„Jak sobie zapakujesz, tak to sprzedasz” – o historii opakowań i ich wpływie na współczesny handel

Sztuka pakowania i wymyślania opakowań rozwija się niemalże równolegle z rozwojem handlu, a kreatywność w dziedzinie opakowań, często w równym stopniu co receptury czy innowacje, stoi za sukcesami konkretnych produktów i marek.
O autorze
2 min czytania 2017-08-22

To właśnie unikalny kształt butelek zadecydował o sukcesie Coca-Coli na rynku, podobnie było z tubami Pringles, kubełkami KFC, czy puszkami Campbell’s, które stały się nawet ikoną popkultury. Z lekcji tych marek powinien korzystać każdy, kto dziś odpowiada za sprzedaż i chce, żeby jego produkty zdobyły wiernych Klientów.

Rewolucja przemysłowa i rewolucja opakowaniowa

Choć opakowania w handlu obecne były od zawsze, to jednak przez wieki pełniły funkcję wyłącznie użytkową mającą na celu zabezpieczanie towaru albo dekoracyjną w przypadku dóbr szczególnie luksusowych. Dopiero rewolucja przemysłowa, która w XIX wieku przyniosła masowość produkcji, przyczyniła się do szybkiego rozwoju rynku opakowań. W tym okresie producenci zaczęli też prześcigać się w wymyślaniu innowacyjnych na ówczesne czasy opakowań jak np. nadrukowywane metalowe pudełka, kartony, czy brandowane tacki na ciastka. Kwestią czasu było, kiedy to właśnie opakowanie będzie decydować o sukcesie lub porażce danej marki.

Wyróżnij się albo zgiń – to kształt butelki zadecydował o sukcesie Coca-Coli

Jednym z najlepszych przykładów pokazujących znaczenie opakowań jest butelka Coca-Coli. Na początku XX wieku Coca-Coli, sprzedawanej wtedy jeszcze w zwyczajnych butelkach ciężko było odróżnić się od innych podobnych produktów. Wtedy podjęta została strategiczna decyzja o zaprojektowaniu specjalnej butelki z unikalnym kształtem i wybitym logo marki. Weszła ona na rynek w 1915 roku i pozostaje na nim do dziś, będąc jednym z najlepiej rozpoznawalnych na świecie symboli konsumpcji.

Sposób pakowania a decyzje konsumenckie

Sukcesy Coca-Coli, czy innych marek znanych dzięki swoim opakowaniom, jak np. Pringles, czy Campbell’s znajdują potwierdzenie w wynikach badań konsumenckich prezentowanych przez packagingoftheworld.com. Wynika z nich między innymi, że aż 70% konsumentów buduje swoje zdanie na temat marki bazując wyłącznie na jej opakowaniu, ponad połowa kupujących gotowa jest zapłacić za dany produkt minimalnie więcej, jeśli jest on lepiej zapakowany, a co trzecia firma zanotowała wzrost przychodów po tym jak poprawiła sposób pakowania swoich produktów.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Opakowanie tak naprawdę w coraz większym stopniu sprzedaje konkretny produkt, i wpływa na postrzeganie marki. W ostatnich latach widzimy, jak szybko rośnie świadomość firm i producentów na temat potrzeb konsumentów dotyczących pakowania. Wśród naszych Klientów błyskawicznie przybywa firm z różnych nowych branż: głównie browarów rzemieślniczych, cukierni i producentów żywności – zwłaszcza ekologicznej, a w ostatnim czasie także sklepów internetowych” – ocenia Joanna Ślazyk założycielka firmy Zapakujeco, zajmującej się produkcją opakowań z tektury i prowadzącej sklep internetowy Zapakujeco.pl

E-commerce czerpie z doświadczeń handlu tradycyjnego

Także w sklepach internetowych, które zdobywają kolejne udziały w polskim rynku, coraz więcej uwagi przykłada się do sposobu pakowania produktów. Dotyczy to szczególnie ubrań, ale też między innymi kosmetyków, zabawek, czy artykułów gospodarstwa domowego – zwłaszcza dobrych marek, w przypadku których sposób pakowania powinien być adekwatny do wysokiej jakości towaru. Również ten trend znajduje potwierdzenie w wynikach badań, zgodnie z którymi aż 55% kupujących on-line wraca na stronę sklepu jeśli zamówiony towar otrzymali w indywidualnie przygotowanych opakowaniach.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się