fot. unsplash.com
Zobacz również
1. Joanna Kleszczewska, Communications Planner, Starcom
2. Marta Biedrzycka, Communications Planner, Starcom
3. Magdalena Krzesak, Senior Media Planner Buyer w Zenith
4. Marta Nowak, Senior Digital Media Planner w Havas Media Group
5. Karolina Kosińska, Media Buyer Planner, Mindshare
6. Adrian Cymer, Media Buyer Planner, Mindshare
7. Katarzyna Duda, Multiscreen Planner, Spark Foundry
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Joanna Kleszczewska
Communications Planner, Starcom
Jak zostałaś Media Buyerem / Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Po skończonych studiach na Wydziale Zarządzania UW szukałam pracy w różnych dziedzinach – od działów marketingu, przez firmy consultingowe, po badania rynku. Zdecydowałam się przesłać swoje CV do agencji mediowej Starcom i tam już zostałam, kiedy okazało się, że praca Media Planera/Buyera (obecnie w Starcomie stanowisko to nazywane jest Communications Planner – czyli osoba zajmująca się planowaniem i zakupem mediów poza telewizją i szeroko pojętego VOD) łączy poniekąd wszystkie powyższe dziedziny.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jeżeli chodzi o szczeble kariery, zaczyna się zazwyczaj od Asystenta, żeby wraz z zebranym doświadczeniem przejść na wyższe stanowiska – przez Juniorskie, Seniorskie, aż do Media Managera i Dyrektora. Warto wspomnieć, że w późniejszych stadiach kariery, kiedy zbierzemy już potrzebną wiedzę i doświadczenie, istnieje też możliwość objęcia innych stanowisk. W ich obrębie można zajmować się wewnętrznym rozwojem agencji, pomocą w opracowywaniu strategii, inspirują zespołów klienckich (np. zespół Capability w Starcomie).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co należy do obowiązków Media Buyera/Plannera?
W szerszej perspektywie, Communications Planner tworzy strategie komunikacji klienta w mediach. Codzienna praca polega natomiast głównie na obsłudze tego klienta (tworzenie rekomendacji, analiz i raportów przy użyciu różnych dostępnych narzędzi i programów) oraz na przeprowadzaniu zaplanowanych kampanii (kontakt z partnerami mediowymi, negocjacje stawek, współpraca z agencją reklamową, koordynacja działań wewnętrznych komórek agencji pracujących przy kampaniach). Wspomniane zadania są jednak opisane przeze mnie bardzo ogólnie – pod tymi pojęciami kryją się różnorodne działania.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Buyeara/Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Są to osoby z wyższym wykształceniem lub na ostatnich latach studiów. Ich kierunek nie jest jednak kluczowy – ważniejsze są umiejętności i predyspozycje.
Do miękkich umiejętności zaliczyłabym dobrą organizację czasu, asertywność i zdolności interpersonalne. Pomagają one między innymi w sprawnym prowadzeniu projektów, kontaktach z klientem i współpracy z różnymi komórkami. Jeżeli chodzi o twarde umiejętności – Excel i PowerPoint, tworzenie wykresów i stosowanie podstawowych funkcji. Osoba na tym stanowisku powinna umieć pracować z liczbami, analizować dane i na ich podstawie wyciągać wnioski.
Myślę, że istotna jest też podstawowa wiedza o marketingu, rynku mediów oraz reklamy.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Buyeara/Plannera?
Zdecydowanie jest to różnorodność wykonywanych zadań.
Jestem osobą, która zawsze lubiła matematykę i pracę z liczbami, więc czasem lubię poświęcić swój czas na pracę w Excelu, czy PowerPoincie. Z drugiej strony, jestem osobą energiczną, nie lubiącą siedzieć w jednym miejscu. Dlatego cenię sobie możliwość prowadzenia wielu ciekawych kampanii i projektów, koordynacji różnego rodzaju działań, a co za tym idzie, bezpośrednią współpracę z ludźmi i możliwość nawiązywania wielu nowych kontaktów.
Dużym atutem tej pracy jest ciągły rozwój zarówno twardych, jak i miękkich umiejętności – nie tylko dzięki warsztatom, szkoleniom i spotkaniom, ale także dzięki możliwości sprawdzenia się w różnorodnych sytuacjach.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Zacznę od plusów. Poza atutami, które wymieniłam powyżej, warto wspomnieć o tym, że Communications Planner nie ma trudności w odnalezieniu się na rynku pracy. Oprócz tego, że tacy specjaliści są obecnie poszukiwani, różnorodność wykonywanych zadań pozwala na spróbowanie swoich sił w innych, pokrewnych dziedzinach.
Według mnie minus tej pracy związany jest z jej projektowym charakterem. Priorytetem jest terminowe wykonanie zleconego zadania (dostarczenie często rozbudowanych analiz, zakup i przeprowadzenie kampanii lub kilku na raz). Dlatego tak ważna jest umiejętność organizacji czasu, jednak często może być ona niewystarczająca. Może to skutkować dłuższym, niż przewidziany, czasem pracy lub sytuacjami powodującymi stres. Wiele zależy też od klienta, którego obsługujemy. Jedni są bardziej, inni mniej wyrozumiali.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki na tym stanowisku zależą oczywiście od firmy, w której pracujemy, czy doświadczenia jakie posiadamy. O konkretnych liczbach dowiedzieć się można na przykład z publikowanych przez SAR raportów dotyczących zarobków w branży marketingowej.
Gdzie szukać pracy jako Media Buyear/Planner?
Domy mediowe poszukujące osób na te stanowiska zamieszczają ogłoszenia na swoich stronach internetowych, w social mediach, na portalach marketingowych, czy portalach pracy. Myślę jednak, że nawet jeśli takie ogłoszenie nie zostało opublikowane, warto przesłać swoją aplikację na adres podany na stronie agencji, gdyż zapotrzebowanie na tego typu specjalistów jest duże.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Buyearami/Planennerami?
Poleciłabym nie zastanawiać się, tylko aplikować i sprawdzić na własnej skórze, czy jest to praca dla nas. Osoby na początku drogi, czyli asystenci, uczą się najwięcej i raczej nie jest od nich wymagana specjalistyczna wiedza. Chęć uczenia się jest kluczowa, niezastąpiona jest także cierpliwość – nie od razu tworzy się skomplikowane strategie i kampanie, ale na pewno dokłada się swoją cegiełkę do całego projektu.
Myślę, że im więcej umiejętności twardych i miękkich wspomnianych przeze mnie taka osoba posiądzie, tym łatwiej będzie jej odnaleźć się na tym stanowisku. Warto więc zwrócić uwagę na ich rozwijanie.
———————————————————–
Marta Biedrzycka
Communications Planner, Starcom
Jak zostałaś Media Buyerem/Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zostałam Media Plannerem dosyć nietypowo – przeskoczyłam ze strony klienta, aby być bardziej na bieżąco z mediami. Jak wyglądają szczeble kariery? Nie skłamię, jeśli powiem, że zupełnie inaczej niż w moim przypadku! Podręcznikowo zaczynamy od stażu, bądź stanowiska asystenta, by następnie rozwijać się i wybierać dla siebie właściwą drogę. Możemy wybrać ścieżkę, jaką obrałam ja i stać się Media Plannerem, wtedy odpowiadamy za prowadzenie komunikacji marki we wszystkich mediach. Drugą opcją jest obranie węższej ścieżki i praca w komórkach specjalistycznych na przykład: performance, social media, czy badania.
Co należy do obowiązków Media Buyera/Plannera?
Do obowiązków Media Plannera należy taki dobór narzędzi komunikacji, aby dotrzeć do konsumenta w sposób najbardziej efektywny i angażujący. Prościej wytłumaczyć to można na przykładzie, a zatem: kiedy dostajesz brief od klienta, Twoim zadaniem jest przygotowanie rekomendacji podziału budżetu i wykorzystania właściwych mediów. Przygotowujesz to w oparciu o dostępne badania oraz wyniki z poprzednich kampanii (mogą to być doświadczenia z Twojej pracy bądź innych – spokojnie, w agencji jest cała masa case’ów, jeśli nie masz jeszcze za dużo wiedzy w tym obszarze). Następnie Twoim zadaniem jest zbriefowanie mediów na działania zgodne z celem kampanii. Na tym etapie warto jest sięgać po nowości, funkcjonujemy przecież w świecie reklamy, a tu wszystko dość szybko się zmienia, dlatego warto jest śledzić najnowsze trendy. Rekomendacje składasz w plan, który przedstawiasz klientowi. Następnie wspólnie wybieracie co będzie realizowane, a co nie. Zaakceptowane media kupujesz i w ten sposób przechodzisz do etapu realizacji kampanii. To bardzo ważny etap, nie zapominaj zatem o kontrolowaniu i optymalizacji kampanii na bieżąco. Jako media planner jesteś łącznikiem pomiędzy klientem, a mediami, czy też komórkami specjalistycznymi w swojej agencji. Wszystko musi dobrze grać ze sobą, więc do Twoich obowiązków należy koordynacja prac oraz szybki przepływ informacji. Po zakończeniu kampanii następuje faza przygotowania raportu podsumowującego i spotkania z klientem, podczas którego możesz porozmawiać o tym co się udało, a co nie oraz co moglibyście zrobić w przyszłości.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Buyera/Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Poszukuje się przede wszystkim osoby komunikatywnej i zdolnej do patrzenia na problem z szerszej perspektywy. Planner powinien być osobą, która potrafi dogadać się z każdym – zarówno z wymagającym klientem, jak i z przebojowym przedstawicielem agencji kreatywnej. 🙂 Praca w zespole i wielozadaniowość również są punktowane. Nie zapominajmy też o twardych umiejętnościach takich jak zdolności analityczne, wnioskowanie z danych, czy logiczne myślenie.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Buyera/Plannera?
Najciekawsza jest zmienność, która towarzyszy tej pracy: każdy brief jest inny, kampanie różnią się od siebie, a rynek mediów nieustannie się rozwija. Sięgamy po coraz to nowsze narzędzia, testujemy, sprawdzamy i ciągle się uczymy. Nie ma tu moim zdaniem monotonii, która potrafi doskwierać niejednemu podczas pracy biurowej.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Największą trudnością jest dosyć duże tempo pracy. Czasami rekomendacje musimy przedstawić dosłownie w ciągu kilku godzin. Co do plusów to tak jak wspomniałam wcześniej, możliwość poznania mediów i bycia na bieżąco z nowinkami jest tutaj wielką wartością. Ponad to, przeplatanie się zadań analitycznych z kreatywnymi pozwala na szeroki rozwój kompetencji.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Każda z agencji ma swoje widełki, więc zarabiać możemy mniej lub więcej w zależności od naszych kompetencji i doświadczenia.
Gdzie szukać pracy jako Media Buyer/Planner?
Najlepiej jest wysyłać swoje CV bezpośrednio do działów HR. To dosyć szybko zmieniający się rynek, jeśli agencja nie szuka w tej akurat chwili, nie oznacza to, że za chwilę nie będziemy jej potrzebni. 😉
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Buyerem/Plannerem?
By aktywnie śledziły nowości na rynku mediów. Aktualnie jesteśmy w takiej fazie, że nowe narzędzia dotarcia do konsumenta pojawiają się jak grzyby po deszczu. Fajnie jest pracować nad czymś innowacyjnym i jeszcze niepoznanym, chyba nic nie daje tu większej satysfakcji.
———————————————————–
Magdalena Krzesak
Senior Media Planner Buyer w Zenith
Jak zostałaś Media Buyerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Do domu mediowego trafiłam tuż po studiach. Nie do końca wiedziałam wtedy, na czym moja praca miałaby polegać. Myślałam, że popracuję trochę, sprawdzę, czy to fajne. To „trochę” przedłużyło się do siedmiu lat. 🙂
Na poziomie tytułów ścieżka kariery jest dość prosta: asystent, junior, specjalista, starszy specjalista. Jednak zakres obowiązków, odpowiedzialności i kwalifikacje na poszczególnych szczeblach bardzo się różnią między agencjami.
Jedną z istotnych różnic jest łączenie bądź rozdzielanie funkcji buyera i plannera. Ja miałam (we własnym mniemaniu) szczęście pracować jako planner/buyer łącząc obie funkcje.
Inną sprawą jest specjalizacja w poszczególnych mediach. Są firmy, w których asystent, potem junior uczy się kupować i planować emisje w kolejnych mediach. Po przejściu takiej ścieżki doświadczona osoba jest w stanie zajmować się kampaniami we wszystkich kanałach. Inną drogą jest specjalizacja w danym medium. Dotyczy to zazwyczaj osób kupujących digital lub TV. Koncentrują się tylko na jednym kanale i docelowo wraz z rozwojem kariery pogłębiają kompetencje związane tylko z tym wąskim obszarem.
Zawsze wraz z doświadczeniem i rozwojem dochodzi większa odpowiedzialność i samodzielność, kontakt z klientem.
Co należy do obowiązków Media Buyera?
W tej kwestii podobnie jak w temacie ścieżki kariery są spore różnice pomiędzy poszczególnymi domami mediowymi. To, co jest wspólne dla wszystkich to, zgodnie z nazwą stanowiska, kupowanie powierzchni reklamowej. Media buyer kontaktuje się z dostawcami, negocjuje, liczy opłacalność, pilnuje, by wszystko szło zgodnie z planem, dba, żeby kampania klienta zrealizowała cele, a budżet był optymalnie wykorzystany.
Poza samym kupowaniem i nadzorowaniem kampanii jest sporo pracy analitycznej (zwłaszcza przy TV), jest również pole do kreatywności i proponowania klientowi autorskich rozwiązań (zwłaszcza jeśli to stanowisko łączone: planner/buyer). Dodatkowe atrakcje to imprezy branżowe i inne aktywności w ramach budowania relacji biznesowych. 🙂
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Buyera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Przede wszystkim szukamy osób ogarniętych. 🙂 Trzeba mieć głowę na karku i być zorganizowanym, by radzić sobie z wielością zadań, z którymi się trzeba mierzyć na tym stanowisku.
Po drugie, nie można bać się liczb. Większość czasu zajmuje praca z Excelem. Może to nie jest wyższa matematyka, ale liczenie to codzienność.
Ponieważ przez ręce buyerów przepływa całkiem spora kasa, potrzebna jest dokładność, dbałość o szczegóły. Jedno omsknięte zero w tabelce może się przełożyć na kilkaset tysięcy PLN problemu. Media buyer powinien być więc dokładny.
Jednak praca media plannera/buyera to nie tylko cyfry i kwoty. Ważnym elementem są też ludzie w postaci: koleżanek i kolegów z teamu, handlowców i klientów. Z tymi wszystkimi osobami trzeba dobrze żyć, w czym pomagają: odpowiednie podejście, umiejętność pracy w grupie i urok osobisty. ☺ Z ludźmi trzeba się również dogadywać (tłumaczyć rzeczy, ustalać itp.), więc umiejętności komunikacyjne tak werbalne, jak i pisemne są przydatne.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Buyera?
Ta praca pozwala spojrzeć na rzeczywistość z zupełnie innej strony. Na przykład to, że od wielu lat poza wielkimi wydarzeniami sportowymi najlepiej oglądanym programem pozostaje „M jak Miłość” mówi sporo o społeczeństwie.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Praca jest intensywna, dynamiczna, różnorodna, w dużej mierze polega na rozbrajaniu problemów. To nie pozwala się nudzić, ale może przytłaczać.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Najlepiej zapytać Google. 🙂 Pokazuje kilka raportów. Rozstrzał w rzeczywistości bywa duży, bo i zakres obowiązków w ramach stanowiska, czy wymagane kompetencje nie są jednolite na rynku.
Gdzie szukać pracy jako Media Buyer?
Oczywiście w domu mediowym, a najlepiej w Zenith. Zapraszam. 🙂
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Buyerami?
Nauczyć się funkcji „wyszukaj pionowo” i tabel przestawnych w Excelu. To ratuje życie na początku.
Reszta jakoś z czasem przyjdzie. 🙂
———————————————————–
Marta Nowak
Senior Digital Media Planner w Havas Media Group
Jak zostałaś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W moim przypadku zadziałała klasyczna metoda poczty pantoflowej. Gdy na trzecim roku studiów szukałam pomysłu na wakacyjne praktyki, koleżanka poleciła mi dom mediowy, w którym ona sama rok wcześniej rozpoczynała swoją ścieżkę zawodową.
Z perspektywy czasu zabrzmi to nieco zabawnie, ale w tamtym okresie wiedzę o świecie reklamy czerpałam głównie z serialu Mad Men i case’ów, które co jakiś czas zachwycały lub wstrząsały Internetem. 😉
Miałam szczęście trafiając na staż do działu Digital w momencie, gdy coraz większa liczba klientów odkrywała potencjał reklamy internetowej. Rozwój i doskonalenie kompetencji dały mi szansę na przejście kilku szczebli korporacyjnej kariery, począwszy od stanowiska Media Asystenta, aż do Senior Media Plannera.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
W związku z rozwojem Branży, ewoluuje także rola media plannerów. Jeszcze do niedawna w uproszczeniu można było ją sprowadzić do dokonywania wyboru najbardziej efektywnych kanałów dotarcia do konsumentów Marki, budowania strategii i finalnego zakupu powierzchni reklamowej. Obecnie musimy sięgać dużo głębiej, kładąc nacisk na analizę danych płynących z kampanii, śledzenie zachowań użytkownika na stronie www czy też jego ścieżek zakupowych. To wszystko sprawia, iż w relacjach z klientem media planner staje się coraz wyraźniej partnerem i doradcą , a nie tylko brokerem powierzchni.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Jeżeli jesteś ogarniaczem i mistrzem Excela, trafiłeś idealnie. 😉 Nasza codzienna praca to koordynacja kilku rzeczy jednocześnie. Kontakt z klientem, agencjami kreatywnymi, wydawcami, pilnowanie czy kampania realizuje się zgodnie z założeniami. Do tego dochodzą analizy, praca z danymi liczbowymi, mnóstwo tabelek do przygotowania i umiejętność reagowania na wszelkie niespodziewane sytuacje. Warto pozostawać też na bieżąco z trendami i rynkowymi nowinkami, które pomagają urozmaicać nasze rekomendacje.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Możliwość zobaczenia niejako od kuchni jak wygląda świat mediów i reklamy. Jest on niezmiernie dynamiczny i nieprzewidywalny. Spójrzmy chociaż na to – jeszcze rok temu wszyscy zachwycali się Snapchatem, dziś zaś króluje content, a Facebook serwuje nam nowość w postaci reklamy w Messengerze.
Fajna jest także możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w licznych konkursach organizowanych przez branżę mediową.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Przyznam, że mityczne już dedlajny, ASAPy i praca pod presją czasu momentami dają się we znaki każdemu. Niweluje je jednak satysfakcja z zaplanowania kampanii od A do Z i możliwość obserwowania jej efektów.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na etapie stażu jest to po prostu miły dodatek do studenckiego budżetu. W dalszej perspektywie wszystko zależy od naszego doświadczenia i umiejętności. Planując swoją karierę, warto jednak spojrzeć na to, jaki typ specjalistów poszukiwany jest na rynku i rozważyć rozwój np. w kierunku Digitalu lub jeszcze węziej – RTB.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Domy mediowe nie byłyby sobą, gdyby nie szukały kandydatów w miejscu, gdzie codziennie spędzamy mnóstwo czasu, czyli w social mediach. Warto śledzić fanpage interesujących nas podmiotów, a w przypadku studentów, zwracać uwagę na reklamy programów stażowych, które mogą stać się furtką do fajnej pracy!
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
W wartościowy sposób korzystanie z tego, że prawie non stop jesteśmy online. Beznamiętne scrollowanie Fejsa można od czasu do czasu zamienić na odwiedzanie portali i blogów branżowych czy też obejrzenie case studies kampanii nagradzanych w mediowych konkursach.
A tak poza tym… po prostu wcielać ten plan w życie. Nawet nie mając doświadczenia, nie bój się aplikować na staże i praktyki!
———————————————————–
Karolina Kosińska
Senior Media Buyer Planner, Mindshare
Jak zostałaś Media Buyerem/ Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją karierę zawodową rozpoczęłam przewrotnie, bo po stronie klienta w dziale marketingu.
W pewnym momencie postanowiłam coś zmienić i poszukać pracy, która dawałaby mi więcej możliwości rozwoju, a co za tym idzie satysfakcji. Na stronie biura karier swojej uczelni znalazłam ofertę pracy Junior Media Plannera w jednej z warszawskich agencji mediowych. Pomimo tego, że idąc na rozmowę nie do końca wiedziałam, czym zajmuje się dom mediowy, to sama rozmowa oraz dzień próbny były tak interesujące, iż od razu wiedziałam, że właśnie to chcę robić. Po około roku przeszłam na stanowisko Media Planner Buyera do Mindshare, a po dwóch latach awansowałam na stanowisko Seniora. Z reguły osoby bez doświadczenia zaczynają od 3-miesięcznego stażu, po którym zostają asystentem lub Juniorem.
Co należy do obowiązków Media Buyera/ Plannera?
Kompetencje Media Planner Buyera są bardzo szerokie i często bardzo różnią się w zależności od domu mediowego, działu, czy specyfiki klienta. Można też się spotkać z podziałem tych dwóch stanowisk – w Mindsharze już kilka lat temu postanowiliśmy połączyć obie te funkcje, dzięki czemu oferujemy naszym klientom kompleksową obsługę w postaci jednego opiekuna / zespołu, który odpowiada zarówno za planowanie, jak i zakup mediów. Nasza codzienna praca polega na takim wyborze mediów, aby zgodnie z briefem klienta, jak najlepiej trafić do określonej grupy docelowej oraz, aby jak najlepiej realizować cele klienta. Po zaakceptowaniu media planu przez klienta zlecamy kampanię u dostawców. Media Planner Buyer odpowiada także za bieżącą współpracę z klientem, raportowanie, wszelkiego rodzaju analizy (np. grup celowych, konkurencji) i zasadniczo koordynuje pracę dla danego klienta przy współpracy z innymi działami w firmie oraz agencjami kreatywnymi.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Buyera/ Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Jedną z ważniejszych cech dobrego Media Planner Buyera jest zdolność sprawnego przełączania się między zadaniami, z racji różnorodności obowiązków i szybkiego tempa pracy. Dobrze sprawdzają się osoby o skrajnych i dosyć trudnych do połączenia cechach, takich jak dobre zdolności analityczne i kreatywność. Jednak z wieloletniego doświadczenia wiemy, że każdy może znaleźć swoją działkę, i tak np. osoba mocno analityczna dobrze sprawdzi się w planowaniu i kupowaniu TV, a osoba o wysokich zdolnościach interpersonalnych jest niezwykle ważna przy bezpośredniej obsłudze klienta. Wystarczy chęć do nauki, poznawania nowych rzeczy i dobry kontakt z klientami.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Buyera/Plannera?
W tej pracy wszystko jest interesujące. Różnorodność obowiązków, wpływ na komunikację marek, częste spotkania z klientami oraz dostawcami, które powodują, że nie siedzimy tylko przy biurkach, oraz ciągły rozwój i zdecydowanie brak nudy. Praca Media Planner Buyera pomaga rozwijać zarówno analityczne, jak i personalne umiejętności, i jest naprawdę ciekawa.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Jak w każdej pracy są lepsze i gorsze momenty. Moim zdaniem w pracy Media Planner Buyera jest zdecydowanie więcej plusów, o których już wspomniałam. Jeśli chodzi o minusy to są to sytuacje, kiedy kumuluje się wiele tematów na raz, zazwyczaj dzieje się tak na przełomie roku, co wiąże się z pracą na większych obrotach.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Dużo zależy od doświadczenia oraz domu mediowego, ale stosunkowo szybko można zacząć zarabiać rozsądne pieniądze, a do tego dochodzą jeszcze benefity pozapłacowe.
Gdzie szukać pracy jako Media Buyer/ Plannera?
Szukając oferty na początku drogi zawodowej, warto zaglądać do uczelnianych biur karier. Na wyższe stanowiska headhunterzy sami często się zgłaszają. Warto oczywiście zawsze też odwiedzać strony konkretnych domów mediowych, portale ogłoszeniowe oraz strony i grupy branżowe.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Buyerami/Plannera?
Zdecydowanie, żeby powtórzyły matematykę z poziomu szkoły podstawowej, bo niestety kandydaci często polegają na zadaniach np. przy obliczaniu procentów, a wyliczania wszelkiego rodzaju prowizji, rabatów i innych podobnych obliczeń w naszej pracy jest bardzo dużo. Warto też zadbać o komunikatywny poziom języka angielskiego oraz swobodną obsługę MS Office.
———————————————————–
Adrian Cymer
Senior Media Buyer Planner, Mindshare
Jak zostałeś Media Planner Buyerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Nie ma co ukrywać – statystyczny Kowalski zapytany o to, co kryje się pod pojęciem dom mediowy, w najlepszym wypadku powiedziałby, że to miejsce, w którym wymyśla się reklamy. Bardziej kreatywni powiedzieliby, że praca w domu mediowym wygląda mniej więcej tak jak w reklamie Kinder Mleczna Kanapka, gdzie po klaśnięciu w dłonie przez sufit wpada biało-czerwona lodówka wypełniona po brzegi inspirującymi do życia batonikami. Prawdopodobnie ja również zaliczałbym się do którejś z tych grup, gdyby nie moja dziewczyna, która pół roku wcześniej zaczęła pracę w domu mediowym i powiedziała mi, na czym ta praca polega.
Do domu mediowego nie trafiłem jednak z polecenia, a poprzez program Grasz o Staż, który od już od 18 lat organizowany jest przez PwC. Po stażu , standardowo przyszedł czas wspinania się po szczeblach kariery, zaczynając od stanowiska Junior Media Plannera, Media Plannera, itd. Kluczowe jest przejście ze stanowiska juniorskiego na Plannera. Jest to czas, kiedy kandydat musi po pierwsze zadać sobie pytanie, czy jest to praca, która go satysfakcjonuje, z drugiej strony musi potwierdzić swoją „dojrzałość”, a więc ogólną wiedzę mediową i wybrać ścieżkę specjalizacji. Krótko mówiąc Media Buyer Plannerem zostaje osoba, która samodzielnie potrafi odpowiedzieć na brief mediowy, zaplanować, kupić i dostarczyć kampanię. W Mindshare to potwierdzenie odbywa się przy okazji egzaminu, do którego mogą podejść osoby, z określonym stażem. Zazwyczaj jest to od 1,5 roku do 2 lata doświadczenia.
Co należy do obowiązków Media Planner Buyera?
Często zależy to od organizacji firmy. W części domów mediowych Media Planner Buyer będzie swego rodzaju Accountem odpowiadającym zarówno za planowanie i zakup mediów, jak również za kontakt z klientem. W innych struktura organizacyjna może być też podzielona na dwa działy, tzw. front office, odpowiadający bezpośrednio za kontakt z klientem i back office odpowiedzialny za planning i buying. W Mindshare już jakiś czas temu obie te funkcje zostały połączone w jedno stanowisko, właśnie ze względu na przenikanie się tych kompetencji. To, co jest istotne w pracy Media Planner Buyera to umiejętność koordynacji pracy wszystkich podmiotów, ponieważ dzisiaj domy mediowe są dla swoich klientów partnerami biznesowymi, a nie tylko optymalizatorami kosztowymi.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Od Media Planner Buyera wymagane jest analityczne podejście do pracy, skrupulatność, dokładność. Dużo pracujemy na liczbach, które mają w tym zawodzie kluczowe znaczenie.
Są wyznacznikiem sukcesu, a niekiedy porażki, pozwalają wyjaśniać zależności, korelacje i jeżeli ktoś nie lubi lub nie potrafi liczyć, to nie może liczyć na to, że praca w domu mediowym mu się spodoba. Naturalnie nie jest tak, że ograniczamy się do liczb. Jest tutaj sporo miejsca na kreatywność. Umiejętność zadawania pytań, prowokacji i podważania statusu quo jest bardziej niż mile widziana, bo gdyby nie te cechy, to nie oglądalibyśmy takich kampanii jak Agenci Mocnopomocni, Smutny Autobus czy inne im podobne.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Planner Buyera?
Po pierwsze fakt, że wiem, jak to wszystko działa od środka i że nie ma mowy o nudzie czy powtarzalności. Owszem trzeba wysłać raporty i inne tego typu analizy, co po dłuższym czasie może (choć nie musi) być nieco nużące, ale prawda jest taka, że co brief to nowe wyzwanie. Tym bardziej że media nie stoją w miejscu. Cały czas powstają nowe rozwiązania, odnajdujemy nowe kanały komunikacji i ciężko tutaj o zastój. To niewątpliwie rozwija. Mamy też bezpośrednio kontakt z branżą i wieloma naprawdę świetnymi osobami, które inspirują. Warto dodać, że ponieważ jest to stosunkowo młoda branża w Polsce, to pracujemy głównie z młodymi lub bardzo młodymi ludźmi, którzy potrafią się dobrze dogadywać i są bardzo kreatywni. Poza tym pracujemy z ciekawymi, często dużymi i dobrze rozpoznawalnymi markami i świadomość tego, że jest się małym trybikiem w tej wielkiej machinie, która pozwala jej się kręcić coraz szybciej, jest niesamowicie motywująca.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Media Planner Buyer doskonale wie, co oznaczają takie pojęcia jak: budżet, deadline, strategia, multitasking itd., co z jednej strony jest niewątpliwym plusem, bo potrafimy poruszać się w dynamicznym środowisku, w którym trzeba szukać kompromisu i łączyć interesy wielu stron, z drugiej jednak dla niektórych może być minusem, bo często jest to praca dość stresująca, „na wczoraj”, a w najlepszym wypadku „na już”, co wiążę się często dodatkowymi godzinami spędzonymi w pracy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
O tym najlepiej poczytać w corocznym raporcie SKM SAR, w którym podana jest mediana zarobków na konkretne stanowisko. Oczywiście to zależy indywidualnie od firmy, ale domy mediowe trzymają się mniej więcej tych widełek, które są przedstawione w raporcie.
W części domów mediowych możemy liczyć na dodatkowe premie kwartalne, świąteczne czy za osiągnięcia.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner Buyer?
W Mindshare. 🙂
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Nie bać się wyzwań i próbować, a jak już się uda to życzę wytrwałości i pokory, bo choć często jest to praca, która wymaga pewnych poświęceń, zwłaszcza na początku tej drogi, to na pewno warto.
———————————————————–
Katarzyna Duda
Multiscreen Planner, Spark Foundry
Jak zostałaś Media Buyerem/Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Pracą w domu mediowym zainteresowałam się już na początku studiów.
Finalnie jednak do branży trafiłam trochę przez przypadek, ponieważ przypadkowo też znalazłam się na targach pracy, podczas których zaaplikowałam na staż do jednego z domów mediowych. Ot tak, rozpoczęłam swoją przygodę z mediami, a przede wszystkim telewizją. 🙂
Staż jest najczęściej tym pierwszym szczeblem kariery, który pozwala nam zobaczyć, co kryje się pod nazwą “dom mediowy” i z czym to się je. A jak posmakuje, to potem kolejne stanowiska wyglądają mniej więcej tak: Junior Media Planner/Buyer, Media Planner/Buyer, Senior Media Planner/Buyer, Media Manager, Media Director.
Co należy do obowiązków Media Buyera/Plannera?
Na etapie planowania kampanii reklamowej dobieramy media, aby były one efektywne oraz zgodne z tym, czego oczekuje klient oraz jakie są jego cele biznesowe. Wykorzystuje się do tego różne narzędzia, które dostarczają nam wszystkie potrzebne dane.
Po zaakceptowaniu , tzw. media planu, przystępujemy do zakupu reklam w wybranych mediach. Tu dużo kontaktujemy się z dostawcami, negocjujemy koszty. W międzyczasie ustalamy z agencjami kreatywnymi terminy dostarczenia materiałów reklamowych.
Po rozpoczęciu kampanii monitorujemy i optymalizujemy na bieżąco. Z kolei, na koniec podsumowujemy wyniki najczęściej w formie prezentacji.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Buyera/Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Nie ma oczywistej odpowiedzi na to pytanie. Zarówno osoby o umysłach humanistycznych, jak i ścisłych sprawdzą się w tej roli.
Kampanie reklamowe stanowią coraz bardziej skomplikowany ekosystem. Dlatego umiejętność holistycznego podejścia do planowania kampanii na pewno się sprawdzi. W codziennej pracy nie obędziemy się bez Excela, PowerPointa i znajomości angielskiego. Jeśli ktoś nie lubi pracy z cyframi, to może się szybko znudzić.
Z umiejętności miękkich cenna będzie na pewno umiejętność negocjowania, dokładność i dbałość o szczegóły.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Buyera/Plannera?
Możliwość analizowania zmian konsumpcji mediów na rynku oraz zachowań konsumenckich jest jedną z ciekawszych dla mnie rzeczy.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Zacznę od plusów – wiele rzeczy dzieje się cyklicznie, w szczególności przy zakupie telewizji. Dlatego część pracy można zaplanować z wyprzedzeniem. Minusy – w pracy Media Buyera/Plannera ASAPy też się zdarzają…
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Według ostatniego raportu SAR mediana to 5 500 zł brutto.
Gdzie szukać pracy jako Media Buyer/Planner?
Polecam zaglądać na bieżąco do zakładki “kariera” na stronach internetowych domów mediowych.
Warte uwagi są również fanpage na Facebooku, czy oferty zamieszczane na LinkedIn.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Buyerem/Plannerem?
Rynek mediów, szczególnie digitalowych, jest bardzo dynamiczny. Dlatego zaczęłabym od czytania na bieżąco wiadomości branżowych. To może się okazać też pomocne przy wyborze obszaru, który nas najbardziej interesuje, i w którym chcemy się specjalizować.