Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Orlen i 4F najbardziej rozpoznawalne na tle sponsorów Zimowych Igrzysk w Pjongczang

Agencja mediowa Starcom, przed rozpoczęciem Zimowych Igrzysk Olimpijskich (ZIO) w Pjongczang,zbadała znajomość oficjalnych partnerów całego wydarzenia oraz sponsorów Polskiego Komitetu Olimpijskiego. W obu przypadkach najwyższe wskazania w badaniu świadomości spontanicznej uzyskały marki Orlen i 4F.
O autorze
2 min czytania 2018-02-08

Tuż przed rozpoczęciem zmagań sportowych w Korei Południowej, 79 proc. respondentów nie potrafiło wskazać żadnego z oficjalnych sponsorów Zimowych Igrzysk (McDonald’s, The North Face, Samsung, Hyundai/Kia Motors, Korean Air, LG, Lotte, Kepco, SK, Posco i KT). Najwięcej spontanicznych odpowiedzi zebrały polskie marki Orlen (6%) i 4F (4%), a na czwartym miejscu uplasowała się marka Lotto (4%), podczas gdy żadna z tych marek nie jest oficjalnych sponsorem Igrzysk w Pjongczang, a są one związane umowami partnerskimi i sponsoringowymi z Polskim Komitetem Olimpijskim. Trzecie miejsce zajęła marka Coca-Cola, która również nie jest partnerem ZIO. Prawidłowo wskazany został Samsung, który zajął 5. pozycję w badaniu. W TOP 10 znalazły się również Pepsi, Adidas, Visa, Huawei i Nike, spośród tych marek wyłącznie Visa jest partnerem zawodów w Pjongczang.

Wykres 1. Spontaniczna znajomość sponsorów ZIO 2018

Respondenci mieli podobne trudności w spontanicznym wymienieniu marek, które współpracują z Polskim Komitetem Olimpijskim (sponsorzy PKOL to m.in.: Orlen, Lotto, Tauron, 4F, LOT, Grupa Luxmed, Deloitte oraz

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Columna Medica). 80 proc. ankietowanych nie potrafiło wskazać żadnej firmy, ani marki. Jednak w TOP 5 wskazań znalazły się aż cztery marki, które rzeczywiście współpracują z PKOL: Orlen, 4F, Lotto i Tauron.

Wykres 2. Spontaniczna znajomość sponsorów PKOL

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Rozpoznanie sponsorów, zarówno reprezentacji, jak i zbliżających się Zimowych Igrzysk w Pjongczang, jest na zdecydowanie niższym poziomie niż w przypadku dużych imprez piłkarskich, czy też Letnich Igrzysk w Rio – mówi Sebastian Szade, Dyrektor ds. Strategii i Innowacji w Starcomie – Nie powinno to dziwić, nie tylko ze względu na niszowość wielu dyscyplin zimowych, ale również dlatego, że firmy nie inwestują dużych środków w komunikację masową związaną z ZIO. Wśród marek globalnych dominują przede wszystkim te, które od lat kojarzą się ze wspieraniem imprez sportowych wszelkiej maści, jak również, przedsiębiorstwa pochodzące z Półwyspu Koreańskiego, dla których zbliżająca się impreza jest tak okazją, jak i po części obowiązkiem – dodaje Szade.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Orlen, Lotto, 4F i Tauron zostały również prawidłowo wymienione w badaniu świadomości wspomaganej partnerów PKOL. Na uwagę zasługuje fakt, że respondenci w TOP 10 wymienili także marki Atlas i Santander, które nie współpracują z PKOL, ale sponsorują sportowców Kamila Stocha (Atlas), Justynę Kowalczyk (Santander Consumer Bank) i regularnie widzimy ich na akcesoriach sportowych olimpijczyków. Wśród partnerów mediowych najczęściej wymieniani byli „Przegląd Sportowy” (9%), Onet (6%) i Eurosport (5%).

Wykres 3. Wspomagana znajomość sponsorów i patronów mediowych PKOL

 

– Ciekawiej wygląda analiza świadomości sponsorów reprezentacji, gdzie widać efekty długofalowej strategii realizowanej przez Orlen, czy Totalizator Sportowy, jak również – znaczenie jakie w sportach zimowych odgrywają skoki narciarskie i ekspozycja marki w trakcie ich transmisji. Szczególnie w przypadku marek Atlas (sponsor Kamila Stocha) oraz Santander (Justyna Kowalczyk), co pokazuje, że taka strategia może być alternatywą w stosunku do długofalowych i kosztownych inwestycji, na które pozwolić mogą sobie przede wszystkim potentaci – komentuje Szade.

W badaniu wspomaganej znajomości oficjalnych sponsorów ZIO 2018 ankietowani najtrafniej wskazali marki Samsung (30%), Visa (30%), KIA (21%), Hyundai (20%), LG (20%) oraz McDonald’s (19%). Kluczowy jest jednak fakt, że marką z największa liczbą odpowiedzi okazała się Coca-Cola (33%), która nie jest oficjalnym partnerem Igrzysk w Pjongczang natomiast od lat, jako partner MKOL, wspiera światowy sport olimpijski.

Wykres 4. Wspomagana znajomość sponsorów ZIO 2018

  

Starcom zamierza powtórzyć badanie po zakończeniu Zimowych Igrzysk Olimpijskich. Badanie zostało przeprowadzone w Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na zlecenie Starcomu, w dniach 19-21 stycznia, na reprezentatywnej dla populacji Polski grupie internautów, mieszkańców całej Polski, w wieku 18+ (N=1041)