Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

E-commerce od A do Z: Paczkomaty InPost

E-commerce od A do Z: Paczkomaty InPost
Tym razem w cyklu "E-commerce od A do Z" prezentujemy Paczkomaty InPost.
O autorze
8 min czytania 2013-06-18

Paczkomaty InPost rozpoczęły działalność dokładnie w czerwcu 2009 r. Od tego czasu mocno rozwinęły zasięg – sieć liczy już 750 urządzeń w całej Polsce. Niesamowicie rozwinęła się również sieć partnerów – możemy pochwalić się współpracą ze wszystkimi wiodącymi sklepami internetowymi w Polsce. Paczkomaty InPost są już dostępne w ponad 3 tys. sklepów oraz u ponad 10 tys. największych nadawców na Allegro. Usługa została wielokrotnie doceniona w niezależnych konkursach i plebiscytach. Do najważniejszych należy zaliczyć trzykrotne zdobycie branżowych Oscarów – World Mail Awards (w kategorii Wzrost, e-commerce i innowacje). Na polskim rynku zdobyliśmy eKomersy Operator logistyczny roku 2012; SuperBrands Created in Poland 2013: dostawcy mediów i usług, Dobry Wzór 2012: Najlepiej zaprojektowana usługa

Handel elektroniczny niezaprzeczalnie dynamicznie rośnie. Co roku odnotowujemy kilkunasto-kilkudziesięcioprocentowe wzrosty w kluczowych segmentach. Naturalnie szczytem sezonu jest okres przedświąteczny, który oprócz większej sprzedaży, charakteryzuje się również przypływem wielu nowych użytkowników naszej usługi. Najgorszy czas to okres wakacyjny, kiedy dusze i ciała odpoczywają, a Polacy mniej czasu spędzają w internecie.

Allegro

Allegro to strategiczny partner Paczkomatów InPost. W ramach bliskiej współpracy, specjalnie dla serwisu oraz należącej do Grupy Allegro platformy SendIt, przygotowaliśmy odrębny cennik oraz pakiet usług. Kooperacja układa się na tyle dobrze, że na początku 2013 roku zrealizowaliśmy wspólną kampanię kinową w sieci Multikino. Spoty promocyjne obejrzało prawie 1 mln widzów.

Blogosfera

Prowadzimy firmowy blog dostępny pod adresem blog.inpost.pl. Dostrzegamy również ogromny potencjał współpracy z blogerami i stale budujemy i pielęgnujemy z nimi relacje. Mieliśmy na przykład przyjemność zrealizować akcję „Kuchnia 24/7”, w którą udało nam się zaangażować ponad 100 blogerów kulinarnych. Wśród wiodących polskich blogerów mamy nie tylko ambasadorów, ale również częstych klientów.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Cross-marketing

Akcje cross-marketingowe to podstawa naszej działalności promocyjnej. Kluczowa jest dla nas współpraca ze sklepami on-line, dla których organizujemy cotygodniowe akcje sprzedażowe. Pokazujemy je we wszystkich dostępnych kanałach: wykorzystujemy bazę e-mailingową (220 tys. rekordów) oraz fan page na fb z 260 tys. fanów, uruchamiamy też specjalny portal, który będzie agregować wszystkie oferty naszych dla naszych użytkowników. Od początku istnienia zrealizowaliśmy już kilkaset akcji. Efekty kooperacji są naprawdę imponujące, przykładowo podczas akcji z weltbild.pl rozdaliśmy 600 zestawów nagród, a przedsięwzięcie zaowocowało trzykrotnym wzrostem paczek dostarczanych przez Paczkomaty. W 2011 i 2012 realizowaliśmy ze sklepami partnerskimi (Weltbild, ANSWEAR.com, TOP SECRET) kampanie ATL obejmującą telewizję oraz kino.

Darmowa dostawa

Przesyłka do Paczkomatów InPost jest dostępna za zero złotych w wielu sklepach internetowych, w tym np. ANSWEAR.com. Yves Rocher, Ebuty.pl, Agito.pl, Weltbild.pl, Muve.pl, Kontri.pl. Dodatkowo każdego dnia organizujemy darmową dostawę dla wybranych sklepów. To doskonały argument do przetestowania Paczkomatów oraz promocji sklepu. W ostatnim czasie realizowaliśmy darmową dostawę w sklepie znak.com.pl Oprócz tego, bierzemy udział w Dniu Darmowej Dostawy, a w 2011 byliśmy oficjalnym partnerem przedsięwzięcia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

E-mail marketing

Posiadamy własną bazę 220 tys. subskrybentów, którym co tydzień proponujemy atrakcyjne rabaty. Jeden z najbardziej udanych mailingów zawierał ofertę amerykańskich słodyczy, które klienci otrzymywali gratis przy zakupach powyżej pewnego progu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tak duża baza subskrybentów to efekt przemyślanej i długofalowej strategii z wykorzystaniem aplikacji trialowych na fb, wspólnych akcji ze sklepami oraz specjalne akcji kontekstowych jak Walentynki z portalem sympatia.pl i firmą Storck. Do subskrypcji zachęcamy oczywiście na stronie Paczkomaty.pl. Naszym zdaniem najskuteczniejsze modele akcji z partnerami to prezent gwarantowany lub 2+1, kiedy oferujemy klientom dodatkowe benefity. Nie organizujemy konkursów, ale staramy się co tydzień oferować klientom wyjątkowe okazje do impulsywnych zakupów lub rekomendować produkty dobrane sezonowo: na komunie przedstawiamy propozycje prezentów, na początku wiosny produkty jak wrócić do formy itd.

Personalizujemy mailingi. Czasami korzystamy również z geotargetowania. Informacje wysyłamy w postaci html.

Facebook

Paczkomaty InPost posiadają jeden z najbardziej popularnych fan page’y komercyjnych w e-commerce w Polsce, z ponad 260 tys. fanami. Tak dużą liczbę użytkowników zawdzięczamy starannie realizowanej strategii oraz wysokojakościowym relacjom. Istotną rolę odegrały także dwie innowacyjne aplikacje (Paczkobranie i Paczkozagadka), które zaowocowały zebraniem ponad 160 tys. fanów.

Obecnie koncentrujemy uwagę na działaniach jakościowych i budowie zaangażowania fanów. Przykładem takiego działania jest specjalna aplikacja Łowcy Rabatów, która pozwala umożliwia oferowanie naszym użytkownikom rabaty nawet do 70%. Łowcy Rabatów wykorzystują funkcjonalność share’owania komunikatów na fb, nagradzając fanów za zaangażowanie – im większe, tym wyższy rabat otrzymuje użytkownik.

Profil na fb, tak jak wszystkie działania w social media (blog, g+) prowadzimy wewnętrznie, z ewentualnym wsparciem agencji w przygotowaniu grafiki.

Groupon i inne serwisy zakupów grupowych

Współpracujemy z Groupon.pl na poziomie b2b. Wiele produktów dostępnych w tym serwisie można zamówić z dostawą przez Paczkomaty. Poza tym dwukrotnie zorganizowaliśmy akcję promocyjną, w której oferowaliśmy nasze pakiety paczek dla wszystkich użytkowników portalu.

Integracje

Jesteśmy obecni na nokaut.pl, gdzie produkty ze sklepów współpracujących z Paczkomatami są wyróżnione specjalną ikoną. Dla świadomych klientów jest to dodatkowa zaleta zakupów na nokaut.pl. A klienci, którzy nie korzystali dotychczas z Paczkomatów, mają możliwość poznania nowej, wygodniejszej formy dostawy zamówień.

Klienci

Paczkomaty InPost mają dwie grupy: b2b (sklepy, nadawcy masowi) oraz b2c (odbiorcy, klienci indywidualni). Komunikację staramy się prowadzić on-line bo to naturalne środowisko naszych klientów biznesowych i indywidualnych. Nasze komunikaty dla odbiorców są niestandardowe i charakteryzują się dużym poczuciem humoru. Uważamy, że odbiór paczki może być czymś wesołym, a nie niemiłym doświadczeniem zebranym na poczcie lub w kontakcie z kurierem.

 

Lojalnościowe programy

Stawiamy na wysoki poziom usługi. 74% klientów woli Paczkomaty niż kuriera, wiec poprzez pozyskiwania nowych sklepów oferujących dostawę przez Paczkomaty oraz stawianie maszyn w kolejnych miastach, umożliwiamy klientom przekonanie się, jaką wygodą jest możliwość odbierania paczek kiedy się chce, o dowolnej porze dnia i nocy, bez czekania na kuriera.

Mobile

Wersja mobilna. Kilka razy w roku, wspieramy największe akcje sprzedażowe SMS marketingiem, oferując klientom dodatkowe korzyści w zamian za skorzystanie z oferty.

Niestandardowe akcje

Paczkomaty InPost organizują szereg niestandardowych akcji, takich jak:

  • Noce zakupów z weltbild.pl
  • Akcja Walentynkowa z portalem Sympatia, Paczkomaty i Merci, w której użytkownicy portalu mogli wzajemnie obdarowywać się czekoladkami Merci i voucherami do sklepu ANSWEAR.com. Prezenty odbierali bezpłatnie przez Paczkomaty InPost w całej Polsce
  • Plebiscyt 7 cudów Polski z National Geographic, w którym czytelnicy Travellera i National Geographic głosowali na cuda Polski. Głosujący otrzymywali Przewodnik po 7 cudach Polski do odbioru przez Paczkomaty InPost
  • Test nowej Poczty ONET z Play i Paczkomatami. W ramach przedsięwzięcia Onet przekazał blogerom oraz zwycięzcom konkursu, telefony HTC dzięki którym mogli testować nową mobilną pocztę. Zarówno blogerzy, jak i laureaci konkursu odbierali telefony za pomocą Paczkomatów InPost.

Reklama:

W ciągu ostatnich dwóch lat zrealizowaliśmy kampanie w następujących mediach:

  • TV: kampania z udziałem Martyny Wojeciechowskiej , listopad- grudzień 2011 
  • – product placement w programie „Euro ma 2 serca”
  • – kino: 2 flighty: z weltbild i topsecret oraz allegro (sendit)
  • radio: kampanie radiowe w RMF MAX oraz RADIO ZET

Wideo

Wykorzystujemy wideo i wirtualnego doradcę, by w szybki i atrakcyjny sposób wyjaśnić jak korzystać z usługi. Wykorzystaliśmy go też do działań viralowych, skierowanych do największej grupy użytkowników Paczkomatów, mężczyzn. Po wpisaniu tajnego kodu użytkownicy mogli wziąć udział w quizie na temat usługi, tym razem w wersji dla dorosłych. Na stronę weszło kilkadziesiąt tysięcy osób.

Zagranica

O zagranicznej promocji Paczkomatów InPost opowiada Katarzyna Piłat, head of international marketing, Paczkomaty InPost:

Międzynarodowa ekspansja Paczkomatów InPost rozpoczęła się w 2011 roku – obecnie Paczkomaty InPost działają w 15 krajach w różnych modelach (pod marką własną lub partnera): m.in. w: Arabii Saudyjskiej, Chile, Cyprze, Irlandii, Łotwie, Litwie, Estonii, Australii, Węgrzech, Polsce, Słowacji, Czechach, Rosji, Ukrainie,i Wielkiej Brytanii.

Działania marketingowe prowadzone za granicą opierają się przede wszystkim na budowaniu relacji biznesowych oraz działaniach PR.

W krajach, w których Paczkomaty wdrażają usługę niezależnie (np. Rosja, UK), prowadzą również działania marketingowe skierowane do konsumentów. Są to przede wszystkim działania edukacyjne i zachęcające do wypróbowania nowej formy dostawy przez klientów e-sklepów (first trial). W komunikacji B2C oraz we współpracy z e-sklepami Paczkomaty korzystają z rozwiązań, które sprawdziły się na rynku polskim (opisanych powyżej). Stosując najlepsze praktyki za granicą nie zapominamy o specyficznych oczekiwaniach lokalnych rynków i dostosowujemy samą usługę oraz komunikację marketingową do miejscowych konsumentów. Przykładem takiego podejścia jest wdrożenie płatności gotówkowych w Paczkomatach w Rosji. Klienci z tego kraju – poza dostępnością, wygodą i ceną – cenią sobie również bezpieczeństwo, dlatego w naszej komunikacji często podkreślamy ten aspekt naszej usługi (kamery monitorujące otoczenie Paczkomatu). We współpracy z e-sklepami podkreślamy z kolei wiarygodność firmy i jakość usługi – ważne atrybuty z punktu widzenia rosyjskich partnerów biznesowych. W UK koncentrujemy się na dostępności Paczkomatów przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, ponieważ ten aspekt usługi jest dla klientów brytyjskich kluczowy. W krajach, w których działalność Paczkomatów polega na wynajmie skrytek dedykowanemu partnerowi logistycznemu, nasze działania polegają na dzieleniu się wiedzą oraz najlepszymi praktykami sprawdzonymi na innych rynkach (przede wszystkim w Polsce). Przekazujemy partnerom do adaptacji wypracowane przez nas narzędzia i materiały oraz wspieramy ich w promocji usługi na lokalnym rynku, np. poprzez organizację akcji promocyjnych w lokalizacjach. Na przykład na przełomie listopada i grudnia Paczkomaty zorganizowały kampanię edukacyjną dla klientów słowackich przy Kauflandach zlokalizowanych w największych miastach Słowacji. W trakcie akcji z Paczkomatów skorzystało ok 5 tys. klientów.

W zakresie relacji biznesowych prowadzimy indywidualne spotkania oraz prezentacje maszyn podczas targów.

Targi i konferencje międzynarodowe: 

  • Post Expo, Stuttgart, Niemcy, 2011
  • Mail Order Congress, Wiesbaden, Niemcy – 2011
  • Geneva, Szwajcaria, 2012
  • Post Expo, Bruksela, Belgia, 2012
  • The international market for retail real estate, Francja, 2012
  • CeBIT Hannover, Niemcy, 2013
  • RBTE Londyn, Wielka Brytania, 2013
  • Internet Retailing Birmingham, Wielka Brytania, 2013
  • Post Expo Latin America, Brazylia, 2013
  • InPost Global Forum – 2013
  • PostExpo, Wiedeń – 2013

Paczkomaty oraz Grupa Integer.pl są także laureatem prestiżowych nagród międzynarodowych

  • 2012 Deloitte and Touch Top Five of most innovative companies in Central and Eastern Europe, 40 miejsce w ranking ogólnym
  • Kilkukrotnie InPost był nagradzany w prestiżowym konkursie branżowym World Mail Award

Ponadto Grupa Integer.pl prowadzi systematyczną współpracę z mediami I inwestorami zagranicznymi:

  • Indywidualne spotkania
  • Regularne informowanie o nowych przedsięwzięciach
  • Cotygodniowy newsletter – uwzględniający najnowsze informacje z branży pocztowej, kurierskiej I e-commerce

Działania PR prowadzone są w modelu współpracy z lokalnymi partnerami i obejmują intensywne kontakty z mediami, także za pośrednictwem reklam i kanałów społecznościowych.

  • Paczkomaty InPost były opisywane przez najważniejsze dzienniki i tygodniki w Czechach, na Węgrzech i Słowacji
  • W Wielkiej Bryatnii o Paczkomatach InPost pisały takie media jak: the Financial Times, the Daily Telegraph czy SkyNews
  • Reklamy w międzynarodowych mediach branżowych

Grupa Integer.pl co roku jest obecna na największej branżowej imprezie targowej w Europie – PostExpo (organizowanej rotacyjnie w różnych miastach Europy). Nasze stoiska – ze względu na niestandardowe pomysły na komunikację marketingową – za każdym razem wzbudzają szczególne zainteresowanie publiczności. Uwagę przyciągają również same terminale. Paczkomaty są liderem rozwoju technologii samych paczkomatów, jak również innych zintegrowanych urządzeń. W ubiegłym roku w na targach Brukseli Paczkomaty po raz pierwszy zaprezentowały urządzenie zintegrowane z bankomatem wyprodukowane wspólnie z NCR, globalnym liderem w dziedzinie produkcji bankomatów, z kolei na Post Expo w Brazylii pokazaliśmy paczkomat modułowy z klimatyzacją, dostosowany do warunków klimatycznych krajów Ameryki Łacińskiej.

Podczas PostExpo w 2010 roku InPost wykazał, że szybkość odebrania paczki z terminalu może być równie szybko jak bolid Formuły 1.

 

InPost PostExpo w 2011 roku. Zerwaliśmy ze starożytnymi rozwiązaniami w usługach pocztowych. Nasze stylizowane na rzymskie rydwany wzbudziły wielkie zainteresowanie publiczności i zrobiły sporo zamieszania w stosunkowo konserwatywnej branży pocztowej.

Międzynarodowe targi branżowe PostExpo w 2012 roku w Brukseli były okazją do zaprezentowania „nieba pocztowego”. 

 

Anioły zapraszające do pachnącego pomarańczami „pocztowego nieba” wzbudziły zachwyt odwiedzających.

Nowe terminal pocztowy wyprodukowany wspólnie przez InPost i firmę NCR, globalnego producenta bankomatów, był hitem targów.

Innym przykładem prezentacji Paczkomatów InPost na rynku międzynarodowym były targi CEBIT. Nasze stoisko odwiedziło około kilkuset gości, w tym przedstawiciele operatorów pocztowych i kurierskich z całego świata, z którymi już współpracujemy w ramach rozwoju sieci terminali InPost na zagranicznych rynkach.

Tradycyjnie, prezentowane przez nas urządzenia budziły ogromne zainteresowanie odwiedzających dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym. Innowacyjne maszyny i systemy wypracowujemy samodzielnie lub wspólnie z globalnymi liderami rynku produkcji urządzeń samoobsługowych, jakim jest chociażby NCR. Z kolei dla firm, które nie miały jeszcze okazji zobaczyć i przetestować Paczkomatu ‘na żywo’ stanowiły one biznesową inspirację do wprowadzania zmian na lokalnych rynkach. Nie bez powodu minister gospodarki, p. Piechociński na łamach Pulsu Biznesu wskazał Paczkomaty, jako jednego z polskich faworytów – spośród 200 krajowych wystawców – targów w Hanowerze, a podczas samych targów jednoznacznie skomentował stoisko InPost – „Paczkomaty?! Pan nic nie mówi! WIEM WSZYSTKO! Świetne!”.

Zdjęcia pochodzą z: http://www.mg.gov.pl/node/17824 oraz zasobów firmy InPost.