Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Pracujesz w biurze kreatywnym? Sprawdź 5 zasad, dzięki którym będzie efektywne

Kolorowe pufy, biała cegła, pokoje z piłkarzykami i chillroomy – to coraz rzadziej marzenia, a coraz częściej elementy wystroju biur kreatywnych. Firmy przeskakują się w pomysłach, aby zaskoczyć branżę i klientów. Ciekawie urządzone biuro to także przynęta do łowienia talentów.
O autorze
3 min czytania 2017-08-31

Czy biuro kreatywne zawsze jest efektywne?

Często w pędzie za najlepszą aranżacją zapomina się o zasadach, które wyznaczają nie tylko badania, ale i polskie prawo. Oto 5 zasad, które powinno spełniać, aby zasłużyć na miano biura „prawidłowego”.

1. Przestrzeń

Czy wiecie, że najnowsze badania wskazują, że przebywanie w ciasnych pomieszczeniach wpływa destrukcyjnie na komfort psychiczny pracownika? Co więcej może obniżyć jego kreatywność aż o 20 %. Ten fakt podkreślają nie tylko amerykańscy naukowcy, ale także polskie prawo. Zgodnie z § 19 Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z 26 września 1997 r., jeżeli w biurze pracują, co najmniej 4 osoby to każda z nich powinna posiadać do dyspozycji, co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia i minimum 2 m2 wolnej podłogi. Pomieszczenie nie powinno być niższe niż 3 metry chyba, że posiada ono klimatyzację. Niewielką przestrzeń można jednak rekompensować z pomocą odpowiedniego wystroju. Stonowane, jasne ściany optycznie powiększają przestrzeń, a jeśli dodatkowo do pomieszczeń wpuścimy więcej światła słonecznego możemy wciąż liczyć na wysokie wyniki podwładnych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

2. Oświetlenie

Wiemy już, że lista wytycznych do spełnienia jest długa, więc zanim zdecydujecie się na klimatyczne biuro w suterenie lub piwnicy pomyślcie, o zapewnieniu dostatecznej ilości źródeł światła, bowiem według badań efektywność pracy nad zadaniami wymagającymi logicznego myślenia spada w sztucznie oświetlonych miejscach. Tak stało się w przypadku badania przeprowadzonego w pewnej szkole. W teście matematycznym oceny uczniów uczących się w świetle dziennym były wyższe o 26% w porównaniu do ich rówieśników, którzy przebywali w ciemniejszych pomieszczeniach. Brak światła słonecznego może prowadzić także do stanów depresyjnych, co potwierdza Światowa Organizacja Zdrowia – wśród objawów niedoświetlenia znajdują się m.in. trudności z koncentracją, wzmożona senność, uczucie przewlekłego zmęczenia i niechęć do podejmowania decyzji oraz interakcji międzyludzkich. Nie chcemy, aby to spotkało naszych pracowników.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3. Natężenie hałasu

Przestrzeń to również dźwięki. Naukowcy z University of Technology w Queensland odkryli, że zgiełk w biurze może wpływać na wzrost ciśnienia krwi u pracowników, prowadzić do stresu i zmęczenia, a konsekwencji jest jedną z przyczyn wypalenia zawodowego. Tutaj również znajdujemy potwierdzenie w przepisach prawa. Według nich w pomieszczeniach, w których pracuje się twórczo nad koncepcjami natężenie hałasu nie powinno przekraczać 55 dB. Co więcej tam, gdzie odbywa się praca umysłowa wymagająca silnej koncentracji normę wyznacza 35 dB. Jeśli chcemy, aby kreatywni dostarczali najwyższej jakości projekty a dział IT doskonale radził sobie z technicznymi błędami, warto o tych wytycznych pamiętać.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

4. Temperatura

Czy wiecie, że pracownik wykonujący prace biurowe generuje w ciągu godziny tyle ciepła, ile 100W żarówka? Jeszcze więcej, bo aż 125W generuje jego stanowisko pracy. 100-osobowa firm jest w stanie wytworzyć ilość potrzebną do ogrzania jednego dużego domu. Ta kalkulacja pokazuje nam, że nie trzeba pracować na hali produkcyjnej, aby zrobiło nam się gorąco. W 2014 roku naukowcy z Cornell University oszacowali, że zbyt niska temperatura może podnieść koszty zatrudnienia personelu nawet o 10%. Dzieje się tak, ponieważ wówczas popełniają oni więcej błędów. Badanie pokazało, że podwyższenie temperatury z 20 C˚ do 25 C˚ spowodowało spadek liczby literówek o 44%. Dodatkowo szybkość pisania pracowników wzrosła o 150%. Prawodawcy wiedzą, jak działa fizyka, dlatego zalecane normy temperatury oscylują w granicach 20-25°C. Jeśli jednak jesteś pracodawcą w biurze bez klimatyzacji przygotuj się, bowiem w przypadku przekroczenia norm (26 °C) masz obowiązek zapewnić swoim pracownikom dostęp do napoi.

5. Ergonomia

Na efektywność pracowników wpływ ma również ergonomia pomieszczeń i ich funkcjonalność.

Pomocne jest wydzielenie ergonomicznych stref dla pracy i odpoczynku – tłumaczy Karolina Krasuska, Account Director agencji PR POiNTB – przygotowując się do przeprowadzki do nowego miejsca obraliśmy za cel stworzenie funkcjonalnej przestrzeni, która zapewni warunki do kreatywnej i bezpiecznej pracy. Przenieśliśmy się z głośnego centrum miasta na tereny otoczone zielenią, której obecność wg badań redukuje stres. Wokół panuje cisza, dzięki czemu zespół pracuje komfortowo. Aranżując przestrzeń postawiliśmy na zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca dla każdego pracownika. Już w pierwszych dniach zauważyliśmy, że zmiana biura zwiększyła komfort pracy, co pozwoliło jeszcze efektywniej wypełnianie codziennych zadań.

Nauka także podpowiada kilka rozwiązań. Dr Craig Knight z University of Exeter w Wielkiej Brytanii dowiódł, że produktywność pracowników może wzrosnąć nawet o 32%, wówczas, gdy pozwoli im się pracować w przestrzeni, którą sami urządzili. Potwierdził, że wpływ na wygląd otoczenia pozwala na łatwiejszą koncentracje.

Podsumowując rozwiązaniem jest holistyczne podejście do aranżacji i odpowiadanie na potrzeby pracowników. Dostosowanie do zasad wymaga planowania, jednak trzymanie się norm prawnych może przynieść firmie zyski. Zwiększenie produktywności pracowników pozwala zmniejszyć koszty zatrudnienia, zwiększyć szybkość realizacji projektów, usprawnić komunikację, a w rezultacie uzyskać oszczędności rzędu nawet kilkuset tysięcy złotych. Dlatego warto rozpocząć erę tworzenia biur kreatywnych, a zarazem efektywnych.

 

Autorka:

Joanna Gancarczyk
Social Media Specialist, agencja POiNTB

 

*Zdjęcia użyte w artykule zostały wykonane we Wrocławskim Parku Biznesu 3, w siedzibie POiNTB.

Źródła:

1. www.theguardian.com/careers/2016/jan/21/art-works-how-art-in-the-office-boosts-staff-productivity
2. news.cornell.edu/stories/2004/10/warm-offices-linked-fewer-typing-errors-higher-productivity
3. www.theguardian.com/careers/2016/jan/21/art-works-how-art-in-the-office-boosts-staff-productivity
www.cnbc.com/2015/10/15/more-firms-allowing-dogs-and-other-pets-in-the-office.html
4. www.ciop.pl/
5. Heschong L., Wright R. L., Okura S. Daylighting Impacts on Human Performance in School [w:] Journal of the Illuminating Engineering Society, wyd. l (2002)