TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Zenith: do 2019 roku 2/3 reklamy display w modelu programmatic

Udział reklamy kupowanej w modelu programmatic w globalnych wydatkach na reklamę display wzrośnie z 59% w 2017 roku do 67% w 2019 – wynika z raportu Programmatic Marketing Forecasts, opublikowanego przez agencję mediową Zenith.
O autorze
2 min czytania 2017-11-21

Wartość globalnego rynku reklamy programmatic wzrośnie tym samym z obecnych 57,5 mld USD do 84,9 mld w 2019 roku, co oznacza wzrost średnio o 21% rocznie.

W Polsce, według szacunków Zenith, w tym roku 25% reklamy display to reklama kupiona w modelu programatycznym, a w ciągu najbliższych 2 lat udział programmatic sięgnie 39,2%. 

Programmatic jest jednym z motorów polskiego rynku reklamy internetowej. Wydatki na reklamę w tym modelu zakupu będą rosły w najbliższych dwóch latach o około 40% rocznie. Tak wysokie tempo wzrostu zawdzięczamy m.in. inwestycjom wydawców w technologię, które przekładają się na lepsze możliwości optymalizacji inventory. W efekcie sprzedaż poprzez platformy jest stawiana coraz częściej na równi ze sprzedażą tradycyjną, co prowadzi do większej podaży wysokiej jakości powierzchni reklamowej w programmaticu. Ten rok był także punktem zwrotnym dla programatycznego zakupu reklamy video online, dzięki poszerzeniu sprzedaży o PMP platform VOD największych graczy telewizyjnych: TVN, Polsatu i TVP. Rynek programmatic rośnie również za sprawą inwestycji agencji mediowych w rozwój kompetencji, technologii i rozwiązań zwiększających efektywność reklamy, m.in. zaawansowanych metod analityki i modelowania zbiorów danych. Zenith, dzięki zastosowaniu machine learning w modelowaniu atrybucji, jest w tym zakresie globalnym liderem – wyjaśnia Agata Lauko, General Manager Zenith. 

Rynki o największym udziale reklamy programatycznej to Kanada, USA i Wielka Brytania. W tym roku reklama programmatic będzie stanowiła w tych krajach odpowiednio 81%, 78% i 77% reklamy display. Na czwartym miejscu pod względem udziału programmatic plasuje się Dania (70%), a za nią – z 63% udziałem programmatic – Francja. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Największym rynkiem reklamy programatycznej są Stany Zjednoczone, gdzie wydatki na programmatic wyniosą w tym roku 32,6 mld USD, co stanowi 57% globalnych wydatków na programmatic. Drugi co do wielkości rynek to Chiny, z wydatkami na programmatic na poziomie 5,3 mld USD i – wobec zaledwie 29% udziału programmatic w reklamie display – z dużym potencjałem wzrostu. 

Zdaniem analityków Zenith, do 2019 roku na najbardziej zaawansowanych rynkach udział reklamy display kupowanej w modelu programmatic sięgnie 90%, a w nieodległej przyszłości zakup display na całym świecie będzie w pełni zautomatyzowany. Otwarte pozostaje pytanie jak szybko zakup programatyczny obejmie także inne, bardziej „tradycyjne” media. Na większości rynków zakup mediów innych niż internet w modelu programatycznym jest na bardzo wczesnym etapie, np. w Polsce realizuje się w tym modelu kampanie DOOH, inne media są nadal dalekie od wprowadzenia takiego modelu sprzedaży reklam. Wyjątkiem są Stany Zjednoczone, gdzie programmatic zaczyna się upowszechniać w pozostałych mediach. Według estymacji Zenith w tym roku w USA wydatki na reklamę telewizyjną, radiową, kinową i OOH w modelu programmatic wyniosą 5,6 mld USD, co stanowi 6% sumy wydatków na reklamę w tych mediach. Do 2019 roku te wartości wzrosną do 13 mld USD i 13,6%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się