10 porad, jak zaprojektować użyteczną aplikację mobilną

10 porad, jak zaprojektować użyteczną aplikację mobilną

Wpadłeś na pomysł aplikacji mobilnej. Nie jest on unikalny - przecież "there's an app for everything". Na szczęście nie musisz być pierwszy, wystarczy być... najlepszym!

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

 6. Ułatwiaj wprowadzanie danych

 Powiedzmy sobie szczerze, korzystanie z klawiatury na ekranie dotykowym jest trudne. Konieczność wprowadzania danych ograniczaj zatem do niezbędnego minimum. Łatwiej przesunąć palcem po ekranie niż wprowadzać dane - o tej zasadzie pamiętali twórcy wyszukiwarki nieruchomości Morizon, proponując suwaki zamiast pól tekstowych.

 Adres korespondencyjny łatwiej wybrać z książki adresowej niż odręcznie wprowadzać każdy element - wiele aplikacji posiada takie ułatwienie, np. Touchnote.

 Szanuj każdy wysiłek podejmowany przez użytkownika. W praktyce zatem w aplikacji, w której stosujesz formularze:

  • podpowiadaj domyślne wartości
  • przewiduj, co użytkownik może chcieć wpisać i podpowiadaj sugestie
  • pamiętaj i podpowiadaj ostatnie wyniki wyszukiwania
  • filtruj nie tylko po całym wyrazie, ale i jego części
  • nie zmuszaj do ponownego wpisywania tych samych danych.

 Dodatkowo, z ekranów, które służą do wprowadzania danych usuwaj zbędne elementy nawigacji i inne dystraktory, aby nie odciągać uwagi użytkownika od realizacji głównego celu. Ułatw użytkownikowi skupienie na właściwym zadaniu. Tym samym zmniejszasz ryzyko pomyłek i prawdopodobieństwo przerwania procesu przez omyłkowe stuknięcia w ekran.

7. Nie zapomnij o użyciu gestów

 Tutaj zaczyna się przejście z GUI (graphical user interface) do NUI (natural user interface)! Podczas projektowania interakcji w aplikacji wykorzystuj gesty. Największą korzyścią ze stosowania gestów są według mnie ułatwienia w nawigacji po aplikacji. Gesty zastępują z powodzeniem wiele przycisków akcji (np. "wstecz"/"dalej"). Poniżej lista gestów, wykorzystywanych podczas pracy z ekranami dotykowymi, którą opublikował P.J. Onori na somerandomdude.com:

 

 Niezbędna jest oczywiście znajomość języka gestów i dobór odpowiedniego gestu do wywołania pożądanej akcji. Musisz wiedzieć, które gesty będą intuicyjne dla użytkownika, a także znać różnice w ich znaczeniach w zależności od danego systemu operacyjnego. Tutaj odsyłam do strony internetowej Luke'a Wroblewskiego (www.lukew.com/touch), który opracował "przewodnik" po gestach wykorzystywanych podczas pracy z ekranami dotykowymi.

 Moim ulubionym przykładem aplikacji, która przepięknie bawi się gestami jest Clear. Aby zobaczyć jak działa, musisz ją pobrać z App Store - poniższe screeny nie pokazują nawet w połowie przyjemności korzystania z tej aplikacji!

8. Less is more - minimalizuj funkcjonalność aplikacji

 Oto zasada często najtrudniejsza do przewalczenia. Jak coś jest do wszystkiego, to jest do... Podczas pracy, szczególnie nad swoją pierwszą aplikacją mobilną, trudno oprzeć się pokusie upakowania do niej, jak największej liczby funkcji. Zalecam jednak, aby jedna aplikacja skupiała się na realizacji jednej głównej potrzeby i aby zaspokoić kolejną warto robić to już w kolejnej aplikacji. Ta wskazówka ma bezpośredni wpływ na ergonomię i właściwe identyfikowanie celów przez użytkowników. Ograniczaj zawartość aplikacji do kluczowych elementów. Architektura informacji musi być maksymalnie prosta i logiczna, a nadmiar funkcji niestety to komplikuje.

 9. Testuj

 Gdyby Henry Ford zapytał klientów, czego potrzebują, odpowiedzieliby, że szybszego konia, ponieważ wówczas nie wiedzieli, czym jest samochód. Zatem i Ty nie pytaj użytkowników, czego potrzebują, ale... obserwuj ich podczas pracy z Twoją aplikacją, praktycznie na każdym etapie jej tworzenia (od prototypów do finalnie działającego produktu) i podczas całego cyklu jej życia. Sprawdzaj, badaj, testuj, poprawiaj. Udoskonalenia i poprawki nie kończą się w momencie wrzucenia aplikacji do marketu. Tak naprawdę wtedy dopiero się zaczynają...

 10. ...

 Dziesiątej wskazówki celowo nie precyzuję i... pozostawiam ją Tobie. Tytuł i forma tego artykułu specjalnie zostały skonstuowane tak, aby spróbować ustandaryzować dobre praktyki dotyczące użyteczności aplikacji mobilnych, ale przecież nie da się ich zamknąć w 10 poradach, prawda? :-) Jest tego o wiele wiele więcej. Projektanci interfejsów aplikacji mobilnych, łączcie się! Zachęcam do dopisywania Twoich własnych wskazówek w komentarzach do niniejszego artykułu.

 

Monika Mikowska

Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu międzynarodowej agencji technologicznej Janmedia, prelegentka licznych konferencji, publicystka oraz blogerka jestem.mobi.  

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij