadza zainteresowanych zarówno w teorię, jak i w praktykę tej dziedziny. Opierając się na konkretnych case'ach pokazuje właściwie modele PR.
- S. Turkle, "Alone Together" - jest to książka jednej z profesorek amerykańskiego MIT. To ważna lektura szczególnie dla osób poruszających się w przestrzeni social media. Dzięki niej lepiej możemy poznać zachowania właściwie dla współczesnych ludzi, a jednocześnie skuteczniej odpowiadać na ich potrzeby.
- D. M. Scott, "Marketing i PR w czasie rzeczywistym" - jedna z najciekawszych książek stratega marketingu. Stara się odpowiedzieć na pytanie, jak skutecznie wykorzystać rewolucję w komunikacji i marketingu, a także nieograniczony potencjał internetu. Lektura warta polecania nie tylko dla marketingowców.
- J. Rulfo, "Pedro Paramo" - to książka (z poza kręgu branżowego), która ostatnio zrobiła na mnie największe wrażenie. Jej autorem jest meksykański pisarz, prekursor realizmu magicznego. Język i prowadzenie czytelnika z całą pewnością zalicza to dzieło do klasyki literatury.
Barbara Sołtysińska, prezes Livebrand PR Communications:
- „Praktycznie o PR” - jest to jedna z nielicznych książek na naszym rynku o Public Relations, w której można znaleźć wiedzę praktyczną a nie teoretyczną
- Lovemarks: The Future Beyond Brands, Kevin Roberts - moim zdaniem obowiązkowa pozycja dla każdej osoby zajmującej się komunikacją, pokazująca w jaki sposób myśleć o markach i jak sprawić aby inni je pokochali
- Badania w Public Relations, Anna Miotk - chyba największą bolączką każdego PR-owca jest mierzalnóść jego działań - Anna Miotk w bardzo ciekawy sposób przybliża tę tematykę, pokazując mniej standardowe podejście do opisania i analizy efektów działań PR
- Bloger, Tomek Tomczyk - każdy PR-owiec powinien rozumieć blogosferę i na szczęście w powstała pierwsza książka autorstwa Kominka, która to ułatwia.
Zauważyłam, że ostatnimi czasy coraz więcej książek słucham niż czytam, prawdopodobnie dzięki naszemu klientowi - Audioteka.pl. Z mniej branżowych chciałabym polecić świetnego audiobooka Siła Nawyku Charlesa Duhigga, który w ciekawy sposób opisuje fenomen kształtowania i znaczenia nawyków w naszym codziennym życiu. Miłośnikom audiobooków polecam również superprodukcję, czyli Niezwyciężonego Lema, który zachwyca różnorodnością i wielowymiarowością dźwięku.
dr Jan Zając, CEO Sotrender / adiunkt, Uniwersytet Warszawski:
Nie będę polecał książek fachowych. Sądzę, że Światowy Dzień Książki to dobra okazja, żeby przeczytać coś innego i zachwycić się pięknem języka i historii. Każdemu polecam powieści moich ulubionych autorów - "Sto lat samotności" Gabriela Garcii Marqueza i "Śnieg" lub "Nazywam się Czerwień" Orhana Pamuka, "Miasto ślepców" lub "Baltazara i Blimundę" Jose Saramago. A ostatnio największe wrażenie zrobiły na mnie "Generał martwej armii" Ismaila Kadare i "Raj tuż za rogiem" Maria Vargasa Lllosy.
W tych książkach znajdziecie znaczniej więcej życia i inspiracji, niż w większości poradników marketingu. A nawet jeśli nie, to przynajmniej nie stracicie czasu na coś, co za rok nie będzie już aktualne.
A Ty jaką książkę ostatnio przeczytaną polecasz?