TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Brief kreatywny w epoce digital

Brief kreatywny w epoce digital
Cyfrowa rewolucja dokonała spustoszenia wśród starych doktryn i dogmatów bardziej niż niejedna rewolta „off-line” znana z historii. Na szczęście przewrót w Internecie nie pociągnął za sobą fizycznych ofiar – a tymi rewolucje w kanałach analogowych charakteryzowały się najbardziej. Natomiast to...
O autorze
5 min czytania 2017-06-06

fot. unsplash.com

…co wywołała to zmiany zachowywania się konsumenta, sposobu, w jaki funkcjonuje. Możliwości korzystania przez niego ze wszystkiego, co można określić mianem mediów, aż po wynikające z tego zmiany w komunikacji marketingowej.

Co to oznacza dla nas, pracujących w przemyśle reklamowym? Jak ma się to do narzędzi, na których pracujemy, w szczególności do podstawowego narzędzia agencji komunikacyjnej, czyli briefu kreatywnego? Czy coś się zmienia lub zmienić powinno?

Brief. Dokument i narzędzie pracy

Brief kreatywny to narzędzie z założenia bardzo proste i wysoce skuteczne, jeśli jest dobrze przemyślane i przygotowane. Daje początek procesowi projektowania komunikacji marki (na nasze potrzeby komunikację traktować będziemy tutaj jako słowo wytrych, bo komunikacja marki to przecież zarówno jej opakowanie, reklama i wszelkie inne aktywności w kanałach digital). Brief najczęściej jest konstruowany jako klasyczny one pager, do którego wpisuje się tylko i wyłącznie najważniejsze, krótkie i zwarte zdania mające doprowadzić dział kreacji agencji komunikacyjne do idei (czyt. BIG IDEA).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Brief kreatywny to inspiracja do pracy, która jest procesem łączenia słów, obrazów, symboli i mediów, mającym na celu przykucie uwagi konsumenta do komunikacji marki. Tak mało, a jednocześnie tak dużo. Marka bez pomysłu na swoją komunikację jest bowiem tylko i wyłącznie produktem, który ktoś usiłuje nam wcisnąć. Marka z wyrazistym, swoim własnym pomysłem jest produktem, po który chętnie sięgamy, bo gwarantuje nam zdecydowanie więcej korzyści emocjonalnych, kluczowych w przypadku wszelkich wyborów.

Czego dział kreacji powinien żądać od każdego briefu?

  • Zero kalki – przepisanie briefu od klienta w formatkę kreatywną to nie jest brief kreatywny! Nawet jeżeli damy wielki nagłówek „Brief kreatywny”. A to niestety cały czas podstawowy błąd tworzenia briefu kreatywnego. Taki brief to dzieło, które powinno trafić od razu do wielkiego, pojemnego kosza.
  • Przejrzystości – i krótkich, treściwych zdań napisanych prostym językiem, wyznaczających cele i wyzwania. Widzisz w briefie kreatywnym tabelki? Do kosza. Po co cyferki w briefie kreatywnym? Art Director ma je ładnie narysować? Po co wykresy? Co ma z nimi zrobić copywriter, opisać fajnymi hasłami?
  • Jednoznaczności – jasnego przedstawienia celów i zadania do wykonania. Cztery cele do osiągniecia jednym komunikatem? A może jeszcze frytki do tego?
  • Dawki inspiracji – wskazania na możliwe rozwiązania, nowego podejścia do wytycznych komunikacyjnych, insightu, który nie będzie banalny i oczywisty. Wejścia w nowe możliwości i funkcje kanałów mediowych, pokazania wynikających z tego dróg. Tego jeszcze chwilę temu się nie robiło, a to jest istota myślenia kanałami digital w sposób przyjazny dla procesu kreatywnego.
  • Ludzkiego ducha – przekazania zadania w sposób naturalny dla odbiorcy komunikatu, czyli kreatywnych.
  • Inspiracji mediowych – czyli pokazania w jakim ekosystemie będziemy się poruszać.

Czego powinien żądać dyrektor strategiczny od każdego briefu, który wychodzi z jego działu?

  • Zgodności z celami i wytycznymi z briefu klienckiego. Ale pamiętajmy o zero kalki. Brief kreatywny jest łącznikiem pomiędzy światem klienta i światem kreacji. Tylko i aż!
  • Przemyślanej logicznie i wynikowej struktury briefu. Każdy dobrze przemyślany brief jest podwaliną do sprzedaży jego efektów w formie prezentacji. Jeśli tutaj zostanie popełniony błąd, efekt końcowy przepadnie w piekle feedbacku od klienta.
  • Rozdzielenia dokumentu, jakim jest brief od materiałów briefingowych, które mogą być prezentacją, zbiorem materiałów badawczych czy innym inspirującym i dającym więcej informacji zestawem wiedzy. Porada: napisz brief klasycznie, na kartce A4, ale briefuj kreację z rozbudowanej o inspiracje prezentacji – efekt gwarantowany. Następnie przekaż brief A4, jako podsumowanie briefingu, dokument, do którego w szybki sposób kreacja będzie mogła wrócić w tracie swoich prac.
  • Wyzwania, któremu kreacja powinna sprostać. Każda komunikacja marki odpowiada na potencjalny problem i wyzwanie, to szalenie ważne, żeby je kreacji wskazać.
  • Inspirującego, ale wiarygodnego i adekwatnego insightu konsumenckiego. Inspirującego, ale nie przekombinowanego, wymyślonego, zakręconego jak słoik z ogórkami. Insight ma być przede wszystkim prawdziwy.
  • Jasnego, prostego, ale celnego key message, czyli jednej głównej myśli, która ma przyświecać działaniom kreatywnym. Nie bójmy się „prostych” key message na poziomie strategii, to rola kreatywnych, aby je ubrać w odpowiednie słowa i obrazy.
  • Wytycznych odnośnie ram strategicznych, w których powinna obracać się praca kreatywna. Najgorsze co może popełnić twórca briefu, to dać kreacji za duży ocean możliwości. W takim oceanie łatwo się utopić albo zostać pożartym przez krwiożercze foki.
  • Zdefiniowania ekosystemu komunikacji marki i roli poszczególnych kanałów w ramach planowanej kampanii. Bez dobrego zrozumienia specyfiki każdego z mediów nie sposób mówić o strategicznym podejściu do wyzwań.
  • Mandatories – czyli zestawu obowiązkowych elementów kreacji oraz mediów, w których kreacja będzie egzekwowana.

Co każdy brief kreatywny powinien zawierać?

Ile agencji, tyle różnych form dokumentu, tyle różnych wariacji i drobnych zmian. Nasz rekomendowany i ulubiony brief zawiera następujące pozycje. I zazwyczaj w wersji podstawowej mieści się na jednej stronie. W wersji pełnej, z inspiracjami, wskazówkami i starterami, są to zazwyczaj strony dwie. Więcej biednej (w przenośni, nie dosłownie) kreacji naprawdę nie trzeba.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zawartość modelowego briefu:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Krótki opis sytuacji i zadania, wprowadzenie do projektu.
  • Problem, z którym przyjdzie nam się zmierzyć.
  • Do kogo mówimy – portret grupy docelowej (TG).
  • Wyzwanie, z którym wiąże się komunikacja do TG, by rozwiązać problem.
  • Co TG ma myśleć po kontakcie z naszym komunikatem.
  • Dlaczego TG ma tak myśleć?
  • Co chcemy powiedzieć – key message (lub propozycje platform kreatywnych jako starterów)
  • Jak to opowiemy – czyli krótkie wskazówki, inspiracje (zarówno konsumenckie, mediowe, technologiczne jak i rynkowe).
  • Ekosystem komunikacji wraz z rolami kanałów – czyli wstępne założenia mediowe, przede wszystkim w kanałach digital i mobile.
  • Mandatories, timing i odpowiedzialni za brief – bo formalne aspekty też są ważne a wręcz kluczowe (jak przestrzeganie terminów).
  • Lista starterów kreatywnych (konceptów komunikacji) – na życzenie.

W kreacji pracują ludzie, dlatego briefuj ją po ludzku

Jeśli przyjmiemy założenie, że w działach kreacji ciągle pracują ludzie, którzy mają jedną i niepodważalną przewagę nad robotami i maszynami, czyli nieskrępowaną algorytmami kreatywność, to wniosek powinien być jasny: konstruując brief kreatywny, z którego wynikać ma równie kreatywna odpowiedź, skupmy się przede wszystkim na idei, a dopiero na jej podstawie wchodźmy w możliwe rozwiązania technologiczne i mediowe. Bo zawsze najważniejsze jest to, co chcemy powiedzieć – to z tego wynikać ma: jak, kiedy, gdzie.

To powyższe oczywiście nie oznacza, że na poziomie briefingu czy kolejnych spotkań ewaluujących pracę kreacji należy zamykać się wyłącznie w myśleniu z poziomu idei (to już jednak nie lata 90. z telewizją, outdoorem i prasą). W tym momencie wszelkie pomysły, które łączą myślenie ideą, mediami i technologią są na wagę złota i tak naprawdę aktualne w naszej rzeczywistości. Ale wracając do początku – w zalewie komunikacji marketingowej, w ciągłej walce o ułamek sekundy naszej uwagi, w długiej perspektywie tylko dobry pomysł jest w stanie przebić się skutecznie do świadomości konsumentów. A on bierze się z idei i briefu na ideę.

Brief kreatywny w epoce digital, czyli jaki?

Podsumowując

Jak powinien być konstruowany ten dokument, by przynosić wymierne efekty, czyli doskonałą kreację odpowiadającą na wyzwania stojące przed marką w świecie, w którym coraz więcej aktywności przenoszonych jest do kanałów cyfrowych?

Nasza jasna rekomendacja to poniższe 5 punktów:

  1. Jako cel pracy stawiać przede wszystkim wyrazistą ideę kreatywną – tutaj niewiele się zmienia, od zawsze tego pożądamy w komunikacji marketingowej,
  2. Wytyczać jasne ramy strategiczne dla komunikacji marki – tak, żeby konsument wiedział od razu, jaka marka do niego mówi,
  3. Traktować digital jako centrum kampanii, pamiętając, że przestrzeń digital w żaden sposób nie jest jednorodna – ale nie wchodząc w pułapkę zbyt wielkiego szczegółu,
  4. Projektować pożądany ekosystem komunikacji wraz z priorytetami dla każdego kanału – czyli wychodząc od celu nadrzędnego – strategicznego, projektować cele taktyczne w ramach kampanii,
  5. I to wszystko podawać w zwięzły, jasny, prosty i czytelny dla odbiorcy, czyli działu kreacji, sposób. Z absolutnym minimum słów – a to najczęściej jest największe wyzwanie.