Nie taki bot straszny… jak go programują

Nie taki bot straszny… jak go programują
O botach znów zrobiło się głośno, kiedy pojawiła się ich nowa funkcja: odpowiadanie na komentarze. Jednak, zacznijmy od początku.
O autorze
2 min czytania 2017-07-31

fot. stocksnap.com

Bot na Facebooku to program, który odpowiada na wiadomości na fanpage’u. Automatyzacja jest czymś więcej niż tylko odesłaniem do fanów zapisanych wcześniej przez Ciebie odpowiedzi. Bot odpowiada na zapytania od razu. Osoba siedząca po drugiej stronie ma wrażenie, że obsługiwana jest natychmiastowo. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Warto go jednak przetestować i samodzielnie ocenić, czy sprawdzi się w Twojej firmie.

Jak zrobić bota?

Stworzenie bota nie jest trudnym zadaniem. Umożliwia to wiele narzędzi, m. in. ChatFuel.com, ManyChat.com, HaiDi.ca. Co najlepsze, nie musisz posiadać żadnych programistycznych umiejętności. Dziś zgłębimy opcje pierwszego z zaproponowanych narzędzi.

Po zalogowaniu się na stronie ChatFuel.com zostaniesz automatycznie przekierowany na swoje konto na Facebooku. Rozpocznij pracę. Połącz się z wybranym fanpagem. I gotowe!

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Możesz już budować dedykowanego bota dla swojego profilu. Najważniejsza jest “welcome message”, która będzie się wyświetlać po rozpoczęciu konwersacji. Kolejno możesz stworzyć menu, w którym opiszesz różne zagadnienia. Najlepiej, gdy zawrzesz tam odpowiedzi na pytania, które najczęściej pojawiają się na fanpage’u. Fan nie musi pisać – będzie poruszał się pomiędzy proponowanymi przez Ciebie kartami. Każda nowa odpowiedź może rozwijać kolejne podpowiedzi kontynuacji rozmowy. Wszystko zależy od Ciebie, Twojej kreatywności i doświadczenia z fanpagem. Możesz przekierować fana na stronę www, do sklepu internetowego, zachęcić do zadzwonienia, bądź wysłać mema.

Pomysł na bota

Najważniejsze to mieć na cały system pomysł dopasowany do branży Twojej firmy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Bot może pełnić funkcję utylitarną – odpowiadać na kluczowe dla Twoich klientów pytania czy ludyczną – dostarczać rozrywki. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przedstaw swoją ofertę

Orange przedstawia za pomocą bota swoją ofertę. Menu kieruje nas także na stronę internetową telefonii komórkowej. W każdej chwili możemy zdecydować się, by rozmawiać z konsultantem. Jesteśmy poinformowani, że od teraz na nasze pytania będzie odpowiadać doradca.

Dostarcz fanom rozrywki

Portal plotkarski Pudelek wysyła swoimi fanom najświeższe plotki. Codziennie o 12 dostajemy wiadomość ze smaczkami ze świata show biznesu. To ciekawy zabieg. Przypominanie tym, którzy zdecydowali się na subskrypcję, o swojej obecności, daje większe prawdopodobieństwo odwiedzenia naszej strony po więcej.

Co więcej, subskrypcję można w każdej chwili anulować.

Modyfikuj odpowiedzi

Ważne, by odpowiedzi cały czas udoskonalać i optymalizować.

Bot PizzaHut pomoże przy zamówieniu pizzy. Jednak, gdy zechcesz wrócić do rozmowy z konsultantem, od razu orientujesz się, że coś poszło nie tak przy “programowaniu”. Uważaj na takie wpadki! Wiarygodność działań firmy i chęć pomocy klientowi zostanie mocno nadszarpnięta.

Bot odpowiadający na komentarze

Czas na przedstawienie najnowszej funkcji bota: od niedawna może on wysłać wiadomość do osoby, która skomentuje Twojego posta. Jak to zrobić?

Po zalogowaniu się do ChatFuel wejdź w zakładkę “Grow”. Wybierz “Add rule”. Zdecyduj, czy bot ma odpowiadać na komentarze do wszystkich postów, czy do konkretnego.

Następnie skomponuj wiadomość, jaką chcesz przekazać. Pamiętaj, że będziesz zwracał się do jednego fana. Spersonalizuj wypowiedź. Zachęć do dalszej konwersacji. Wszystko zależy od celu, jaki sobie założysz. Polecam wysyłać wiadomości w odpowiedzi na komentarze do konkretnego posta. Wklej link do niego w wyznaczonym oknie. Nie istnieje jeszcze bezpłatna funkcje tworzenia różnych komunikatów na komentarze do poszczególnych postów.

Nowa funkcja botów może zostać wykorzystana przez Twoją firmę sprzedażowo.

Oto jak zrobiła to nowa marka wody mineralnej ID’EAU. Post o niespodziance spotkał się z entuzjastycznym odbiorem fanów. 

Po skomentowaniu posta, fan otrzymał spersonalizowaną, “specjalnie dla niego” wiadomość z kodem rabatowym do wykorzystania. Obawiasz się bałaganu w skrzynce odbiorczej? Wiadomości zostają automatycznie odznaczone jako przeczytane, a gdy fan zareaguje – zawsze możesz włączyć się w rozmowę, odpowiedzieć na jego pytania, rozwiać wątpliwości.

Bot botowi nierówny

Narzędzie bota należy wykorzystywać umiejętnie. Automatyzacja wiadomości to duże ułatwienie. Pamiętaj jednak, by kontrolować jego poczynania. Fan musi czuć się najważniejszy. Nie ukrywaj, że rozmawia z botem. W odpowiednim momencie włącz się do rozmowy. Klient, decydując się napisać na fanpage, oczekuje, że otrzyma odpowiedź natychmiastowo, ale z należytą mu troską i zainteresowaniem. Wykorzystuj funkcje bota, baw się możliwościami jakie daje, ale niech do Ciebie należy ostateczna decyzja, na jakim poziomie jego rola się kończy.